سایت کاریابی جویا کار

پاورپوینت نظریه مبادله ریچارد امرسون

دسته بندي: مقالات / پاور پوینت
24 اردیبهشت

 

شامل 72 اسلاید زیبا که با جدیدترین نسخه پاورپوینت طراحی شده و قابل ویرایش می باشد . همچنین به راحتی می توان قالب آن را به مورد دلخواه تغییر داد و در تهیه آن کلیه اصول نگارشی، املایی و چیدمان و جمله بندی رعایت گردیده است. این پاورپوینت برای دانشجویان جامعه شناسی ، علوم تربیتی و سایر دانشجویان مرتبط کاربرد دارد. در ادامه ابتدا بخشی از متن این پاورپوینت را برای شما آورده ایم ، سپس فهرست مطالب و در انتها تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزئیات آن را مشاهده کنید و در صورت تمایل در ادامه مطلب آن را دانلود نمایید .

 

رویکرد شبکه مبادله

گرچه ریچارد امرسون در سال 1962 مقاله مهمی را درباره روابط قدرت- وابستگی منتشر کرده بود، اما یک دهه بعد از آن بود که دو مقاله مرتبط به هم امرسون، (a1972) ، b1972) )  آغاز مرحله ای جدید در تحول نظریه مبادله اجتماعی را اعلام کرد.» مالم و کوک سه عامل بنیادی را به عنوان نیروی محرکه این رشته کارهای جدید می انگارند:

نخست اینکه، امرسون به نظریه مبادله به این خاطر علاقمند بود که چهارچوب گسترده تری را برای علاقه پیشین خود به وابستگی- قدرت به دست می داد. ظاهراً امرسون قدرت را برای دیدگاه نظریه مبادله اساسی می انگاشت.

دوم آنکه، او احساس می کرد که می تواند از رفتارگرایی (روان شناسی عامل) به عنوان بنیانی برای نظریه مبادله اش استفاده کند و در عین حال، از مسائلی که هومنز را تحت تأثیر قرار داده بود، اجتناب ورزد. یک دلیلش آن که، هومنز و دیگر نظریه پردازان مبادله به این قضیه متهم شده بودند که از انسان ها تصویری بیش از اندازه عقلانی ارائه داده اند، اما امرسون احساس می کرد که حتی بدون تصور کنشگر عقلانی هم می تواند از رفتار گرایی سود ببرد. دلیل دیگرش این که او بر این باور بود که می تواند از دام همان گویی که هومنز در آن گرفتار شده بود، دوری گزیند:

هومنز رفتار فردی تبادلی را از روی تقویت ارائه شده از سوی کنشگر دیگر پیش بینی می کرد، اما در روان شناسی عامل نه پاسخ های رفتاری و نه تقویت هیچ کدام معانی مستقلی ندارند. بنا به تعریف، یک تقویت کننده عبارت از نوعی پیامد انگیزشی است که فراوانی پاسخ را افزایش داده یا حفظ می کند.گذشته از این، امرسون احساس می کرد که می تواند به واسطه پروراندن یک دیدگاه مبادله ای که توانایی تبیین پدیده های سطح کلان را داشته باشد، از اتهام تقلیل گرایی ( آن نوع تقلیل گرایی که مورد استقبال هومنز بود) اجتناب کند.

سوم اینکه، برخلاف بلاو که به نوعی تبیین وابسته به پدیده های هنجاری متوسل شده بود، امرسون بر آن شد تا با تلقی «روابط اجتماعی و شبکه های اجتماعی به عنوان عناصر سازنده ای که سطوح گوناگون تحلیل را به هم متصل می سازند» به ساختار اجتماعی و دگرگونی اجتماعی بپردازد. وانگهی، کنشگران در نظام نظری امرسون می توانند افراد یا ساختارهای جمعی بزرگتر (هر چند که ساختارها توسط عاملان انسانی به کار می افتند) باشند. بدین سان، امرسون اصول روان شناسی عامل را برای توسعه نوعی نظریه درباره ساختار اجتماعی به کار برد.

بنابراین، امرسون دیدگاه هومنز را به لحاظ گرایش خرد آن مورد نقد قرار داده است. او در مقابل، در پی ایجاد دیدگاه جدیدی در چارچوب مرجعی مبادله، تحت عنوان «تحلیل شبکه ای» بوده و سعی کرده است نظریه را در سطح کلان مطرح کند. امرسون دیدگاه هومنز را به چند دلیل در سطح خرد تلقی کرده است: 1- به لحاظ این که توجه اصلی به جای نهاد به فرد می باشد، 2- فرد به طور مستقل، جدا از گروه و جریان اجتماعی در نظر گرفته شده است، 3- در نهایت به رابطه ی دوتایی به جای مطالعه ساخت و شبکه توجه شده است.

امرسون سعی در توسعه دیدگاه مبادله از حد رابطه ی دوتایی به ساخت های بزرگ اجتماعی دارد که آن را براساس انتخاب مفهوم مبادله تولیدی در محدوده تقسیم کار اجتماعی و گروه های همکار توسعه داده است. مفهوم دیگر انتخاب شده توسط او ارتباط میان روابط مبادله ای که به تحلیل شبکه مبادله راهنمایی می شود، می باشد.

و ...

فهرست مطالب

رویکرد شبکه مبادله

فرایندهای اصلی مبادله

قضایای اصلی

ساختار شبکه و مبادله

ساختار شبکه ها و تبادل

قدرت- وابستگی

ارزیابی امرسون از نظریه مبادله

خلاصه

پایان

 

عنوان : نظریه مبادله ریچارد امرسون

فرمت : پاورپوینت

حجم : 460 کیلوبایت

تعداد صفحات : 72

 

پیش نمایش تمام صفحات پاورپوینت

 


علوم تربیتی
قيمت فايل:9800 تومان
تعداد اسلايدها:72
خريد فايل از سايت مرجع
دسته بندی ها
تبلیغات متنی