هنر و گرافیک
نمونه چکیده پایان نامه طراحی لباس پایان نامه ارشد طراحی پارچه و لباس با موضوع مطالعۀ نشانه شناسی طراحی لباس از شاهنامه می باشد.عناصر نشانه ای رنگ و پوشاک بسیار نقش تعین کننده و کلیدی در موضوعات اشعار و درک مفاهیم شاهنامه دارند . پوشاک میتواند در شاهنامه رویکردهای تاریخی و واقعیتهای اجتماعی را رمزگشایی کند؛ و رنگها می توانند مبین رازهای تمدن و رموز فرهنگ شاهنامه باشند.
عناصر نشانه ای پوشاک تجریدهای عالی تر رویدادهای ماموس شاهنامه اند و گاهی می توان آنان را نوعی استنباط دانست. رنگ نیز یک مفهوم است ، که در اشعار شاهنامه ارزش های متفاوتی به خود میگیرد. خلاصه اینکه ، از آنجا که نه دال و نه مدلول هیچ کدام حاوی هستۀ بنیادینی نیستند،رنگها می توانند میزان پلیدی و گسستگی را به بهترین نحو نمود داده و در جایی دیگر میزان نیکی و خجستگی را به زیباترین حالت نمایش دهند. عناصر نشانه ای پوشاک نیز از این قاعده مستثناء نیستند و در یک شعر گاه خواننده را به سمت شاهان و ثروت و جلال و منزلت برده و گاهی نیز او را به سوی پهلوانان وقهرمانان داستان هدایت میکند بی آنکه در این اشعار نامی از شاه یا پهلوانی برده شده باشد.
برجسته ترین شاخصه های کاربرد رنگ و پوشاک شاهنامه با رویکرد نشانه شناسی سوسور ،ارتباط دلالتی آنها در طراحی لباس و مد امروزیست . در شاخصۀاول دال و مدلول: نشانه ای بودن عناصر پوشاک و رنگ در شاهنامه، هر نشانه را به سمت و سوی دال و مدلولی در نهادش سوق می دهد که در پی آن دلالتی را آشکار می کند، که این دلالتها نیز بیان کنندۀ نظامیست ارزشمند و هدفمند. در شاخصۀ دوم ارزش و سیستم : با شناخت این نظامها و پی بردن به وجود سیستم های نشانه ای در اشعار فردوسی، به ارزش حقیقی هر نشانه در رنگ و در پوشاک شاهنامه پی برده و تاثیری که رنگها و پوشاک شاهنامه در کاربردشان به عنوان ایده در طراحی امروزی می گذارند می توانند مسئلۀ انتخاب را محتمل تر و آسان تر کنند.
فهرست مطالب
مقدمه 1
فصل اول :کلیات تحقیق 3
1-1) بیان مسئله 4
1-2) اهداف تحقیق 4
1 -3) اهمیت وضرورت تحقیق 5
1-4) سوالات تحقیق 6
1-5) فرضیه ها 6
1-6) روش تحقیق 7
1-7) پیشینۀ تحقیق 8
فصل دوم :مبانی نظری تحقیق 10
2-1 (چهارچوب نظری 11
2-1-1) مروری برعلم نشانه شناسی 11
2-1-2) نشانه شناسی 12
2-1-3) نشانه شناسان 16
2-1-4) رویکرد فردینان دوسوسور 17
2-2) تعریف واژگان اصلی 21
2-2-1) نشانه 21
2-2-2) زبان و نشانه 23
2-2-3) نماد و نشانه 24
2-2-6) بررسی شاهنامه 27
2-3) تعریف واژگان فرعی 32
2-3-1)مروری بر تطور پوشاک 32
2-3-2)فرهنگ پوشش 33
فصل سوم:تجزیه وتحلیل داده های تحقیق 37
3-1) تعریف واژگان تحلیلی 39
3-1-1) دیدگاه فردینان دو سوسور 39
3-1-2) دال و مدلول 39
3-1-2) ماهیت اختیاری نشانه 42
3-1-3) ابعادهمزمانی و در زمانی 43
3-1-4) محور همنشینی و جانشینی 45
3-1-5) سیستم و ارزش 47
3-1-6) لانگ و پاورل 49
3-2)جامعۀ آماری و تحلیلی 54
3-2-1) پوشاک در عهد فردوسی 54
3-2-2) پوشاک در شاهنامه 55
3-2-3) رنگ در شاهنامه 60
3-3) معرفی و توصیف نمونه مطالعاتی(هفت خوان رستم) 65
3-2-1)خوان اول 65
3-2-2) خوان دوم 67
3-2-3)خوان سوم 67
3 -2-4)خوان چهارم 70
3-2-5)خوان پنجم 71
3-2-6)خوان ششم 72
3-2-7)خوان هفتم 73
3-4)تحلیل نمونۀ مطالعاتی (جداول بررسی) 77
3-4-1) تحلیل دال و مدلول 77
3-4-2) تحلیل همنشینی وجانشینی 79
3-4-3) تحلیل همزمانی ودرزمانی 81
3-4-4) تحلیل ارزش وسیستم 82
فصل چهارم: یافته ها ونتایج تحقیق 84
4-1) تبیین فرضیۀ اول 85
4-2) تبیین فر ضیۀ دوم 86
منابع: 88
گزارش کار عملی
پیوست الف
پیوست ب
فهرست جداول
جدول(3-1)جدول تحلیلی دال و مدلول 78
جدول(3-2)جدول تحلیلی همنشینی و جانشینی 80
جدول(3-3)جدول تحلیلی همزمانی و درزمانی 82
جدول(3-4)جدول تحلیلی ارزش و سیستم 83
فهرست نمودارها
3-1)نمودار دو وجهی سوسور 40
3-2)نمودارماهیتی زبان و نشانه 48
3-3)نمودار گفتار و زبان 50
(3-3)نمودار اولویت های دوتایی های سوسور 52
فهرست اشکال
شکل(3-2)دیوارنگارشکارچی قوش –دوره سامانی- نیشابور78/1362
شکل(3-3)پیراهن بلندصفحه ای از اندرزنامه قرن چهارم 56
شکل(3-4)کاسۀ سفالی پیراهن بلند قرن چهارم/موزه رضا عباسی
شکل(3-5)سلطان در برابر اشخاص شاهنامه فردوسی 874/1362
شکل(3-6)سلطاندر برابر زال شاهنامۀ فردوسی78/1362
شکل(3-8)تن پوش ها و پاپوشهای زنان شاهنامه فردوسی دورۀ تیموری