توضیحات: 95صفحه فارسی (word) با منابع کامل
تحقیق آماده با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها، برگرفته از مقاله های فارسی و ترجمه تخصصی متون مقاله انگلیسی با ترجمه آماده کتاب های خارجی و کتاب های داخلی رشته های مختلف، مناسب برای انجام و نوشتن پروپوزال و فصل دوم پایان نامه و مقاله داخلی و خارجی و طرح های تحقیقاتی
خلاصه ای از کار:
طهارت و نجاست خمر
مقدمه:
معنی مفهومی خمر به معنای هر مایع مست کننده است و معنای اصلی آن ستر و پوشیدن است و شراب را خمر میگویند چون عقل را میپوشاند و نمیگذارد خوب و بد و خیر و شر را تشخیص بدهد و به همین جهت چادر و روسری زنان را خمار میگویند. بین انواع آن مانند شراب (آنچه از انگور گرفته میشود)، نبیذ (آنچه كه از خرما گرفته میشود)، نقیع (آنچه كه از كشمش گرفته میشود)، بتع (آنچه كه از عسل گرفته میشود)، مِزر (آنچه كه از جو گرفته میشود)، یا آنچه كه از گندم یا ارزن یا غیر آنها گرفته میشود، فرقی نیست(47).
..............
اثرات الکل
الکل نهتنها اعتدال روانی و تنظیم حرکات و فعالیتهای انسان را مختلمیسازد بلکه آثار مخرب دیگری بر دستگاههای مختلف بدنمیگذارد; به عنوان نمونه، مصرف الکل، باعثسوءهاضمه واختلال دستگاه گوارش و کبد میشود، زیرا به علت جاذب الرطوبهبودن آن، آلبومینهای سلولهای کبد و معده را منعقد میکند(94). از.............
ویژگی های الکل و عوارض مصرف آن
1. فارماكولوژى پایه اتانول: اتانول(C2H5oH) یك مولكول كوچك محلول در آب است كه به سرعت و به طور كامل از دستگاه گوارش جذب مى شود. بخار الكل نیز مى تواند به آسانى از راه ریه ها جذب شود. پس از نوشیدن الكل در حالت ناشتا, در 30 دقیقه, سطح خونى آن به بالاترین حد مى رسد. وجود غذا در معده, جذب..................
.............................
مشروبات الکلی، عامل عقبگرد انسانیت
اسلام بر خلاف سایر ادیان که تعلیمات آنها بر اساس انزوا و کناره گیری از اجتماع بنا شد... سازمان تعلیم و تربیت خود را یک سازمان اجتماعی جهانی قرار داده است که سعادت انسانیت را در زمینه مدنیت - که هرگز......................
رشد عقل، مهم ترین عبادت است
این درک، انسان را به سوی این نتیجه هدایت می کند که باید به خدای یگانه - حیات و علم و قدرت مافوق طبیعت - سر تسلیم فرود آورده و به سوی مقصدی پیش رود که در ساختمان وجودی وی پیش بینی شده و به دست عقل سپرده شده است. قرآن شریف تصریح می کند: «دین، همان تسلیم به خدای یگانه است»(99)
................
آثار شوم آزادی مشروبات الکلی
خوردن مشروبات الکلی در میان سایر کارهای مزاحم عقل و تدبیر، تنها عملی است که سر و کارش مستقیماً با عقل و شعور می باشد و تنها به منظور کشتن تعقل و تقویت عواطف بی سرپرست انجام داده می شود؛ به همین جهت، آثار شوم و نتیجه های زشت و ناهنجاری که پیوسته از جهت بهداشت و اخلاق و روان و دین در افراد و در جامعه های بشری بسط و توسعه می دهد، به هیچ وجه، قابل انکار نبوده، پوشیده نیست. فعلاً سالی از تاریخ انسانیت نمی گذرد که میلیون ها بیمار الکلی به بیماری های گوناگون مری و معده و ریه و کبد و اعصاب و غیر ذلک، گرفتار نشده و در بیمارستان ها بستری نشوند. سالی نمی گذرد که جمعیت انبوهی مجانین الکلی به تیمارستان ها منتقل نشوند. سالی نمی گذرد که میلیون ها اشخاص کنترل اخلاقی خود را از دست ندهند و یا به انحرافات روانی و گرفتاری های فکری مبتلا نشوند. سالی نمی گذرد که این سم مهلک، بشر را به صدها میلیون قتل و خودکشی و جنایت و دزدی و خیانت و عرض فروشی و رسوایی و پرده دری و افشای اسرار و بدگویی و بدزبانی و ایذاء و اذیت، هدایت نکند و یا اوقات زیادی، افراد شریف انسان را - در حالی که مانند وحشی پایبند هیچ قانون و مقرراتی نیستند - اسیر و زندانی نکند. تعقل پاکی که روزانه به واسطه استعمال صدها میلیون لیتر مشروبات الکلی از دست جامعه انسانی می رود، ضایعه اسفناک و جبران ناپذیری است و البته از نقطه نظر روانی، از جامعه انسانی که پیوسته همه یا قسمت اعظم ممیز انسانیت خود را (تعقل صحیح و پاک) از دست می دهند، نباید امید خیر و انتظار خوشبختی عمومی داشت. قرآن شریف، برای اولین بار، از نوشیدن می، نهی می کند؛ به طور اجمال، به همه مفاسد فردی و اجتماعی وی اشاره کرده و او را «اثم» نام نهاده؛ یعنی کار زشت که دنباله نامطلوب داشته و محرومیت هایی بار می آورد و برای آخرین بار که در نهایت تأکید نهی می کند، مخصوصاً به دو نوع از مفاسد و مضرات این عمل اشاره می کند که رخنه یافتن آنها به جامعه انسانیت، ارکان جامعه بشری را سست و بالاخره کاخ سعادت عمومی را به طور قطع، سرنگون خواهد کرد. در جای دیگر می فرماید: «شراب مسکر، در میان شما، کینه و دشمنی ایجاد کرده و شما را نسبت به مقدسات و قوانین و مقررات که پای بندی آنها تنها راه سعادت شماست، بی اعتنا و بی بند و بار می کند(101).
