سایت کاریابی جویا کار

روش های نوین یاددهی - یادگیری

دسته بندي: مقالات / روانشناسی و علوم تربیتی
21 آذر

تغييرات بوجود آمده در كشور و جهان و به دليل توسعه ي ارتباطات جمعي ، لزوم نوآوري در اراﺋه ي روشهاي تدريس را طلب مي كند. اينكه از دانش آموزان خواسته مي شود شنوندگان صرف نباشند ، پرس و جو كنند و محقّقاني خوب شوند الزاماً روشهاي ياددهي ـ يادگيري نيز بايد تغيير كند . در آموزش جهاني آموزشي ارزشمند است كه مبتني بر تجربه ي فعّال و كاوشگر باشد.

از اينرو مدارس هوشمند ميتوانند جهت ايجاد محيط ياددهي ـ يادگيري و بهبود نظام مديريتي مدرسه و تربيت دانش آموز پژوهنده مبتني بر علم نوين تأثير گذار باشند.

به منظور پيشبرد اهداف آموزشي از طريق الكترونيك بايد مدارس مجهّز به فناوري گردند . مدارس هوشمند به عنوان يك مدرسه ي الكترونيك ، بايد از تجهيزات رايانه ، شبكه و نرم افزار هاي مورد نياز غني گردد تا بتواند به اهداف مورد نظر خود دست يابد . يكي از اين اهداف شكوفايي و بالفعل درآوردن قابليّتها و استعدادهاي دانش آموزان مي باشد .

شايد اين روشي باشد كه با آن بتوان دانش آموزان را به آموختن بعضي از دروس چون درس عربي كه ميل و اشتياق چنداني به يادگرفتن آن ندارند مشتاق تر نمود .

معلّمان كساني هستند كه با تعدادي انسان با استعدادهاي نهفته سروكار دارند . فراهم كردن زمينه ي شكوفايي اين استعدادها بدست معلّمان صورت مي گيرد بنابراين علاوه بر كسب دانش و مهارتهاي لازم ، رعايت يكسري اصول كلّي را بايد مدّ نظر قرار دهد :

١- پيش از آنكه نظم بر كلاس حاكم شود معلّم نبايد تدريس را آغاز كند .

٢- راه رفتن بيش از حد معلم در كلاس در امر ياددهي ـ يادگيري اختلال ايجاد مي كند مگر زماني كه ضرورت ايجاب كند

٣- ابتدا بايد سؤال توسط معلّم مطرح گردد سپس پاسخ دهنده انتخاب شود . اين كار شركت همه ي دانش آموزان را در كار كلاسي در پي خواهد داشت .

٤- معلم نبايد از دانش آموز كاري را بخواهد پيش از آنكه انجام كار قبلي را به پايان رسانده باشد .

٥- در امر ياددهي بهتر است با يادگيرنده آغاز شود و با او پايان پذيرد به اين معنا كه دانش آموزان به طور مستمر و براي مدّت طولاني مشاركت داشته باشند كه اين كار به صورت فعّال مؤثّرتر خواهد بود .

٦- معلّم بايد رفتار خوب همراه با دورانديشي ، مهرباني و نرمي از خود نشان دهد و نسبت به دانش آموز خوش گمان باشد .

٧- تغيير روش معلم تا پايان زنگ از اموري است كه در اين امر مفيد مي باشد .

 

جهت دانلود رايگان فايل به صورت pdf pdf کليک نماييد
تگ هاي مطلب: پایان نامه
قيمت فايل:14000 تومان
تعداد صفحات:88
خريد فايل word

obidullah در 19/02/1392 - 10:10 نوشته:

تشكر ميكنم از شما بخاطر كمك تان همراه من

fdgt
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود
دسته بندی ها
تبلیغات متنی