هنر و گرافیک
دانلود مقاله رشته هنر هنر فلز کاری مقدمه در سراسر تاریخ دراز و پر حادثه ایرا که پر از انقلابها و پیروزیها و شکستها و کام و ناکامیهاست و همیشه در پی هر افول و نزولی ، صعود و ترقی پرثمری داشته هنر بزرگترین مایه و صفت خاص آن و هدیه دائم ملت ایرا ن به تاریخ جهان بوده است از قدیمترین زمان، اگرچه هنر امری عادی و معمول بود، ایرانیان برای زیبایی مقامی بلند قائل بودند. در طی قرنها همیشه ذوق و قهی عام و استادانه مایه ترقی هنر بود. هنر ایرانی بر تزئین مبتنی امت .ابهت و جنبه روحانی هنر باستانی ایران به سبب آن است که کمال آن در تزئین مطلق است. تزئین که منبع اصلی و هدف هر ایرانی است تنها مایه لذت چشم تا تفرج ذهن نیست.. بلکه مفهوم بسیار عمیق تر دارد. نخستین ادارک مهم ولی اساسی که بشر از جهان داشت با نقوش و اشکال تزئینی صورت خارجی یافت. هنرمندان کهن که نخسین نگارگران ظرفهای سفالی بودند علائم و اشکال خاصی ابداع کردند که در نهایت وضوح و شدت تاثیر بود و پایه و اساس طراحی شد و این نقوش قرار دادی برای ذهن خیال پرواز ایرانیان راه توسعه و ترقی را گشود نقاشان این راه را در طی هزاران سال پیمودند. هنرمندان ایرانی در عین آنکه به رسوم کهن پایبند بودند و آن را با متاونت و وفاداری حفظ می کردند. در تکمیل آن رسوم و ابداع دقایق جدید کوشیدند اگر این هنر بر اثر حوادثی که نیروی ملی ایران را ناتوان کرد گاهی رو به ضعف گذاشت قالبهای آن، روح کهن را حفظ کرد و زمینه را برای تجدد و تجدید رونق آماده نگاهداشت. میدان هنر ایرانی در موضوع و اسلوب بسیار وسیع بود . ریزه کاری در آن اهمیت داشت . لاک پشت کوچکی که متعلق به هزاره دوم پیش از میلاد است و در تپه حصار دامغان بدست آمده صنعت ظریف دل انگیزی است و مهرهای ظریف هخامنشی مقدمه آغاز هنر ریزه کاری ، مینیاتور، به شمار می روند، که در همه ادوار دلبستگانی داشته است . با این حال هنر ایرانی قاعده ایجاد آثار قوی و عظیم را می شناخت و هرگز این قدرت را از دست نداد. با سادگی آشنا بود و آن را دوست می داشت. اگر چه بیشتر به شور و هیجان متمایل می شد آرامش و متانت نیز همواره کمال مطلوب هنر ایرانی بود. هنرمندان ایرانی از همان آغاز پیدایش دست ساختهای سنگی ، خاکی و مفرغی از زیبایی ، زیبا شناسی و زیباپرستی غافل نبو.دند. هنر تزئینی ایران که ابتدا از تجربیات ضروری ناشی بود، بعدها رو به سوی کمال نهاد و هر چه زمانه پیش تر رفت، هنر تزئینی نیز کامل تر شد. این سیر تکاملی امروز بدان پایه ارزش و اهمیت می رسد که برای هنرشناسان، رشته تازه ای از هنر تلقی می شود و بدین ترتیب در کنار دیگر هنرها قلمروی جداگانه و مشخص پیدا می کند. بعدها داامنه وسیع این هنر در حجاری ها ،گچ بری ها ،آینه کاری روی دیوار ابنیه ها ، خاتم کاری ،طلا کوبی روی اشیا و ابزار فلزی نقاشی، تزهیب تحریر روی کتب مذهبی و دیوانهای اشعار، نقش آفرینی روی قالی، قالیچه، پرده، سفره، لباس و اشیاء دیگر تجلی کرد.این پروژه نگاهی دارد بر هنر فلز کاری . هنری که به مدد ذوق وسیله و ابتکار هنرمندان فلزکار از گذشته های دور تا به امروز – تداوم یافته و سهم وارجی والا در حفظ پاسداشت فرهنگ و هنر سرزمین ایران به عهده داشته است. کلمات کلیدی: فلز کاری قلمزنی منبت کاری هنرهای وابسته فهرست مطالب هنر فلز کاری 1 مقدمه 1 هنر فلز کاری در آسیای مرکزی: 3 1- هنر فلزکار و تمدنهای باستانی 9 3- پیشینه فلزکاری و هنرهای وابسته به آن در ایران باستان 11 4- هنر فلزکاری در عصر صفوی 18 1- مقدمه ای بر قلمزنی 22 2- قلمزنی 23 3- ابزار و طلریقه ساخت آنها 23 ابزارهای اصلی در قلمزنی عبارتند از: 25 4- مرا حل کار فلمزنی 29 1. طریق چکش گرفتن و کار با قلم 31 5- اختصاری در باب تکنیکهای قلمزنی: 31 تکنیک منبت: 32 انتخاب طرح و ظرف قلمزنی: 36 قیرریزی روی کار و انتقل طرح روی سطح ظرف: 36