سایت کاریابی جویا کار

پاورپوینت نظریه برچسب زنی چیست

دسته بندي: مقالات / پاور پوینت
24 اردیبهشت

 

شامل 53 اسلاید زیبا که با جدیدترین نسخه پاورپوینت طراحی شده و قابل ویرایش می باشد . همچنین به راحتی می توان قالب آن را به مورد دلخواه تغییر داد و در تهیه آن کلیه اصول نگارشی، املایی و چیدمان و جمله بندی رعایت گردیده است. این پاورپوینت برای دانشجویان جامعه شناسی ، علوم تربیتی ، روان شناسی و سایر دانشجویان مرتبط کاربرد دارد. در ادامه ابتدا بخشی از متن این پاورپوینت را برای شما آورده ایم ، سپس فهرست مطالب و در انتها تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزئیات آن را مشاهده کنید و در صورت تمایل در ادامه مطلب آن را دانلود نمایید .

 

مقدمه

نظریه ی برچسب زنی  یکی از نظریه های علوم اجتماعی در سطح خرد است. ضمن این که عده ای آن را به عنوان اصلی ترین نظریه دو روان شناسی اجتماعی معرفی نموده اند، از نظریه های مطرح جامعه شناسی و به طور خاص در حوزه ی جامعه شناسی انحرافات می باشد. این نظریه از دهه ی 1950 به بعد در جامعه شناسی و روان شناسی امریکا مطرح و دچار افت و خیزهای متعددی شده است.

 

تاریخچه ی نظریه

مکتب شیکاگو، نظریه ی کنش متقابل نمادی و دیدگاه های جامعه شناسانی چون دورکیم و سپس مرتن در شکل دهی به این نظریه نقش عمده ای داشته اند. هر یک از این دیدگاه ها و افراد به گونه ای خاص در شکل دهی به محتوای نظریه ی برچسب زنی مؤثر بوده اند.

بکر ، اریکسن ، کیتسوس ، بلک ، ریز، سیکورل ، بال ، لمرت ، گافمن و گارفینگل و بسیاری دیگر از جامعه شناسان در توسعه ی اندیشه ی برچسب زنی با طرح مفاهیم، نقدها، آزمون ها و ترکیب پیوندهای نظری بین این نظریه و نظریه های دیگر ( از قبیل نظریه ی ساخت گرایی، کارکردگرایی، پدیدارشناسی، کنش متقابل نمادی و... ) مؤثر واقع شده اند.

قبل از این که نظریه ی برچسب زنی در جامعه شناسی مطرح شود، در دهه ی 1950 پیش فرض اصلی حاکم بر حوزه ی جامعه شناسی انحرافات به شرح زیر بود:

دو عنصر اصلی تنظیم کننده ی عمل اجتماعی عبارت بودند از: 1- قواعد اجتماعی و 2- نظم اجتماعی. قواعد اجتماعی برای همه ی افراد جامعه در همه ی موقعیت ها اموری مطلق، واضح و روشن هستند. افزون بر این، بین قواعد و نظم اجتماعی نیز پیوستگی دیده می شد. نظم و قواعد مطلوب و اخلاقی بودند و وظیفه ی جامعه شناسان تلاش در تحقق یافتن نظم از طریقرعایت و عمل به قواعد خوانده می شد.

در طول دهه ی 1950 ، مطالعات فرانک تاننبوم (10)، ادوین لمرت و هوارد بکر پیش فرض فوق را مورد نقض قرار داد. زیرا نتایج مطالعات نشان داد قواعد اجتماعی آن قدرها که گذشتگان اعتقاد داشتند، مطلق، واضح و روشن نیست. بلکه معانی و درک افراد از آنها بسیار مبهم می باشد. ابهام و درک متفاوت از قواعد اجتماعی حوزه ی عمل متفاوت و متناقضی ایجاد نمود. تلاشی که افراد فوق برای بیان طبیعت نظم اجتماعی، رابطه ی آن با قواعد اجتماعی، و معانی اخذ شده از نظم و قواعد اجتماعی و مشکلات ایجاد شده در این عرصه صورت دادند، زمینه ی پیدایش نظریه ی برچسب زنی را فراهم کرد.

اریکسن، بکر، لمرت و عده ای دیگر از جامعه شناسان به بیان شیوه های مؤثر در زندگی روزمره ی مردم عادی و کارگزاران رسمی برای دست یابی به نظم اجتماعی پرداختند و محتوای نظریه ی برچسب زنی فراهم گردید. از دهه ی 1960 به بعد با نقد و بررسی و مطالعات جدید در این حوزه، نظریه ی برچسب زنی یکی از نظریه های اصلی جامعه شناسی قلمداد گردید.

مسئله اساسی ای که این نظریه در پی بیان آن می باشد، رابطه ی بین انحراف ( و به بیان دیگر مشکل اجتماعی ) و نظم اجتماعی است. به عبارت دیگر، در این نظریه تلاش در بیان چگونگی تحقق انحراف اجتماعی ( در سطح خرد و کلان ) و نحوه ی اثرگذاری آن بر ساختار اجتماعی است. شناسایی انواع انحرافات، عوامل مؤثر در تحقق انحرافات، کنترل مشکلات ناشی شده از انحرافات، تصحیح نهادها و سازمان های مؤثر در انحراف اجتماعی و... مسائل عمده در این نظریه است. با این رویکرد است که سؤالات زیر مورد نظر می باشند:

1- چرا افراد خاصی منحرف خوانده شده اند؟

2- چگونه قاعده شکنی در جامعه ایجاد می شود؟

3- چرا در جامعه برخی از رفتارها ممنوع و برخی دیگر عادی تلقی می شوند؟

در این دیدگاه، مفاهیم جدیدی با تعابیر و تعاریف خاص مطرح شده اند. برچسب، انحراف، خود و هویت مفاهیم اصلی این نظریه اند و مفاهیمی چون درک، دیگری، موقعیت، قواعد، جامعه، گروه، نظم، نقش، و... اخذ شده از نظریه ی کنش متقابل نمادی و کارکردگرایی ساختی است که با تعابیر و تفاسیر جدید مورد استفاده قرار گرفته است. مرکزی ترین مفهوم این نظریه، انحراف است که جرائم، بیماری های روانی، روسپی گری، اعتیاد، و شرایط اجتماعی غیرطبیعی از مصادیق عینی آن تلقی شده اند.

و ...

فهرست مطالب

مقدمه

تاریخچه ی نظریه

تعریف انحراف

اصول نظریه برچسب زنی

آزمون نظریه

اشکالات نظریه ی برچسب زنی

پایان

 

عنوان : نظریه برچسب زنی چیست

فرمت : پاورپوینت

حجم : 332 کیلوبایت

تعداد صفحات : 53

 

پیش نمایش تمام صفحات پاورپوینت

 


علوم تربیتی
قيمت فايل:9500 تومان
تعداد اسلايدها:53
خريد فايل از سايت مرجع
دسته بندی ها
تبلیغات متنی