سایت کاریابی جویا کار

بحران بیکاری به دلیل بی برنامه‌گی دولت است

دسته بندي: اخبار / استخدام / آزمون استخدامی جدید
10 مهر

علی‌اکبر کریمی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ، درباره وضعیت اشتغال زایی گفت: متأسفانه امروزه آثار ناشی از بیکاری را در جامعه شاهد هستیم، در حوزه اشتغال دو مشکل اصلی داریم.بیکار شدن شاغلان موجود که در اثر رکود و تعطیلی واحدهای تولیدی بیکار شده‌اند. مشکل دوم تعداد زیاد جویندگان کار است که بخش عظیمی از آنها فارغ التحصیلان هستند، به همین دلیل نرخ بیکاری در بین فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها در مقایسه با سایر جویندگان بالاتر است. این شرایط تصویر نابه هنجار و سختی را برای جامعه ایجاد نموده است.

 کریمی با تأکید بر اینکه دولت برنامه منظم و منسجمی در اشتغال زایی ندارد، گفت: تا کنون چنین برنامه ای را از سوی دولت مشاهده نکرده‌ایم. تا کنون ندیده‌ایم دولت برنامه خوبی را برای کنترل نرخ بیکاری ارائه دهد و مجلس و سایر نهادها  آن را بررسی کنند و بتوان اجرای آن را در جامعه دنبال کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره آمارهای مختلف در زمینه اشتغال و بیکاری گفت: با توجه به عدم برنامه دولتی و بی نظمی در بازار کار نمی‌توان آمار  دقیقی از اشتغال زایی در کشور پیدا کرد. برنامه و مسیر راه مشخصی برای حوزه اشتغال و مقابله با بیکاری در دولت تدوین نشده است و در  راستای همین موضوع دولت گزارش های پراکنده و غیر دقیقی را ارائه می نماید و امکان ارزیابی دولت در این حوزه باشرایط موجود امکان پذیر نیست.

 وی درباره آمار بیکاری گفت: آمارهایی که در سرشماری ها وجود دارد دارای حرف و حدیث‌های بسیاری است، در سرشماری عمومی به نسبت سرشماری‌های فصلی آمارهای دقیق‌تری را به دست می‌آوریم،امیدواریم در این سرشماری آمارهای دقیقی از نرخ بیکاری و اشتغال اعلام شود.

 کریمی با بیان اینکه در حوزه اشتغال چالش‌های بسیاری وجود دارد، بیان کرد: یکی از مشکلات این است که در بازار کار شاهد اشتغال مجدد بازنشستگان هستیم. در شرایطی که جوانان جویای کار هستند ضرورت دارد که بازنشستگان جای افراد جویای کار را نگیرند از دیگر مشکلات در حوزه اشتغال فعالیت اتباع خارجی است. امروز شاهد هستیم که بسیاری از فرصت های شغلی در اختیار اتباع خارجی است که این موضوع آسیب بزرگی برای بازار کار تلقی می گردد.

 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه  سیاست های دولت طی چند ساله گذشته بر کوچک سازی بوده است و طی چند سال گذشته استخدام دولتی نداشتیم، گفت: امروز اکثر جوانان تمایل به کار در ادارات دولتی دارند، اما ضرورت دارد در چنین وضعیتی جوانان خود با کسب مهارت  به کارآفرینی بپردازند.

 وی از فقدان مهارت به عنوان یک آسیب در حوزه اشتغال یاد کرد و ادامه داد: در بسیاری ازحوزه‌ها نیازمند فرصت شغلی هستیم اما شاهد هستیم که جویندگان کار مهارت کافی ندارند.عدم مهارت در بین جویندگان کار به سیستم آموزشی کشور مربوط است که باید مورد توجه قرار گیرد. بازنگری در نظام آموزشی کشور امری ضروری است.

پایان/

برای عضویت در کانال ویژه های استخدام در تلگرام کلیک کنید

منبع خبرتسنیم - استخدام
اشتراک گذاري در:تلگرام کلوب فيس نما لينکداين گوگل پلاس توئيتر فيس بوک
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود
دسته بندی ها
تبلیغات متنی