سایت کاریابی جویا کار

مبانی نظری و پیشینه تحقیق توانایی فراشناختی 60 صفحه

دسته بندي: مقالات
12 دی
روانشناسی و علوم تربیتی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق توانایی فراشناختی نمونه فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی می باشد. توانایی فراشناختی به شناخت دانش آموز درباره یادگیری به وسیله ی خودش اشاره دارد(پانائورا و همکاران، 2003). الگوي يادگيري و پردازش اطلاعات واينشتاين و مایر (1986) فرایند يادگيري را مشتمل بر سه محور شناخت، فراشناخت و منابع مدیریت و نظارت می داند. اجزای فراشناختی اين الگو مشتمل بر راهبردهايي است كه به فراگيرنده كمك مي كند تا شناخت خود را هدايت، نظارت و مهار نمايد. مديريت تلاش و زمان در اين مقوله قرار مي گيرد.


اصطلاح فراشناخت به دانش ما درباره ی فرایندهای شناختی خودمان و چگونگی استفاده بهینه از آن ها برای رسیدن به هدف های یاد گیری گفته می شود. فراشناخت روش یا آگاهی فرد از نظام شناختی خود او و یا دانستن درباره ی دانستن است. فراشناخت، نقشی اساسي در يادگيري موفقيت آميز ايفا مي کند و هرچه توانايي هاي شناختي فراگير بالاتر باشد، فرآيند يادگيري موفقيت آميزتر خواهد بود.

به عبارتي فراگير بايد در يادگيري خود نقش فعالي ايفا کند و ياد بگيرد که يادگيري خود را ارزيابي کند و اگر راهبردهاي يادگيري اش موفق نبود، از راهبردهاي جديد استفاده کند(صادقی و محتشمی، 1389). هدف اساسي آموزش فراشناختي، خودکنترلي و خودآموزي است تا فراگيران ، يادگيرندگان مستقلي شوند که بتوانند فرآيندهاي شناختي و يادگيري شان را در جهت اهداف تعيين شده خود، هدايت، نظارت و اصلاح کنند(فلاول ، 1988).

فهرست مظالب

1-6 تعاریف مفهومی و عملیاتی توانایی فراشناختی 6 مبانی نظری توانایی فراشناختی 9

فراشناخت 11
مفهوم فراشناخت 12
مولفه‌‌هاي فراشناخت 17
راهبرد‌هاي فراشناختي 23
کمک به رشد توانایی های فراشناختی 27
راهبردهای توسعه ی توانایی فراشناختی 28
رابطه شناخت و فراشناخت 29
روابط بين اجزاء فراشناخت 30
اهميت توانایی فراشناختي 31

2-6 پیشینه پژوهش های توانایی فراشناختی 36 پیشینه پژوهش های توانایی فراشناختی در داخل کشور 36 پیشینه پژوهش های توانایی فراشناختی در خارج کشور 45

2-7 جمعبندی مطالب ارائه شده 47
منابع: 49


قيمت فايل:27000 تومان
تعداد صفحات:60
تعداد اسلايدها:60
خريد فايل از سايت مرجع
دسته بندی ها
تبلیغات متنی