سایت کاریابی جویا کار

پاورپوینت روش تدریس واحدها

دسته بندي: مقالات / پاور پوینت
23 اردیبهشت

 

شامل 38 اسلاید زیبا که با جدیدترین نسخه پاورپوینت طراحی شده و قابل ویرایش می باشد . این پاورپوینت برای دانشجویان علوم تربیتی وسایر دانشجویان مرتبط کاربرد دارد. در ادامه ابتدا بخشی از متن این پاورپوینت را برای شما آورده ایم ، سپس فهرست مطالب و در انتها تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزئیات آن را مشاهده کنید و در صورت تمایل در ادامه مطلب آن را دانلود نمایید .

 

مقدمه

روش واحدها شامل یک رشته فعالیت‌هایى است که در اطراف یک دسته مفاهیم کلى دور مى‌زند و به منظور یک هدف کلى در نظر گرفته مى‌شود. کلیه مطالب در قالب یک مسأله و مشکل طرح مى‌شود که اطلاعات و مهارت‌هاى گوناگونى از ابعاد مختلف براى حل آن بسیج مى‌گردند و هدف همه آنها مرکزى است که مسأله از آن ناشى ‌مى‌شود. حل هر مشکل به یک رشته اطلاعات در زمینه‌هاى مختلف نیاز دارد که کلیه آنها در یک قالب جمع مى‌شوند و در مجموع، برنامهٔ واحدى را تشکیل مى‌دهند؛ به عبارت دیگر، روش واحدها در نتیجهٔ توجه و تمرکز و فعالیت در زمینه یک سلسله مسائل پیوسته و استفاده از ارتباط آنها با مسائل دیگر - صرف‌نظر از تفکیک تصنعى و رسمى رشته‌ها - به وجود مى‌آید. این توجه گاهى به موضوع مورد مطالعه است؛ در این صورت، آن را واحد موضوع مى‌گویند و ممکن است در آن چند مبحث یک رشته توأم و ترکیب شوند، مثل زندگى در دوران صفویه که جنبه‌هاى سیاسی، اقتصادی، اجتماعى و فرهنگى آن با یکدیگر ارتباط پیدا مى‌کنند؛ یا ممکن است بین دو یا چند رشته ارتباط مستقیم به وجود آید، براى مثال، در موقع خرید اتومبیل به چه نکاتى باید توجه داشت که در آن رشته‌هاى فیزیک، شیمی، اقتصاد و هنر با یکدیگر پیوستگى پیدا مى‌کنند. گاهى اوقات به جاى اینکه توجه اصلى به موضوع معطوف شود، به رغبت‌ها و تجارب قبلى شاگرد و گسترش آن براى کسب تجارب آینده توجه بیشترى مى‌شود که در این صورت، آن را واحد تجربی مى‌نامند. گاهى نیز توجه اصلى به فعالیت شاگرد و انگیزهٔ درونى او و نتیجه‌گیرى از فعالیت او معطوف مى‌شود که در این صورت آن را واحد طرح مى‌نامند.

در روش واحد موضوع، طرح فعالیت به وسیلهٔ معلم تنظیم و از طرف خود او اداره مى‌شود. در روش واحد تجربی، معلم و شاگرد در تنظیم طرح و فعالیت‌ها همکارى مى‌کنند، ولى در اجراى آن، مدت و موضوع مطالعه قابل تغییر است و بستگى به توان شاگرد و توافق با معلم دارد. در واحد طرح، تنظیم منطقى موضوع قابل توجه نیست، بلکه هدف شاگرد و رغبت و فعالیت او براى رسیدن به هدف آموزشى اهمیت دارد.

ویژگى‌هاى روش واحدها

۱. واحد باید داراى هدف یا هدف‌هاى مشخص و مفیدى باشد.

۲. هدف باید شباهتى به وضع زندگى واقعى داشته باشد؛ یعنى استفاده از وسایل و منابع با وضع زندگى واقعى تطبیق کند.

۳. واحد باید وحدت داشته باشد؛ به این معنى که تمام فعالیت‌هایش مربوط به یک مسأله و موضوع باشد.

۴. در اجراى واحد باید سعى شود از تجارب مستقیم استفاده شود.

۵. واحد باید آغاز و پایان مشخصى داشته باشد و در اجرا، با توجه به شرایط و امکانات، انعطاف‌پذیر باشد.

۶. واحد باید جامعیت داشته باشد.

۷. شاگرد باید محور فعالیت باشد؛ یعنى روش واحد باید به شاگرد فرصت‌هایى براى طرح‌ریزى و فعالیت بدهد.

۸. واحد باید وسیلهٔ درک کامل و تسلط به موضوع و مسأله باشد.

۹. روش کار واحد باید مشخص و متنوع باشد.

۱۰. روش واحد باید به شاگردان فرصت‌هایى براى قضاوت، انتخاب و سنجش بدهد.

۱۱. روش واحد نباید تنها یک مبحث مستقل و جدا در برنامهٔ آموزشى باشد، بلکه هر واحد باید منتج به واحدهاى دیگرى شود که به وسیلهٔ آن بتوان پیوستگى برنامه را حفظ کرد یا به وجود آورد.

و ...

 

فهرست مطالب

مقدمه
ویژگى‌هاى روش واحدها
مراحل اجراى روش واحدها
پایان

 

عنوان : روش تدریس واحدها

فرمت : پاورپوینت

حجم : 412 کیلوبایت

تعداد صفحات : 38 

 

پیش نمایش تمام صفحات پاورپوینت

 


علوم تربیتی
قيمت فايل:8800 تومان
تعداد اسلايدها:38
خريد فايل از سايت مرجع
دسته بندی ها
تبلیغات متنی