سایت کاریابی جویا کار

ماهیت هوش معنوی و بررسی جایگاه آن در سازمان

دسته بندي: مقالات
12 دی
روانشناسی و علوم تربیتی

این پایان نامه در مورد هوش معنوی و با عنوان بررسی جایگاه هوش معنوی در سازمان می باشد.ولمن ( 2001 ) هوش معنوی را در برگيرنده تفكر، ادراك و حل مسئله است و ظرفيتي انساني است براي پرسيدن سوالات غايي در خصوص معناي زندگي و تجربه ارتباطات يكپارچه بين هر يك از ما و جهاني كه در آن زندگي مي كنيم(Amram,2009:45)؛ (Amram,2005: 5) هوش معنوي مفاهیم معنویت و هوش را در یک ساز ة جدیدتر با هم ترکیب می کند و به انسان این فرصت را می دهد که در مقابل واقعیت هاي مادي و معنو ي حساس باشد و تعالی را هر روز در لابه لاي اشیا، مکان ها، ارتباطات و نقش ها دنبال کند(سهرابی،1387)

.ادوارد ( 2003 ) معتقد است: داشتن هوش معنوي بالا با داشتن اطلاعاتی در خصوص هوش معنوي متفاوت است. این تمایز فاصله میان دانش عملی و دانش نظر ي را مطرح می کند. ازاین رو، نباید داشتن دانش وسیع دربارة مسائل معنوي و تمرین هاي آنها را هم ردیف دست یابی به هوش معنوي از طریق عبادت و تعمق بر اي حل مسائل اخلاقی دانست، هرچند می توان گفت براي بهره مندي مؤثر از معنویت، داشتن دانش نظري و عملیلازم است(سهرابی،1385).

هوش معنوي با زندگی درونی ذهن و نفس و ارتباط آن با جهان رابطه دارد و شامل ظرفیت مهم فهم عمیق سؤالات وجودي و بینش نسبت به سطوح چندگانۀ هوش یاري می شود. آگاهی از نفس، زمینه و بستر بودن یا نیروي زندگی تکاملی خلّاق را دربر می گیرد. هوش معنوي به شکل هشیاري ظاهر می شود و به شکل آگاهی همیشه در حال رشد ماده، زندگی، بدن، ذهن، نفس و روح درمی آید. بنابراین، هوش معنوي چیزي بیش از توانایی ذهنی فردي است و فرد را به ماورا فرد و به روح مرتبط می کند. علاوه بر این، هوش معنوي فراتر از رشد روان شناختی متعارف است. بدین روي، خودآگاهی شامل آگاهی از رابطه با موجود متعالی، افراد دیگر زمین و همۀ موجودات می شودهوش معنوي براي حل مشکلات و مسائل مربوط به معناي زندگی و ارزش ها مورد استفاده قرار می گیرد و چنین سؤال هایی در ذهن ایجاد می کند: آیا شغل من موجب تکامل من در زندگی می شود؟و آیا من در شادي و آرامش روانی مردم سهیم هستم؟(وان،2003).به نظر می رسد، هوش معنوي از روابط فیزیکی و شناختی فرد با محیط پیرامون خود فراتر رفته و وارد حیطۀ شهودي و متعالی دیدگاه فرد به زندگی خود می گردد. این دیدگاه شامل همۀ رویدادها و تجارب فرد می شود که تحت تأثیر یک نگاه کلی قرار گرفته اند. فرد می تواند از این هوش براي چارچوب دهی و تفسیر مجدد تجارب خود بهره گیرد. این فرایند قادر است از لحاظ پدیدارشناختی به رویدادها و تجارب فرد، معنا و ارزش شخصی بیشتري بدهد(غباري بناب،1386).

فهرست مطالب
2-2)هوش معنوی 2
2-2-1) هوش 2
2-2-2)معنویت 3
وگان بعضی از خصوصیات معنویت را چنین عنوان کرده است: 5
از سوي دیگر، معنویت داراي سه بعد است: 5
2-2-3)هوش معنوي 6
فریدمن و مک دونالد پس از مرور معانی مختلف معنویت، مؤلفه های مهم آن را چنین عنوان می نمایند: 11
بروس لیچفیلد مشخصات هوش معنوی را چنین مطرح می کند: 12
جدول 1 : تعاريف هوش معنوي به همراه نام و سال ارائه (محقق) 12
2-2-4)جايگاه هوش معنوي در سازمان 14
2-2-5)مقايسة رفتار افراد داراي هوش معنوي قوي و افراد داراي هوش معنوي ضعيف 17
جدول 2.مقایسه رفتار افراد داراي هوش معنوي قوي و افراد داراي هوش معنوي ضعیف 17
2-2-6)بررسي الگوهاي رايج هوش معنوي 19
۱. الگوي ايمونز 19
۲. الگوي امرام و دراير 21
۳. الگوي سيسك و تورنس 21
۴. الگوي زوهار( ۲۰۰۴) 22
2-2-7)ابعاد هوش معنوی بر اساس دیدگاه زوهر و مارشال 25
2-2-8)مولفه های ۱۲ گانه هوش معنوی : 25
2-2-9)برخي از مؤلّفه هاي هوش معنوي در آموزه هاي ديني 28
2-2-10)رشد هوش معنوی 30
2-2-11)هوش معنوی و سلامت روانی 33
2-2-12)مقایسه هوش معنوی با هوشهای دیگر 33
شکل شماره 1ـ رابطه هوشها (ویگلزورث، 2004) 34
جدول شماره 3ـ مقايسه هوش معنوي و هوش متعارف (مک هاوک، 2002). 35
2-2-13)اجزاء هوش معنوی: 36
2-2-14)مدل های هوش معنوی 37
2-2-14-1) مدل وگان: 37
2-2-14-2)مدل بروس لیچفیلد 38
2-2-14-3)مدل ایمونز 38

پیشینه تحقیق در مورد هوش معنوی
2-3-1) تحقیقات انجام شده هوش معنوی در داخل کشور 41
2-3-2)تحقیقات انجام شده هوش معنوی در خارج کشور 44
منابع 45


قيمت فايل:22000 تومان
تعداد صفحات:51
تعداد اسلايدها:51
خريد فايل از سايت مرجع
دسته بندی ها
تبلیغات متنی