سایت کاریابی جویا کار

برای عضویت در کانال فرهنگیان در تلگرام کلیک کنید

اقدام پژوهی چگونه توانستم با جذاب نمودن کلاس علاقه مندی و نشاط را در دانش آموزان کلاسم در درس مطالعات اجتماعی فراهم آورم؟

دسته بندي: مقالات / تحقیقات فرهنگیان / اقدام پژوهی
26 دی

 

چکیده

شاد زیستن برای دانش آموز به همان اندازه مهم است که تغدیه خوب، محبت کردن و حفاظت از او اهمیت دارد، زیرا سلامت روحی و روانی و فیزیکی و جسمانی او را تامین می‌ کند.عواملی که می ‌تواند این سرمایه ملی را برای رشد بهینه و کیفی آماده سازد، مهارت ‌های رفتاری است که در محیط آموخته می ‌شود نه فقط محفوظات علمی.مدارس تامین‌ کننده نیروی کیفی جامعه‌ اند و نه فقط تامین‌ کننده کمیتی از خیل عظیم نیروی انسانی؛ که به‌ عنوان تحصیل کرده روانه جامعه می ‌شوند. پس شناسایی و ایجاد زمینه برای رشد خصایل ممتاز بشری، اولین دغدغه دست اندرکاران تعلیم و تربیت در کلیه فعالیت ‌های علمی یا فرهنگی است که باید با تمام وجود خود را وقف ایفای این وظیفه سنگین کنند. نشاط و شادابی در مدرسه باعث رشد و تکامل همه ابعاد وجودی یک دانش ‌آموز در بعد جسمانی، شناختی، عاطفی، اخلاقی و معنوی می‌شود. چنانچه یک بعد از این ابعاد دچار صدمه شود و یا مورد غفلت و فراموشی قرار گیرد، دانش ‌آموز به توانایی ‌ها و شایستگی‌ های کامل دست نخواهد یافت.این وظیفه مسئولین تعلیم و تربیت است که شرایطی را فراهم آورند تا تمام نیازهای او تامین شود. نرخ شادی و خنده در مدارس ما بسیار پایین است. میزان شیوع خنده و توسعه فضای فرح بخش در آموزشگاه‌ ها مورد بی ‌مهری قرار داده شده است.در جامعه و مدرسه فاقد شادی، سخن‌ گفتن از شادی قدری مشکل خواهد بود. یکی از مشکلات هر جامعه غفلت از شادی و نشاط و در نتیجه افزایش بیماری‌های مختلف روانی از قبیل اضطراب و افسردگی است. با شادی و نشاط زندگی معنا پیدا می ‌کند و در پرتو آن دانش ‌آموزان خصوصاً در دوران نوجوانی و جوانی می ‌توانند خود را ساخته و قله‌های سلوک و پله‌های ترقی را چالاکانه بپیمایند. جامعه زنده و پویا جامعه ‌ای است که عناصر شادی‌ آفرین در آن فراوان باشد. در گذشته به‌ نظر می ‌رسید که وظیفه آموزش و پرورش تولید عده‌ ای فارغ التحصیل است که فقط بتوانند امرار معاش کنند، اما چنین می ‌نماید که در قرن جدید نظام‌ های آموزش و پرورش این مرحله را پشت سر گذاشته و می بایست « شوق زندگی کردن را به دانش‌آموزان بیاموزیم». مطالعات اجتماعی حوزه ای است که از انسان و تعامل او با محیط های اجتماعی، فرهنگی و طبیعی و تحولات زندگی بشر در گذشته، حال و آینده و جنبه های گوناگون آن (سیاسی و اقتصادی، فرهنگی و محیطی) بحث می نماید.این حوزه ی یادگیری رشته های مختلفی چون تاریخ، جغرافیا، مردم شناسی، جامعه شناسی، علوم سیاسی، اقتصاد و روان شناسی را زیر پوشش قرار می دهد.هم چنین بر ارتباط بین شاخه های علوم اجتماعی و انسانی برای رسیدن به فهمی وسیع تر اشاره می نماید.به تعبیر یکی از صاحب نظران، مطالعات اجتماعی از دو واژه مطالعات و اجتماعی تشکیل شده است. مطالعات به ما می گوید که ماهیت این درس تحقیق و کاوش گری به وسیله ی دانش آموز است.اجتماعی ناظر بر ابعاد مختلف زندگی: اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، مردم شناختی و نظایر آن است.

توصیف وضعیت موجود

اينجانب …. دبیر مطالعات اجتماعی آموزشگاه … شهرستان …هستم بنده مدت … سال است که در آموزش و پرورش در حال خدمت می باشم. با شروع کلاس ها من وارد کلاس هاي مختلفی شدم، از جمله براي تدریس درس مطالعات اجتماعی وارد کلاس هفتم شدم بعد از سلام و احوالپرسی خودم را معرفی کردم و از آنها خواستم که خودشان را براي من معرفی کنند و این کار را کردند. بعد از این در مورد اهمیت درس مطالعات اجتماعی براي آنها سخنرانی کردم. و در مورد فایده هاي مطالعات اجتماعی براي زندگی شان در جهان امروز توضیحاتی دادم. در ضمن صحبت متوجه شدم که دانش آموزان به دیگران نگاه می کنند و زیر لب چیز هایی می گویند و حتی حرکاتی هم دارند که نشان می دهد علاقه خاصی به مطالعه این درس ندارند. جلسه بعدي قبل تدریس تدریس یک ارزشیابی تشخیصی از دانش آموزان کلاس هفتم به عمل آوردم نتیجه این آزمون به این صورت بود که از کل دانش آموزان تعدادی از دانش آموز بودند که علاقه ای به این درس نداشتند و در کار گروهی شرکت نمی کردند. تدریس خود را شروع کردم در ادامه تدریس تلاش کردم آنها را به اظهارنظر و بحث و بحث و گفتگو ترغیب کنم و خود هم از آنها سوالاتی می پرسیدم و از این طریق آنها را به یادگیري درس علاقمند سازم. اما آنان تمایلی به شرکت در بحث از خود نشان نمی دادند و سوالاتی که می پرسیدم جواب غلط یا ناقصی می دادند و می گفتند ما نمی دانیم، متوجه نشدیم.

قيمت فايل:10000 تومان
تعداد صفحات:25
خريد فايل word
دسته بندی ها
تبلیغات متنی