......................
مبارزه اسلام با شراب
روزی که اسلام مشروبات الکلی را تحریم کرد، جهان بشریت به استثنای معدودی از یهود، مبتلای این سم مهلک بود و در همه جامعه های مترقی و غیرمترقی آن روز، رواج کامل داشته و خوردن می، هیچ گونه ممنوعیت قانونی نداشت. مردم آن روز، با همین عقیده و عادت نامطلوب، نسلاً بعد نسل، به طور توارث رشد کرده و رگ و ریشه دوانیده بودند...................
تولید، فروش و مصرف الكل از نظر شرع
الف) تولید و خرید و فروش خمر جهت ساخت الكل
قانونگذار اسلامى به منظور حفظ سلامت اجتماع و بركندن ریشههاى فساد از سطح جامعه، نه تنها نوشیدن مشروبات الكلى بلكه هرگونه تلاش جهت تهیه، توزیع و یا نوشیدن آنها را حرام و مستوجب مجازات دانسته است. فتوا به حرام بودن این اعمال نه بدان خاطر است كه مقدمه حرام، حرام است بلكه حتى اگر حرمت مقدمه مزبور را از لحاظ شرعى انكار كنیم باز باید این اعمال را حرام دانست چرا كه روایات فراوانى درباره ممنوعیت شرعى آن ها وارد شده است. مثلاً در روایات زیادى چنین آمده كه پول حاصل از فروش خمر حرام است(ثمنُ الخمر سُحتٌ).(104).
....................
روشهای متفاوت جوامع در برخورد با الکلیسم
در مورد حرمت خمر در میان تمامی فرقههای اسلامی، اعم از شیعه و سنی، اتفاق نظر وجود دارد؛ اگرچه درخصوص برخی مصادیق آن از قبیل فقاع بین علمای مذاهب اختلاف وجود دارد و علمای شیعه آن را حرام میدانند. حال این پرسش پیش میآید که آیا شرب خمر قبل از اسلام هم حرام بوده و از احکام امضایی در اسلام است یا اینکه بعد از اسلام حرام شده و از احکام تأسیسی میباشد؟
..............
1 - بررسى فقهى الكل صنعتى
واقعیت این است كه الكل صنعتى از لحاظ ماهیت شیمیایى هیچ تفاوتى با الكل تخمیرى نداشته هر دو از نوع الكل یك ظرفیتى نوع اول به فرمول C2H5OH مىباشند. منتها با این تفاوت كه بر الكل صنعتى قطعاً لفظ خمر صادق نیست. در حالى كه الكل تخمیرى از آن جهت كه از تقطیر بخار خمر به دست آمده، احتمال آن مىرود كه عنوان خمر بر آن صادق.................
.....................
ج) تعارض روایات و رجوع به قاعده طهارت
اگر به فرض، روایات نجاست و یا طهارت مُسكِر شامل الكل صنعتى نیز باشد، این روایات با یكدیگر تعارض كرده و چون مرجّحى در بین نیست تساقط مىكنند و در نتیجه براساس قاعده طهارت باید آن را پاك دانست.
شهید صدر براستدلال فوق چنین اشكال مىكند كه پس از اعمال مرجّح علاجى و ترجیح روایات نجاست در خصوص خمر و یا مطلق مُسكر، روایات طهارت كه در برابر آنها قرار گرفتهاست در تمامى مدلول خود از حجیت و اعتبار ساقط مىشود. بنابراین نمىتوان در خصوص مسكر متعارف، یك طرف تعارض را ترجیح داد و در مورد مسكر غیر متعارف آنها را در تعارض باقى گذاشت، بلكه اگر روایت طهارت به دلیل توافق باعمل عامه از اعتبار افتاد، نسبت به مسكر غیر متعارف نیز قابل شمول نخواهد بود.(151)
................
