سایت کاریابی جویا کار

بررسي نقش باورهاي ديني- مذهبي(نماز و ادعيه) در پيشرفت تحصيلي دانش آموزان

دسته بندي: مقالات / روانشناسی و علوم تربیتی
21 آذر

عصرما را عصر فضا ،عصر کامپیوتر،عصر تکنولوژی و ... نامیده اند. ولی به نظر می رسد که بايد آن را عصراضطراب وتشویش ونگرانی نامید. زیرا انسان و مخصوصاً نسل جوان دراین عصربا نگرانی ها و دلهره ها دست به گریبان است و به همین جهت در جستجوی آرامش قلب تلاش می کند و درهمه جا به دنبال آن می گردد. ولی کمتر جایی به آن دست می یابد و دست خالی وحسرت زده برمی گردد؛غافل از اینکه آرامش عمیق و مستمر قلب دراثر یاد خدا میسر است .

" امرسون" می گوید :« آرامش سرمنشاء نیروهای شماست و هرکس که به خدا روی آورد آرامش می یابد.»

ازدیدگاه علمی وقتی که از آرامش ذهنی برخوردارهستیم،ریتم مغزی حرکت آرام تری دارد یعنی امواج آلفا را نشان می دهد ودراین حالت انسان توانایی و خلاقیت بیشتری دارد.

کسی که ازنظرذهنی در آرامش به سرمی برد، راحت تر تفکرمی کند واندیشه های وی شکوفا می گردند. برای موفقیت تحصیلی، داشتن آرامش ذهنی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است وبدون آن یادگیری تقریباً غیرممکن است .

" دکتر مارگارت کوربت" ثابت کرده است که وقتی فکرانسان درحالت آرامش باشد، قدرت حافظه ی او نیز ازهرجهت بسیار قوی خواهد بود .

" دیل کارنگی " نویسنده ی آمریکایی درکتاب " آئین زندگی " نماز و دعا را وسیله غلبه برتشویش ونگرانی معرفی می کند و می نویسد:« امروزجدید ترین علم پزشکی یعنی روان پزشکی، همان چیزهایی را تعلیم می دهد که پیامبران تعلیم می دادند.چرا؟ به علت این که "پزشکان روحی" دریافته اند که دعا ونمازو داشتن ایمان محکم دینی،نگرانی وهیجان های منفی را که موجب نیم بیشتری ازناخوشی های ما است،برطرف می سازد .

 

 

قرآن می فرماید که :« خدا به بندگانش نزدیک است ودعایشان را پاسخ می گوید .»

« و اذا سالک عبادی عنی فانی قریب اجیب دعوه الداع اذا دعان فلیستجیبوالی و لیومنوا بی»

[هنگامی که بندگانم راجع به من از تو می پرسند بگو من به بندگانم نزدیکم و کسی که مرا بخواند دعوتش را پاسخ می دهم؛ بنابراین باید دعوت مرا پاسخ دهند و به من ایمان داشته باشند.]

" امرسون " می گوید : « هرگز هیچ کس دعا نکرد مگر آنکه به چیزی رسید.»

" لئون دنی" دانشمند روح شناس فرانسوی چنین گفته است:« نیایش به درگاه خداوند توانا، راز ونیازیست که بنده ی خاکساربا معبود وآفریدگارخود می نماید ودرخلوت وتنهایی با تمرکزفکر، توجه خود را به سوی مبداء وآفریننده ی موجودات که ملجاء و پناهگاه دل شکستگان است،معطوف می دارد وبا خشوع و فروتنی، درماندگی وناتوانی و پریشان حالی خود را به آستان الوهیتش عرضه می دارد.تسبیح وتقدیس ذات پروردگاروعرض نیایش وسپاس به آستان ملکوتی اش درسپیده ی صبح وقبل ازطلوع آفتاب وهنگام عصروغروب و شامگاه است .

« ای معبود بی همتا ! تو نماز را درکفم نهادی تا هرگاه دلم به هوای تو پرکشید، درپی یک قد قامت عشق، ازمسجد الاقصای وجود با براق نمازبه معراج تو آیم و درمنزلگاه عشق تو کمی بیاسایم .»

ارتباط خالصانه انسان با خدا، نورانیت ضمیروصفای باطن وبصیرتی به همراه دارد که انسان را درپیچ و خم های زندگی وبن بست ها ومشکلات هدایت می کند .

یکی ازعلل واسبابی که خدا درکارانسان موثرقرارداده است،" دعا " است. یعنی اینکه آدمی با تمام وجودش به خدا توجه کند،تا او به رازونیاز بپردازد،خواسته ی خود را با او در میان نهد وازاو کمک بخواهد.

درست است که خدا همه چیز را می داند وازخواست قلبی و ازدرون همه کس آگاه است،ولی همانطورکه اودرمناسبات بشربا طبیعت،نظام کاروکوشش وعمل وبازده عمل

 

را مقررکرده و نابرده رنج،گنجی وناکرده کارمزدی میسر نساخته است،درمناسبات مستقیم انسان با خدا نیز نظام دعا واستجابت را مقررساخته است .

از درگاه خداوند منان خواستاريم که این ودیعه ی آسمانی وقره العین رسول را آن چنان در دیدگاه ما قراردهد که دردیدگاه اولیاء بزرگش قرارداده است تا همچون بزرگواران  نماز گزارده و برکات و نتایج گرانبهای آن ما را نصیب گردد.ازخداوند بزرگ،اخلاص و دوام توفیق و تاثیر نوشته مان را می طلبیم وامیدواریم که این گام کوچک در زمینه سازی برای گرایش به فريضه نمازو دعا موثر باشد.

 

فهرست مطالب

فصل اول :  طرح تحقیق

 

فصل دوم : پیشینه تحقیق

 

فصل سوم : روش تحقیق

 

فصل چهارم:‌ يافته هاي تحقيق و تجزيه و تحليل يافته ها

 

فصل پنجم:‌ نتايج پژوهش

فصل ششم : خلاصه پژوهش و پيشنهادات

 

فهرست جداول و نمودارها – 

 

 

جهت دانلود رايگان فايل به صورت pdf pdf کليک نماييد
تگ هاي مطلب: دانلود رایگان, download, پایان نامه, روش تحقیق, پرسشنامه
قيمت فايل:20000 تومان
تعداد صفحات:114
خريد فايل word
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود
دسته بندی ها
تبلیغات متنی