سایت کاریابی جویا کار

ناکامی دولت در کنترل بازار کار/ با ایجاد هر شغل یک شغل موجود از بین می‌رود

دسته بندي: اخبار / استخدام / آزمون استخدامی جدید
9 مهر

بر اساس اطلاعات خبرنگار اقتصادی ،در حال حاضر بیکاری به عنوان مشکل  اول کشور مطرح است و تعداد بیکاران روز به روز در حال افزایش است که قریب به اتفاق این جمعیت را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهد.

روزهای گذشته در حالی که مرکز آمار از بیکاری 2میلیون و 729هزار نفری و وزارت کار از بیکاری 2میلیون و 500هزار نفری دم می‌زنند که رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شوای اسلامی از گزارش این مرکز در خصوص بیکاری حداقل 4.8میلیون ایرانی پرده برداشت.

 این آمار نشان دهنده ناپایداری بنگاه‌ها، ناتوانی دولت‌ها و سیستم بانکی در حمایت از تولید، واردات بی رویه و عدم نظارت دولت بر بحث قاچاق، سوءمدیریت در بنگاه‌ها و همچنین افزایش یکباره قیمت مواد اولیه و کاهش نقدینگی بنگاه‌ها از عمده‌ترین دلایل نابودی کسب و کار در ایران است.برخی از کارشناسان بیان می  کنند طی یک سال گذشته به تعداد بیکاران ادامه داده شده است که این موضوع ناشی از تعطیلی بسیاری از بنگاه‌های تولیدی و بیکار شدن شاغلان موجود است.کنترل مشاغل موجود همواره یکی از دغدغه های دولت‌ها  است.

 علی ربیعی، وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی هم بارها "حفظ سطح اشتغال موجود و کمک به افزایش اشتغال پایدار و تلاش برای رسیدن به نرخ بیکاری مطلوب در افق چشم‌انداز ایران1404" از اهداف خود اعلام نموده است، اما متأسفانه این هدف محقق نشده و امروزه روزانه شاهد تعطیلی بنگاه‌های مختلف هستیم.

حمیدحاج اسماعیلی، کارشناس بازار کار با تأکید بر اینکه طی یک سال گذشته 200 هزار فرصت شغلی به واسطه واردات بی رویه در بنگاه‌های کوچک از بین رفت، گفت: واردات کالاهای کشور، سیاست غلطی است که دولت با استفاده از آن، کمر به قتل تولید بسته است.

عیسی منصوری، معاون توسعه و روابط کار وزار کار درباره از بین رفتن مشاغل موجود می گوید: در شرایط فعلی بازار کار با ایجاد هر دو شغل یک شغل موجود نابود می گردد، این موضوع امری بدیهی است و در تمام دنیا همیشه در بهترین حالت می بینیم که سه درصد نرخ بیکاری وجود دارد، برای اینکه همیشه عده ای شغل خود را رها کرده و به دنبال مشاغل دیگری می روند و در این فاصله جزو بیکاران حساب می شوند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: اینکه همیشه در بازار کار ریزش داشته باشیم و رویش هم اتفاق بیفتد، امری بدیهی است، ولی در دوره رکود همزمان با تلاش برای ایجاد فرصت های شغلی جدید ما نگران ریزش مشاغل موجود هم هستیم.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته در بخش صنعت کارخانه ای و واحدهای بالای 10 نفر کشور ریزش نیروی کار داشتیم، گفت: این موضوع متعلق به دوران رکود است و از این رو می طلبد که ما نگران ریزش نیروی کار باشیم و برای تثبیت فرصت های موجود اقدام می کنیم.

منصوری درباره اختلاف نظرها و برداشت های مختلفی که از گزارش های بیکاری مرکز آمار ایران صورت می گیرد، ادامه داد: علم آمار، علم قابل اتکاء و استنادی است، بنابراین آنچه که مرکز آمار ایران کار می نماید یک کار علمی و درست است.

وی گفت: برخی مطرح می کنند که بر اساس استاندارد ایران در سال گذشته رشد اقتصادی چندانی نداشتیم بنابراین سوال می گردد 677 هزار اشتغال‌زایی چگونه محقق شده است؟  سال گذشته ما گذار از اشتغال غیررسمی به رسمی را تجربه کردیم که کسی به آن توجهی نمی نماید. چطور ما در بخش صنعت، ریزش نیروی کار داشتیم و رشد صنعت منفی بوده؛ بنابراین سوال می گردد چگونه اشتغال زایی داشته ایم؟ باید گفت بخش قابل توجهی از اشتغال ایجاد شده، در بخش غیررسمی اقتصاد بوده است.

 بر اساس اطلاعات تسنیم، از اظهارات عیسی منصوری این برداشت می‌شود که اگر قرار باشد با ایجاد هر شغل یک شغل از بین برود، این برداشت می‌شود که در دولت یازدهم نه تنها اشتغالزایی جدید صورت نگرفته بلکه مشاغل موجود نیز از بین رفته و روزانه به لشکر بیکاران تعدادی ادامه داده شده است.

 پایان/

برای عضویت در کانال ویژه های استخدام در تلگرام کلیک کنید

منبع خبرتسنیم - استخدام
اشتراک گذاري در:تلگرام کلوب فيس نما لينکداين گوگل پلاس توئيتر فيس بوک
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود
دسته بندی ها
تبلیغات متنی