سایت کاریابی جویا کار

مشهد

دسته بندي: مقالات / کشور
11 آبان

 

هنر معماري در ايران از سابقه اي كهن برخوردار است و در هر زمان دستهاي توانا و ذهن خلاق و ذوق مردم هنردوست اين سرزمين پديده هاي شگرف بوجود آورده كه در بسياري از موارد اصول آن ريشع در هنر معماري جهان شده است. پاره اي از اين آثار در گوشه و كنار كشور پهناور ايران حكايت معماري باشكوه ادوار صد ساله و يا هزار ساله را در قامتهاي استوار بناها نگهداري كرده است.

معمولاً بناهاي مسكوني در شرايطي ساده تر از بناهاي اجتماعي مانند مسجد، مدرسه، بازار، كاروانسرا، حمام و كاخهاي باشكوه و بسياري از بناهاي ديگر بنا شده و به علت توانايي مالي و در مواردي بذون توجه به نكات كلي و اصولي، بناهاي مسكوني زودتر رو به تخريب رفته است. از جهت ديگر اصول ساختمانم سازي بناهاي مسكوني داراي زماني متغير بوده كه اثر آن در هر زمان انگيزه خانه هاي مدرن و باب روز را در فكر سازندگان و صاحب كاران خود بوجود آورده است.

مسلماً اين امر خود در تخريب بناهاي مسكوني قديم و ساختن بناهاي جديد برروي مكان و محل آنان سبب شده است كه آثار بناهاي مسكوني كهن كمتر به يادگار بماند.

به طوري كه مشخص است خانه سازيها به سبك و معماري ساساني قبل از اسلام و يا در صدر اسلام با معماري چند صد ساله اخير داراي تفاوت فراوان بوده است.گرايش ايرانيان به دين مبين اسلام و عقايد مذهبي و تعصبات قومي در اقوام ايراني شكل بناهاي مسكوني را از حالتهاي باز و درهم به سوي بناها و فضاهاي راحت و بدور از چشم افراد نامحرم معطوف داشته تا جايي كه بر اين اساس اصول بناهاي مسكوني را بصورت بيروني و اندروني مطرح ساخته است. پاره اي از اين بناهاي زيباي قديمي در شهرهايي چون كرمان، يزد، شيراز، اصفهان، كاشان، ري، تبريز، مشهد و در بسياري از شهرهاي ديگر ايران تا به امروز به يادگار مانده است.

با عضويت ويژه در سايت کندو فايل ها را با 50% تخفيف خريداري نماييد. جهت عضويت کليک کنيدجهت دانلود رايگان فايل به صورت pdf pdf کليک نماييد
تگ هاي مطلب: کشورها, کشور
قيمت فايل:8000 تومان
تعداد صفحات:66
خريد فايل word
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود
دسته بندی ها
تبلیغات متنی