کارشناسی ارشد
پایاننامه كارشناسی ارشد رشته نقاشی/ تصویرسازی/ ارتباط تصویری با عنوان تحول كاربرد رنگ در پیكرهسازی از آغاز مسیحیت تاکنون عنوان پروژه عملی کارشناسی ارشد رشته نقاشی:ضحاك چكیده : پژوهش حاضر در مورد تحول كاربردی رنگ در مجسمه سازی از آغاز مسیحیت تا كنون میباشد و تجزیه و تحلیل آثار به روش كیفی انجام گرفته شده است. ابتدا به لحاظ آشنایی مخاطبان مبحثی در مورد كاربرد رنگ در مجسمهسازی از ابتدای اولین تمدنهای پارینه سنگی، تا مسیحیت پرداخته شده است، و در ادامه به طبقه بندی مجسمه های موجود رنگ آمیزی شده تا دوران معاصر بر اساس آثار بدست آمده و مكتوب پرداخته شده است. وجود رنگ و كاربرد آن در مجسمههای دورهای مختلف ونقاط مختلف جغرافیایی اثبات شده است كه كاربرد رنگ به دلایل مختلفی صورت گرفته است. كه دلایل تزیینی، محتوایی و فنی آن كلیترین دلایل كاربرد رنگ بوده است كه البته شرایط محیطی و فرهنگی و اقتصادی ایجاب كننده نوع كاربرد رنگ نیز بوده است. و این شرایط گاه، ویژگی مشترك بین مناطق و دورههای مختلف میباشد. مجسمههای رنگ شده در دروه معاصر نیز از تنوع و تعدد بیشتری نسبت به آثار دورههای قبل برخوردار میباشند. كه این مسئله تحقیق و پژوهش انجام شده را سنودت بیشتری داده است. واژگان كلیدی: مجسمه Sculpture نقاشی Painting معاصر Contemporary حجم Statue رنگ Paint فرم Form مقدمه تحول كاربرد رنگ در مجسمه سازی از آغاز مسیحیت تا كنون موضوع مورد بررسی و تحقیق در این پژوهش میباشد كه پرداختن به این بخش از هنر انسانی، دارای اهمیت فراوانی است. به طوری كه گاه با بررسی اثری میتوان به ویژگیهای فرهنگی، اجتماعی قومی و قبیله ای كه از صحنه روزگار محو شده اند پی برد. انسان از دیرترین ایام به ساخت و ساز احجام و نقش بر جستهها با دلایل مختلفی پرداختهاست و با توجه به ویژگی اجتماعی و كاربرد هر كدام آن را رنگآمیزی كردهاست.برخی از باستان شناسان میگویند، به كار بردن رنگ به عنوان یك سمبول ممكن است در حدود بیستهزار سال پیش در آفریقا شروع شده باشد. مطالعه آثار كشف شده از منطقهای در جنوب زامبیا در قاره آفریقا، فرضیه آغاز به كار بردن رنگ در ارتباط میان انسانها در این منطقه را به وجود آورده است. و اشیای به جا مانده از یكی از نخستین تمدنهای بشری در زامبیا كاربرد رنگهای مایع یا جامد كه احتمالا برای نقاشی یا نشانه گذاری روی بدن انسان به كار میرفته است را اثبات كرده است. تا پیش از این، نقاشیهای روی صدف در منطقهای در خاور میانه به عنوان قدیمیترین سند به كارگیری رنگ توسط بشر شناخته میشد. چه بسا بشر زودتر از آنچه یافتههای باستان شناسی نشان میدهد، به این قابلیت دست یافته باشد. استفاده از رنگ به عنوان نماد سراغازی بر برقراری ارتباط كلامی بوده است. ساكنین این منطقه (زامبیا) از گل اخری برای به دست آوردن رنگ استفاده میكرده و با استفاده از این فنآوری، رنگهای مختلفی از جمله رنگهای قرمز، زرد، قهوهای، صورتی، سیاه و حتی ارغوانی بدست آورده است. در مجموع بر هیچ كس ضرورت واهمیت پرداختن به این مسئله پوشیده نیست.با توجه به مطالب و تصاویر به دست آمده و رسیدن به پاسخ مناسب در ارتباط با سوالات پیشآمده این تحقیق در چهار فصل ارائه گردیده است كه به اختصار به توضیح فصول میپردازیم. فهرست مطالب فصل اول: 1-1 - پیشنهی كاربرد رنگ در مجسمهسازی تا قبل از آغاز مسیحیت 2-1- بینالنهرین 3-1- ایران باستان 4-1- مصر 5-1- یونان 6-1- چین باستان فصل دوم 1-2- بررسی كاربرد رنگ در پیكرهسازی بعد از مسیحیت 2-2- بخش اول 3-2- صدر مسیحیت 4-2- قرون وسطی 5-2- دوره رنسانس 6-2- بخش دوم: بكارگیری رنگ در پیكرهسازی مشرق زمین بعد از مسیحیت 7-2- ایران 8-2- چین 9-2- هند 10-2- ژاپن بخش سوم استفاده از رنگ در حجمهای هنر بدوی 11-2- آفریقا 12-2- آمریكا 1-13–2- آمریكای شمالی 2-13-2- آمریكای مركزی 3-13-2- آمریكای جنوبی 4-13-2- اقیانوسیه 13-2- استفاده از رنگ در مجسمه سازی هنر معاصر فصل سوم اهداف بكارگیری رنگ در مجسمهسازی 1-3- بخش اول 1-1-3- تزئینی صوری تزئینی (فرمال) 2-1-3- ایجاد روابط بصری بین عناصر فرم 3-1-3- ایجاد جلوههای خاص 4-1-3- ایجاد فضای فانتزی 2-3- محتوائی 1-2-3- نزدیك شدن به واقعیت موضوع یا مضمون 2-2-3- دور شدن و ایجاد فاصله و غرابت 3-2-3- نماد و سمبول 3-3- مسائل فنی 1-3-3- محافظت از مواد حساس در محیط 2-3-3- تغییر ظاهری در جنسیت اثر 4-3- میزان بكارگیری رنگ در آثار حجمی: 1-4-3- هنر پارینه سنگی 2-4-3- بین النهرین 3-4-3- ایران 4-4-3- چین 5-4-3- هند 6-4-3- ژاپن 7-4-3- هنر بدوی 8-4-3- یونان 9-4-3- صدر مسیحیت 10-4-3- قرون وسطی 11-4-3- رنسانس- باروك 12-4-3- هنر مدرن 5-3- بخش 3 دلایل انتخاب رنگ متناسب با فضای قرارگیری 1-5-3- رنگ در مجسمه 2-5-3- رنگ مجسمه و محیط 3-5-3- رابطه مجسمه با محیط 6-3- نوع رنگها و مواد بكار رفته در آثار حجمی 1-6-3- سنگ 2-6-3- فلزات 3-6-3- چوب 4-6-3- گچ 5-6-3- سفال 6-6-3- مواد جدید 7-3- تحولات جدید در بخش رنگ در آثار حجمی 1-7-3- از مواد جدید مطالبی قسمتهایی كم استخراج شود 2-7-3- استفاده از اشیا و آماده