سایت کاریابی جویا کار

اختلاف 200 هزار نفری آمار 2 نهاد دولتی در مورد جمعیت بیکاران کشور

دسته بندي: اخبار / استخدام / آزمون استخدامی جدید
10 مهر

بر اساس اطلاعات خبرنگار اقتصادی ،‌در حالی مرکز آمار در آخرین گزارش های خود نرخ بیکاری را 2میلیون و 729 هزار نفر اعلام کرد که مقامات دولتی می گویند عملکرد دولت در زمینه اشتغالزایی با وجود افزایش تعداد بیکاران قابل دفاع است چرا که تعداد داوطلبان کار بیشتر شده است.

 علی ربیعی، وزیرتعاون،کار و رفاه اجتماعی بارها بیان نموده است که تعداد بیکاران به 6میلیون نفر رسیده و در صورتی که به آن رسیدگی نشود در سال 1400 این تعداد به 10 میلیون می‌رسد.

 افزایش تعداد بیکاران به اعتقاد کارشناسان بازارکار ناشی از اوضاع نامناسب اقتصادی و تولید و در نقطه مقابل بهبود فعالیت‌های اقتصادی به معنی رونق اشتغال و کاهش نرخ بیکاری است.

با وجود اینکه مرکز آمار معتقد است تعداد واقعی بیکاران 2میلیون و 729 هزار نفر است برخی می گویند آمارهای ارائه شده این مرکز درست نیست و اختلاف های زیادی با تعداد واقعی بیکاران دارد. 

چندی پیش حجت الله میرزایی، معاون اقتصادی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: اکنون بین 6 تا 7 میلیون نفر بیکار در کشور وجود دارد که 30 درصد آن را جوانان تشکیل می‌دهند و 4 میلیون نفر از این تعداد فاقد آموزش و مهارت هستند.در حالی که روز قبل تر از آن مرکز آمار ایران تعداد بیکاران را 2 میلیون و 729 هزار نفر اعلام کرده بود.

همچنین جلال پور،‌رئیس سابق اتاق بازرگانی طی ماه‌های گذشته در صفحه اینستاگرامش نسبت به اوضاع بازار کار کشور هشدار داد و گفت: در حالی که عدد بیکاران کشور بیش از 5 میلیون برآورد شده، آگاهی از اینکه هر ساعت حدود 150 نفر به جمعیت بیکاران ادامه داده می‌شود، نگرانی را صد چندان می‌کند. با این وجود اگر در هر ساعت، 150 نفر کار پیدا کنند، تازه توانسته‌ایم سطح موجود را حفظ کنیم.

بر اساس اطلاعات تسنیم، خلاصه قریب به اتفاق مسئولان و صاحب نظران بارها به بیکاری بالا ناشی از رکود در کشور گوشزد و تأکید و بیان کرده اند بیکاری بیشتر از چیزی است که مرکز آمار اعلام می نماید در این میان عیسی منصوری، معاون اشتغال وزیر کار آخرین آماری بیکاری را 2میلیون و 500 اعلام می‌کند  و معتقد است که مرجع رسمی آمارهای کشور مرکز آمار است.  نکته اینجاست، حتی اگر وزارت کار آمار مرکز آمار را ملاک تعداد بیکاران بداند باز هم در آمار گویی تناقض وجود دارد چرا که مرکز آمار در آخرین آمار خود تعداد بیکاران را 2میلیون و 729 هزار نفر اعلام کرد نه 2میلیون و 500 هزار نفر!

 در شرایطی که هیچ هماهنگی بین گزارش های آماری مسئولان وجود ندارد و مقامات دولتی و مجلس هم گزارش های مرکز آمار را ملاک صحیحی در آماردهی نمی‌دانند، باور بیکاری 2میلیون و 500 یا 2میلیون و 729 هزار نفری امکان پذیر است؟

پایان/

برای عضویت در کانال ویژه های استخدام در تلگرام کلیک کنید

منبع خبرتسنیم - استخدام
اشتراک گذاري در:تلگرام کلوب فيس نما لينکداين گوگل پلاس توئيتر فيس بوک
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود
دسته بندی ها
تبلیغات متنی