سایت کاریابی جویا کار

طرح تحول بانکی پشت دیوار مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها

دسته بندي: اخبار / یارانه ها
12 اردیبهشت

طرح تحول بانکی پشت دیوار فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها

خبرگزاری فارس: مدت‌ها از مطرح شدن طرح تحول بانکی می‌گذرد و بنا به گفته برخی مسئولان، این طرح نهایی و به کارگروه مربوطه فرستاده شده اما دولت همچنان در گیر و دار فاز دوم هدفمندی یارانه‌هاست.

 

خبرگزاری فارس: طرح تحول بانکی پشت دیوار فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، تا پایان عمر دولت دهم کمتر از 15 ماه باقی مانده و دولت سرگرم تهیه مقدمات اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها است.

دولتی‌ها آن اوایل می‌گفتند که محورهای طرح تحول را باید با هم اجرا کنند. احمدی‌نژاد 24 فروردین 89 در جمع مردم تبریز گفته بود: کل طرح تحول اقتصادی را دنبال می‌کنیم که در سال جاری اجرا شود، البته هدفمند کردن یارانه‌ها که بخش مهم این طرح است و 20 سال در قوانین می‌آمد اما اجرا نمی‌شد، دولت مصمم به اجرای آن است.

بگذریم از اینکه احمدی‌نژاد در سال 88 هم گفت به بزودی طرح تحول بانکی راهی مجلس می‌شود.

سال 89 هم رفت و طرح تحول به طور کامل اجرایی نشد. البته ناگفته نماند که طرح تحول گمرک در سال 90 نهایی و به اجرا درآمد و این بخش یکی از پیشرو ترین محورهای طرح تحول اقتصادی است.

در حال حاضر آنچه به نظر می‌رسد این است که ظاهراً هیچ برنامه‌ای به غیر از فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها در اولویت دولت قرار ندارد. دولت آنقدر مشغول تهیه مقدمات اجرای فاز دوم و متقاعد کردن نمایندگان است که به نظر می‌رسد طرح به نام طرح تحول بانکی وجود نداشته است.

مدت‌ها پیش سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی از نهایی شدن این طرح در دبیرخانه کارگروه و ارسال آن به کارگروه اصلی طرح تحول اقتصادی خبر داده بود اما در این مدت هیچ مصوبه یا خبر خاصی از پیگیری این طرح در کارگروه طرح تحول اقتصادی منتشر نشده است.

پیگیری طرح تحول بانکی تنها در مدتی که موضوع فساد بانکی در رسانه‌ها بسیار مطرح بود به شدت در حال پیگیری بود. موضوع در آن زمان آنقدر جدی پیگیری می‌شد که برخی جلسات طرح تحول بانکی در دفتر وزیر اقتصاد برگزار می‌شد به ویژه اینکه در آن  زمان بحث استیضاح آقای وزیر هم مطرح بود اما بعد از گذشت مدتی دوباره فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها جای طرح تحول بانکی را گرفت.

به نظر می‌رسد در سایه فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و احتمالا در یک سال آینده فاز نهایی هدفمندی یارانه‌ها، محورهای مهم طرح تحول مثل طرح تحول مالیاتی، طرح تحول بانکی به فراموشی سپرده شده است. البته این مساله یک تحلیل را اثبات می‌کند و آن اینکه مجموعه دولت ظرفیت اجرای چند اصلاح بزرگ در کنار هم را ندارد. در واقع مجموعه دولت (هر دولتی) توان اجرای اصلاحات گسترده در بخش‌های مهم اقتصادی به طور همزمان را ندارد.

البته دولت و شخص رئیس جمهور این فرضیه را قبول ندارند و اطمینان می‌دهند که دولت همه محورها را همزمان اجرا می‌کند. ادعایی که تاکنون به اثبات نرسیده و بعید به نظر می‌رسد که تا پایان دولت دهم این هدف عملیاتی شود.

اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها مطمئنا دولت را با مسائل متعددی مواجه می‌کند که دیگر نمی‌تواند به سایر محورهای طرح تحول فکر کند. در حالی که به قول احمدی‌نژاد قبل از اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها: اگر بانک را اصلاح نکنید و فقط یارانه را اصلاح کنید آن سیستم بانک آثار اصلاح نظام یارانه را هم از بین خواهد برد. یا اگر این دو را اصلاح کنید و نظام مالیاتی‌تان را اصلاح نکنید، آن نظام غلط مالیاتی آثار آن دو اصلاح را هم از بین خواهد برد. اینها با هم است. اینها باید با هم انجام بشود.

  • طرح تحول بانکی پشت دیوار مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها
  • تگ هاي مطلب: طرح, تحول, بانکی, پشت, دیوار فاز دوم, هدفمندی یارانه‌ها
    منبع خبرhttp://www.yaranehnews.org
    تاريخ انقضاء:ندارد
    اشتراک گذاري در:تلگرام کلوب فيس نما لينکداين گوگل پلاس توئيتر فيس بوک
    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی شود
    دسته بندی ها
    تبلیغات متنی