هنر و گرافیک
دانلود پایان نامه رشته گرافیک پیشینه تایپوگرافی در ایران و جهان و تحلیل اساتید در این مورد مقدمه تایپوگرافی در ایران به دلیل عدم شناخت طراحان گرافیك از ویژگیها و چندوچون خط فارسی و نوع نگارش آن در اقلام مختلف خوشنویسی و یا تمایل به شیوهها و ملاكهای زیباییشناسی و نوع نگارش در تایپوگرافی غرب، دچار مشكلات فراوانی بوده و هست.هرچند كه قصد نداریم حركتهای درست و اصولی را از جانب طراحان باتجربه، ولو بسیار اندك نادیده بگیریم ولی بررسی و تجزیه و تحلیل آثار موفق و ماندگار، بیانگر این است كه هدف از «تایپوگرافی» ارسال هرچه مؤثر پیام و برقراری ارتباط و ایجاد تفهیم بیشتر نسبت به نوشتار عادی بوده است. با گذشت زمان و توجه به هنر گرافیك و گسترش خدمات آن در جهت برقراری ارتباط تصویری، به این مقوله توجه ویژهای صورت گرفت و نیز كشف ظرفیتهای بصری خط و در مواردی همراهی تصاویر با خط در طراحی عناوین، با علاقه بیشتری دنبال شد. چیزی كه در این میان میتواند مورد توجه قرار گیرد این است كه با اینكه «تایپوگرافی» دامنه استفاده زیادی نسبت به گذشته كه مختص به گرافیك و گاهی نقاشی میشد ولی عدم استفاده آن در گرافیك محیطی و بهخصوص بناهای معماری امروز، بسیار سؤالبرانگیز است. زیرا تاریخچه كاربرد خطوط در ایران نشان میدهد كه در فرهنگ معماری اسلامی این مقوله از جایگاه ویژهای برخوردار بوده است.استفاده از خط و خوشنویسی در گذشته با مفهوم امروزی به عنوان «گرافیك محیطی» بیشتر در تزئینات بناهای مقدس و معنوی در شهرسازی بهكار رفته است. گویی طراحان بنا برای معرفی هرچه با شكوهتر و عرفانیتر فضاهای مقدس در معماری، از خطوط به عنوان فرم یا حتی القای مفهوم بهره كافی بردهاند و این نشان از اهمیتی است كه برای كتابت «قرآن» نزد مسلمانان وجود داشته و برای نگارش آن از خطوط زیبا و خوشنویسی استفاده میكردهاند. کلمات کلیدی: تایپوگرافی تایپوگرافی در ایران تایپوگرافی در جهان فهرست مطالب مقدمه 6 تایپوگرافی 8 تایپوگـرافی در ا یران و جهان 10 تایپوگرافی در ایران 18 تایپوگرافی و ارزشهای بصری حروف 30 مصاحبه ای با استاد قباد شیوا 40 تحلیل استاد احصایی از تایپوگرافی در ایران 50 تایپوگرافی شورشی (تایپوگرافی در جهان) 66 نتیجه گیری 71 منابع: 73