بررسى فقهى الكل تخمیرى
ماده اولیه در این جا مواد قند دارى همچون انگور، كشمش و ... مىباشد كه با تخمیر آنها، شراب به دست مىآید. سپس شراب را در ظروف خاصى ریخته حرارت مىدهند. و چون دماى جوش الكل پایینتر از آب است، زودتر تبخیر شده و به حالت گازى در مىآید. آنگاه بخارات الكل را به لولههایى كه در مجاورت هواى سرد قرار گرفته است هدایت مىكنند تا تقطیر شود و به حالت میعان در آید. و بالاخره قطرات الكل از مجراى لوله به ظرف دوم هدایت مىشود و بدین ترتیب ذرّات الكل از شراب جدا مىگردد.
............
الف) استحاله خمر به الكل
مهمّترین راه حلى كه در زمینه الكل تخمیرى و به منظور اثبات طهارت آن ارائه شده، استحاله شراب به الكل است. اصولاً استحاله در كتابهاى فقهى از پاك كنندهها (مُطهِّرات) شمرده شده و مقصود از آن تبدّل یك جسم به جسم دیگر است كه با جسم اول در ماهیت عرفى و به اصطلاح در صورت نوعیّه مباین باشد.(153)
هر چند از نظر عقلى و دانش روز، میان آن دو تغایرى نباشد. باید توجه داشت كه استحاله با تغییر در اوصاف شخصىِ شىء فرق دارد؛ مثلاً وقتى پنبه تبدیل به لباس مىشود یا گندم، آرد و آرد، نان مىشود، در هیچ یك استحاله صورت نمىگیرد، زیرا عرف، این موارد را دگرگونى در حقیقت و صورت نوعى نمىبیند. ولى وقتى سگ مُردهاى در یك نمكزار مىافتد و پس از مدتى تبدیل به نمك مىشود، عرفاً تغییر ماهیت مىدهد و یا هنگامى كه خمر تبدیل به سركه مىشود، حقیقت آن از نظر عرفى تغییر مىكند. (154)
..............
فتواى فقیهان درباره الكل تخمیرى
بیشتر مراجع در رسالههاى عملیه خود، الكل حاصل از تقطیر خمر را نجس دانستهاند، زیرا مىگویند، «الكل صنعتى اگر انسان نداند از چیزى كه مست كننده و روان است درست كردهاند پاك مىباشد.» بدیهى است كه الكل صنعتى خصوصیتى ندارد و مطابق مفهوم مخالف این جمله، هر نوع الكلى اگر بدانیم از مستكننده روان درست شده است، نجس مىباشد خواه در صنایع كاربرد داشته باشد یا در امور پزشكى یا غیر اینها.(164)
..................
دلایل نظریه نجاست خمر و ارزیابى آنها
براى اثبات نجاست خمر به دلایل گوناگون استدلال شده كه مىتوان آنها را در سه دسته ارائه داد: اجماع، قرآن، سنت.
الف) اجماع
یكى از دلایلى كه معمولاً براى اثبات نجاست خمر مطرح مىشود، اجماع است. صاحب جواهر از كسانى است كه بر روى این دلیل تأكید مىورزد.(131).
....................
آقاى خوئى مى نویسد:
(در برابر روایاتى كه دلالت بر نجس بودن خمر دارند, روایتهاى بسیارى وجود دارد كه دلالت بر پاكى خمر دارند. و در بین روایتها, صحیحه و موثقه وجود دارد و اینها از روایتهایى كه بر ناپاكى خمر دلالت مى كنند, بیش ترند. و ادعاى این كه پاره اى از این روایتها, از ائمه, علیهم السلام, به ما رسیده باشد, دور نیست, همان گونه كه دلالت آنها بر پاكى خمر, روشن یا نزدیك به روشن است.)(60)
....................
دلایل طهارت خمر و ارزیابى آنها
پیش از این گفتیم نظریه طهارت خمر با فرض حرمت آن، در میان هر دو گروه (امامیه و اهل سنت) طرفدارانى دارد، هر چند تعداد آنان محدود است.
از میان امامیه، كسانى چون شیخ صدوق(68)، ابن ابى عقیل(69) و جُعفى(70) از پیشینیان و محقق اردبیلى(71) و غیر او از متأخران، نوشیدن خمر را حرام ولى آن را پاك مىدانند.
.....................
منابع
1- ابن ادریس، السرائر، ج 1 ، ص 178؛ تذكرة الفقها، ج 1 ، ص 64؛ مختلف الشیعة، ج1 ، ص 311.
2- الجوامع الفقهیّة، ص 488: «الخمر نجسة بلاخلاف ممّن یعتدّبه».
3- الفصاحه ، ترجمه آقای ابوالقاسم پاینده ، انتشارات جاویدان ، جلد اول ، ص 286 .
4- اردبیلی، محمدعلی؛ حقوق جزای عمومی، تهران، میزان، 1377، چ اول، ج 2، ص 90.
..........................
......................
167- منهاج الصالحین، ج 1، ص 109; آیةالله سیستانى و آیةالله میرزا جواد آقا تبریزى نیزدر كتابهاى فتوایى خویش همین نظر را پذیرفتهاند.
168- منهاج الصالحین، ج 1، ص
علوم انسانی