سایت کاریابی جویا کار

تعیین اثر بخشی روان درمانی گروهی به روش شناختی-رفتاری بر کیفیت زندگی و شادکامی بیماران سوختگی

دسته بندي: مقالات / پاور پوینت
30 اردیبهشت

عنوان پروپوزال:

 

فرمت فایل: word

تعداد صفحات: 35

سوختگی[1] مشکلی همزاد با کشف آتش است که با پیشرفت تکنولوژی ابعاد گسترده تری یافته و همواره یکی از معضلات جوامع بشری محسوب می­شود. بروز سوختگی برای هر انسانی می­تواند آغاز یک فاجعه باشد. فاجعه­ای که ممکن است با ایجاد نواقص جسمی و ظاهری ناهنجار فرد را از نظر روانی و جسمانی برای همیشه ناتوان ساخته و خسارات فراوانی منجمله خسارات اقتصادی به فرد، خانواده و جامعه تحمیل نماید (نورصالحی و قلی پور ،1390).تجارب بالینی بازماندگان سوختگی، گویای آن است که این سانحه با تنشی ویرانگر همراه است و می تواند منجر به تغییرات پایدارروانی و جسمی در فرد گردد (لیجوکو[2]، 2002) .مطالعات (هرندون[3]، 2007) نشان داده است چنانچه قربانی سوختگی زنده بماند، چالش جسمی و روانی عظیمی را پیش رو خواهد داشت و تمامی جنبه های زندگی وی دستخوش تغییرخواهد شد. به همین سبب است که این پدیده، حداقل از نظر ناتوانی دراز مدتی که ایجاد می­کند، در جهان و خصوصا کشورهای در حال توسعه به صورت یک معضل عظیم بهداشتی باقی مانده است (چرچ[4]، 2006)و بیش از هر نوع ترومای دیگر برای بیمار و خانواده آن اختلال جسمی، روانی، بار بهداشتی و اقتصادی به دنبال دارد (انجمن سوختگی ایران، 2007).

سوختگي تاثير عميقـي بـر ابعاد زندگي قرباني مي گذارد، به طوريکه ٥٠ درصد بـار سـوختگي مربوط بـه عـوارض آن اسـت (پيشنمازي، کياني آسيابر، هروي کريمی، زائري و نوروز زاده، 1390). علاوه بر تاثیرات جسمی، سوختگی می­تواند عمده­ترين تاثير را بر روي كيفيت زندگي بيماران گذاشته و سبب مختل شدن رفاه جسمي، رواني، اجتماعي و معنوي در آنان شود (دروری، براون و مولر[5]، 2005؛ تامس، نوتس و لاورنس [6]، 2008).

سازمان بهداشت جهانی[7] (1993)، کیفیت زندگی[8] را مفهومی چند بعدی می داند و آن را درک هر فرد از زندگی، ارزش­ها، اهداف، استانداردها و علایق فردی تعریف کرده است. احساس امنیت، تعارض­های هیجانی، عقاید شخصی، اهداف و میزان تحمل ناکامی ها، همگی در تعیین نوع درک فرد از خود ( احساس خوب بودن یا احساس ناخوشی ) تاثیر دارد. كيفيـت زنـدگي يـك مفهـوم ذهنـي از احسـاس خـوب بـودن و رضايتمندي از تجربيات زندگي است كه جنبه­هـاي مثبـت و منفـي زندگي فرد را در بر ميگيرد و بيانگر روشي است كـه فـرد وضـعيت سلامت و ساير جنبههاي زندگي خود را درك كرده و نسبت بـه آن واكنش نشان مي­دهد (دهقان زاده، 1381).

 

[1]. Burn

[2]. liechukwu

[3] .Herndon

[4] .Church

[5] .Druery, Brown & Muller

[6] Thombs, Nots & Lawerence

[7]World Health Organization.

[8]quality of lif

 

فهرست مطالب

بیان مسأله

اهمیت و ضرورت پژوهش

هدف های پژوهش

هدف  کلی

اهداف اختصاصی

فرضیه های پژوهش

تعریف متغیرها

پیشینه پژوهش

طرح پژوهش

جامعه آماری، نمونه و روش نمونه برداری

ابزار پژوهش

  روش اجرای پژوهش

روش­­های تجزیه و تحلیل داده­ها

منابع و ماخذ


روان شناسی
قيمت فايل:3000 تومان
تعداد اسلايدها:35
خريد فايل از سايت مرجع
دسته بندی ها
تبلیغات متنی