سایت کاریابی جویا کار

برای عضویت در کانال فرهنگیان در تلگرام کلیک کنید

اقدام پژوهی چگونگی توانستم علاقه مندی دانش آموزان به درس ادبیّات فارسی را افزایش دهم

دسته بندي: مقالات / تحقیقات فرهنگیان / اقدام پژوهی
27 دی

چکیده :

درس ادبیات فارسی یکی از مهم ترین دروس دانش آموزان در طی دوران تدریس آن ها می باشد . این درس برای بعضی از دانش آموزان به دلیل داشتن لغاتی فراتر از دانش آن ها و معانی پیچیده و اشعاری که درک آن ها در بعضی موارد سخت و دست نیافتنی برای آن هاست ، از محبوبیت کمی برخوردار است. من در این کار پژوهشی روش هایی را برای علاقه مند ساری دانش آموزان به این درس شیرین و پر محتوا بررسی می کنم و راهبرد آن ها را مورد بحث قرار می دهم. از آنجا که می دانید در رویکردهای جدید تعلیم و تربیت عرضه ی اطّلاعات کافی نیست. بلکه روش تدریس دوسویه از اهمّیّت ویژه برخوردار است. نقش اصلی بر عهده ی دانش آموزان گذاشته می¬شود که با مشارکت مستقیم خود به فرآیند یادگیری شکل می¬دهند و شیوه های تفکّر کردن را تمرین می¬کنند. که این عمل به صورت های مختلفی که در این پژوهش شرح داده شده است میسر می گردد. در نتیجه ی این عمل اقدام پژوهی ، بسیاری از مشکلات و موانع پیشرفتی و علل بی انگیزگی دانش آموزان در درس ادبیّات فارسی را شناسایی و به بهبود آن ها می پردازم.

توصیف وضعیت موجود

اینجانب ……….. با میزان تحصیلات کارشناسی در رشته ی زبان و ادبیّات فارسی و ……… سال سابقه ی خدمت، در سال تحصیلی …….با سمت دبیر ادبیّات فارسی در مدرسه راهنمایی دخترانه ی ……… واقع در شهرستان …..،استان …..، مشغول به تدریس هستم. خانواده های دانش آموزان از نظر اقتصادی و فرهنگی و هم چنین میزان سواد،در وضعیت متوسطی قرار دارند.دانش آموزان کلاس اینجانب هم با فراوانی 28 نفر از این قاعده مستثنی نیستند.. امّا آنچه ذهن اقدام پژوه را به خود مشغول نموده است، به شرح زیر می باشد : در اوایل سال تحصیلی یاد شده ؛ همواره رفتار دانش آموزان در زنگ ادبیّات فارسی ، توجّه مرا به خود جلب می کرد. بدان معنا که در این زنگ ، کم تحرّک تر و بی توجّه به نظر می رسیدند . با توجّه به رفتار آن ها دریافتم که در جلساتی که دستور زبان تدریس و تمرین می شد ، فراگیران با توجه بیشتری به درس گوش می کردند . امّا زمانی که به آن ها واژه ها و متن تدریس می شد ، آن ها با بی حوصلگی به درس گوش می دادند و دقّت و توجّه کافی را نداشتند. طبق ارزشیابی های مستمر در کلاس ، اقدام پژوه دریافت که دانش آموزان نکات دستوری را خیلی بهتر و راحت تر یاد می گرفتند و سؤالات مربوط به دستور زبان را بهتر از قسمت لغات و معنی اشعار و تاریخ ادبیّات پاسخ می دادند . اقدام پژوه در مقاله ای به موضوعی برخورد که نوشته بود: اکثر کسانی که در دوران مدرسه از ادبیّات فارسی استفاده ای نمی برند به علّت نا آگاهی از اهمّیّت آن است. همین افراد وقتی وارد دانشگاه می شوند، بیشتر انگیزه برای یادگیری ادبیّات دارند و برخی به دنبال آموختن آن می روند. زیرا که این زبان، زبان مادری آن ها و رسمی کشور عزیزمان ایران می باشد. بنابراین اقدام پژوه علاقه مند شد تا این وضع را تغییر داده و زمینه ای فراهم آورد تا دانش آموزان بهتر و راحت تر واژگان و مفاهیم را درک کنند . پژوهنده فکر کرد تا با بهبود بخشیدن به توانایی درک مفاهیم در آینده این دانش آموزان مؤثر می باشد ، چون همان طور که ذکر شد ، واژگان و درک مفاهیم ادبیّات فارسی در دانشگاه ها و …. نیز برای آن ها سودمند می باشد.

فهرست مطالب

چکیده : 3 بیان مسئله 6 توصیف وضع موجود ( شواهد 1 ) 8 الف- شاخص های کیفی وضع موجود : 8 با بررسی نتایج حاصل از آزمون ادبیّات فارسی دی ماه دریافتم : 9 ب – شاخص های کمی وضع موجود : 9 جدول شماره 1:جدول درصد فراوانی نتایج آزمون ادبیّات فارسی آذر ماه در سال تحصیلی 92-91 10 تجزیه و تحلیل اطّلاعات 10 انتخاب راه حل های جدید موقتی و اجرای آن ها 10 1- پرسش و پاسخ گروهی 11 2- استفاده از رایانه 12 3- استفاده از تصاویر 12 4- خواندن مطالبی جذاب برای افزایش آگاهی 13 5- روش نمایشی 13 6- دست سازه های دانش آموزان 13 توصیف وضع مطلوب (شواهد 2 ) 14 الف – شاخص های کیفی وضع مطلوب 14 ب- شاخص های کمی وضع مطلوب 14 جدول شماره 2 : جدول درصد فراوانی نتایج آزمون ادبیّات فارسی دی ماه در سال تحصیلی 92-91 15 گزارش نهایی و نتیجه گیری 16 پیشنهادات 17 منابع و مآخذ 19

قيمت فايل:10000 تومان
تعداد صفحات:19
خريد فايل word
دسته بندی ها
تبلیغات متنی