سایت کاریابی جویا کار

برای عضویت در کانال فرهنگیان در تلگرام کلیک کنید

مظلوم واقع شدن آموزش و پرورش در نگاه دولت

دسته بندي: اخبار / اخبار فرهنگیان
16 دی
مظلوم واقع شدن آموزش و پرورش  در نگاه دولت
محمدصادق کوشکی پژوهشگر و استاد دانشگاه در برنامه «ثریا» درباره طرح خرید خدمات آموزشی، اظهار کرد: یکبار دیگر می‌خواهم به صحبت‌های رئیس‌جمهور در 4 دی ماه اشاره کنم «برای هر دانش‌آموز از بیت‌المال 4 میلیون هزینه می‌کنیم»؛ مگر قرار است از کجا هزینه شود؟ اصلاً بیت‌المال فایده‌اش چیست و برای کیست؟ کجا بهتر از آموزش و پرورش باید بیت‌المال هزینه شود؛ گویی آقای رئیس‌جمهور دارند منت می‌گذارند؛ بیت‌المال مال مردم است و از مال مردم برای بچه‌های مردم هزینه می‌شود.
وی ادامه داد: به تعبیر حضرت امیرالمؤمنین(ع) حاکمیت 4 وظیفه دارد که یکی از وظایف آن، آموزش و یکی تربیت است، یک دفاع و دیگری اقتصاد است؛ یعنی نیمی از وظایف حاکمیت دینی، آموزش و پرورش و نیمی دیگر دفاع و اقتصاد است. 
* نگاه دولت نشان می‌دهد که آموزش و پرورش را مظلوم گیر آورده است
کوشکی با بیان اینکه یک دانش‌آموز یک انسان است، گفت: لحن رئیس‌جمهور نشان می‌دهد که ظاهراً ایشان از این اقدام ناراضی است؛ اگر بحث به صرفه‌جویی در هزینه است، هزینه‌های جاهای دیگر صرفه‌جویی شود؛ ببنید چقدر هزینه تشریفات در کشور می‌شود؛ در نهاد ریاست جمهوری صرفه‌جویی شود در بحث هزینه سفرهای خارجی صرفه‌جویی شود؛ چرا جایی جز در آموزش و پرورش صرفه‌جویی نمی‌شود؛  نگاه دولت نشان می‌دهد که آموزش و پرورش را مظلوم گیر آورده است.
وی اضافه کرد: رئیس‌جمهور گفت که هزینه را کم می‌کنیم و کیفیت را افزایش می‌دهیم؛ یک ضرب‌المثلی از قدیم بین مردم رایج است که عنوان می‌شود «هر چقدر پول دهی آش می‌خوری» و نشان می‌دهد که با کم کردن هزینه الزاماً کیفیت بالا نمی‌رود. 
استاد دانشگاه تصریح کرد: اگر می‌شود هزینه را کم کرد و کیفیت را بالا برد، صرفه‌جویی را در وزارت بهداشت تست بزنند؛ نمایندگان مناطق محروم پیگیری کنند که در یک منطقه در طرح خرید خدمات، به یک فرد در مدرسه روزمزد حقوق می‌دهند یعنی تعطیلات دستمزد ندارد و همین حقوق ناچیز را با چند ماه تأخیر می‌دهند؛ این فرد نه مرکز تربیت معلم رفته و نه آموزش دیده است، آیا این فرد می‌تواند کیفیت آموزشی داشته باشد؟
* آیا بافت اداری آموزش و پرورش متورم نیست؟
کوشکی اظهار کرد: در سال 77 حدود 18 میلیون دانش آموز و کارکنان آموزش و پرورش 960 هزار نفر، سال 82 تعداد دانش آموزان 16 میلیون نفر و کارکنان 980 هزار نفر بودند،  در سال 87 تعداد دانش آموزان 13 میلیون و 800 هزار نفر و کارکنان 852 هزار نفر، در سال 94 تعداد دانش آموزان 13 میلیون نفر و تعداد کارکنان 840 هزار نفر و در سال 96 تعداد 12 میلیون و 700 هزار دانش آموز و 906 هزار نفر کارکنان آموزش و پرورش بودند.
وی ادامه داد: ما از 18 میلیون دانش آموز به 13 میلیون دانش آموز رسیدیم اما کارکنان آموزش و پرورش به تعداد 60 هزار نفر کاهش پیدا کرده است؛ اولین سؤال این است که آیا بافت اداری آموزش و پرورش متورم نیست؟
این پژوهشگر با بیان اینکه آموزش و پرورش 10 هزار نفر ساعت نیروی مازاد دارد، اضافه کرد: از روی سایت سازمان برنامه و بودجه اطلاعاتی را برداشتم که نشان می دهد از 906 هزار نفر کارکنان آموزش و پرورش، 550 هزار نفر دبیر و آموزگار و 351 هزار نفر سایران هستد و حاکی از این است که بخش ستادی آموزش و پرورش حجیم است و چرا دنبال کاهش نرفته ایم.
{ علی الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش گفت: از 900 هزار نفر از کارکنان آموزش و پرورش، 600 هزار نفر معلم و دبیر، 100 هزار نفر گروه مدیریت مدرسه، 200 هزار نفر کادر کیفیت بخشی شامل مربی پرورشی، مراقب بهداشت و متصدی آزمایشگاه، متصدی کارگاه و راهنمایان تعلیماتی هستند؛ 50 هزار نفر ستادی داریم که بخش عمده این افراد نیروی آموزشی هستند که مأمور به ستاد می شوند و دوباره به مدرسه بر می گردند و کسانی که عنوان ستادی هستند حدود 10 هزار نفر هستند. }
وی تصریح کرد: ما یک مبنایی داریم و اینکه اگر امروز برای آموزش و پرورش هزینه نکنیم فردا باید برای سازمان زندان‌ها هزینه کنیم پس هزینه کردن در آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری است؛ از سوی دیگر 91 هزار مدرسه داریم که سه ماه تابستان مدرسه خاک می‌خورد؛ می‌توان از 100 متر فضای آن درآمدزایی کرد و مشکل کسری بودجه آموزش و پرورش حل می‌شود.
کوشکی تأکید کرد: دولت مال مردم و خدمتگزار مردم است. اگر در جایی مثل شرکت ملی نفت، دو، سه درصد با مدیریت و بهره‌وری، هزینه‌های استخراج و شرکت ملی نفت صرفه جویی شود و به آموزش و پرورش برود، می توان مشکلات معلمان خرید خدمات آموزشی را حل کرد و در آموزش و پرورش استخدام کرد

برای عضویت در کانال فرهنگیان در تلگرام کلیک کنید

تگ هاي مطلب: آموزش و پرورش, اخبار فرهنگیان, اخبار معلمان
منبع خبرفارس
اشتراک گذاري در:تلگرام کلوب فيس نما لينکداين گوگل پلاس توئيتر فيس بوک
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود
دسته بندی ها
تبلیغات متنی