سایت کاریابی جویا کار

معیار اشتغال رقیق شد، 740 هزار شغل اضافه شد

دسته بندي: اخبار / استخدام / اخبار حوزه اشتغال
4 آبان

بر اساس اطلاعات خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران  ((پویا))، در روزهای اخیر از سوی مسئولان، آمارهای مختلفی درباره نرخ بیکاری و اشتغال زایی در سال جاری منتشر شده است. نکته مهم در این‌ خصوص اینکه مشخص نیست تفاوت آمارهای ارائه شده از کجا نشات گرفته است.

یکی از مراجع مهم اعلام نرخ بیکاری مرکز آمار ایران است.  گفتنی است آمار اشتغالی که از سوی مرکز آمار ایران اعلام می‌شود بر حسب فعالیت یک ساعت در هفته محاسبه می‌شود. به گفته مسئولان مرکز آمار ایران این معیار، یک شاخص بین المللی بوده و هدف از به کارگیری آن مشخص کردن نرخ بیکاری خالص بوده است. در واقع این شاخص، نشان می‌دهد حکومتها تا چه میزان توانسته اند حداقل شغل را ایجاد کنند و مشخصا ارتباطی به تامین شرایط لازم برای حداقل معاش ندارد. در روزهای اخیر در رابطه با آمار اشتغال مراکز و مسئولان مختلف، گزارشهایی را ارائه کردند که به نظر میرسد دارای تفاوتهایی باشند. 

رئیس جمهور در خصوص آمار اشتغال در همایش ملی روستا و عشایر گفت:  امسال برای اولین بار بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر، متقاضی اشتغال ‌بوده و وارد صحنه اشتغال شده‌اند. جدای از این عدد به نظر میرسد، بررسی آمار از شکاف 460 هزار نفری میزان بیکاری تا اشتغال ایجاد شده، حکایت دارد.

در همین رابطه معاون سازمان برنامه و بودجه گفت: در سه ماهه نخست سال جاری  740 هزار نفر شغل جدید ایجاد شده است. به عبارتی از 1.2 میلیون متقاضی جویای کار 740 هزار نفر جذب بازار کار شده‌اند که  فاصله 460 هزار نفری بین نیروی کار متقاضی و ایجاد شغل جدید را نشان می‌دهد. امیر باقری رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه  معتقد است، در طول برنامه ششم سالانه 900 هزار نفر فارغ التحصیل دانشگاهی خواهیم داشت که 650 هزار نفر از این تعداد باید وارد بازار کار شوند. بنا به گفته این مقام سازمان برنامه و بودجه، جدای از وضعیت بیکاری در شرایط فعلی باید درباره شرایط بیکاران در سالهای بعد نیز چاره‌ای اندیشید.

همچنین به گفته مسئول دفتر سرشماری جمعیت مرکز آمار ایران در بهار 95 نرخ بیکاری 12.2درصد بوده که در این بین نرخ بیکاری جوانان (15تا 24 سال) 27.8 درصد بوده است. 

مدیر دفتر جمعیت، نیروی کار و سرشماری مرکز آمار ایران  ادامه داد، در بهار سال جاری نرخ  مشارکت اقتصادی 39.5 درصد بوده است. این مقام مرتبط با حوزه اشتغال در مرکز آمار اعلام کرد، در دوره مذکور  نرخ بیکاری فارغ التحصیلان 20درصد می‌باشد که  این رقم در دوره مشابه سال گذشته 18.5 درصد بوده است. 

بنی هاشمی تاکید کرد، از بهار 94 تا بهار 95 یک میلیون و 240هزار نفر به خیل جمعیت فعال جویای کار اضافه شده است، که در این بین 500هزار نفر بدون شغل مانده‌اند و 740هزار نفر شغل پیدا کرده اند. 

بر اساس اطلاعات تسنیم، درسالهای گذشته معیار بیکاری مطلق در کشور، فعالیت 16 ساعت در هفته بوده است، اما با توجه به شاخصهای بین المللی در نظر گرفته شده در کنوانسیونهای مرتبط با اشتغال سازمان ملل متحد، این معیار از 16 به یک ساعت فعالیت در هفته تغییر نموده است. گفتنی است با تغییر این معیار نرخ بیکاری 1.5 الی 2درصد کاهش می یابد.

پایان/

منبع خبرتسنیم - استخدام
اشتراک گذاري در:تلگرام کلوب فيس نما لينکداين گوگل پلاس توئيتر فيس بوک
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود
دسته بندی ها
تبلیغات متنی