سایت کاریابی جویا کار

آیا کافی نت یا دفتر خدمات اینترنتی دارید؟
همین حالا اینجا کلیک کنید

مردم در سرشماری اینترنتی شرکت کنند/ درآمدها مورد توجه نیست

دسته بندي: اخبار / کافی نت‌ها کنکورها دانشگاه‌ها ثبت نام اینترنتی / سرشماری
14 مهر

- گروه استان ها، سرشماری عبارت است از شمارش و محاسبه تعداد کل نفرات یا اشیای مورد نظر مانند تعداد کل نفراتی که در یک کشور زندگی می‌کنند. سرشماری محدود به انسانها نیست و ممکن است شامل محصولات و کارگاه‌های صنعتی و کشاورزی نیز شود.

یک نوع سرشماری نیز مربوط به حیات وحش است که طی آن گونه های مختلف حیوانات وحشی از قبیل پرندگان، پستاندارن، آبزیان و خزندگان سرشماری می شوند که این کار توسط سازمان حفاظت محیط زیست در کشور اجرا شده و هدف از آن پی بردن به تعداد جمعیت و مطالعه در رفتارهای مهاجرتی آنها صورت می گیرد.

اهمیت سرشماری در تصمیم گیری های کلان کشور با به دست آوردن اطلاعات مهمی همچون میزان تحصیلات، شرایط زندگی، تعداد افراد متاهل در گروه های سنی مختلف و فرزندآوری خانوارها بسیار تاثیرگذار است و امروزه پایه تصمیمات کلان در ابعاد مختلف در حکومت های مختلف دنیا اطلاعات جامع شناسانه منعکس شده  در سرشماری هاست.

اساس علم جمعیت ‌شناسی آمار و اطلاعات جمعیتی است، که از طرح سرشماری بدست می‌آید.

اولین سرشماری در ایران در سال ۱۳۳۵

در ایران نخستین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۳۵ و واپسین آن در سال ۱۳۹۰ انجام شد و بر اساس مادهٔ ۴ قانون مرکز آمار ایران، این سرشماری سراسری، هر پنج سال یک بار با فرمان رئیس جمهور اجـرا می گردد.

سرشماری عمومی نفوس و مسکن بزرگترین آمارگیری ملی است که در سراسر کشور و در یک زمان معین با فرمان رئیس جمهور به مرحله اجرا گذاشته می گردد و مجموعه وسیعی از اطلاعات مورد نیاز را برای برنامه ریزی های کلان کشور برای سالهای آینده فراهم می نماید.

مهمترین نوآوری در اجرای سرشماری ١٣٩٥، اجرای سرشماری به شیوه نوین الکترونیکی از طریق دو روش است: اول، خود اظهاری خانوارها از طریق پر کردن فرم سرشماری خانوار در سامانه اینترنتی و دوم، جمع آوری اطلاعات خانوارهایی که در مرحله اینترنتی مشارکت نکرده اند به وسیله ابزار تبلت از طریق مراجعه حضوری به خانوارها که ماموران این کار را انجام می دهند.

۴ درصد از خانوارهای ایرانی در سرشماری اینترنتی شرکت کرده اند

علی رسولی از شهروندان استان قزوین که در سرشماری اینترنتی شرکت کرده می گوید: برعکس چیزی که پیش بینی میکردم ثبت نام اینترنتی بسیار راحت بود و فقط چند دقیقه زمان نیاز داشت.

مریم اسدی نیز از دیگر شهروندان استان قزوین است که می گوید: هنوز در سرشماری اینترنتی شرکت نکرده ام، البته همسرم پیگیر ثبت نام اینترنتی است اما نگرانی جدی در خصوص امکان اشتباه شدن اطلاعات در سرشماری اینترنتی دارم.

منوچهر حیاتی قائم مقام مدیر اجرایی سرشماری در استان قزوین در گفتگو با در این خصوص عنوان کرد: سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن از ۳ مهر در کشور آغاز شده و تا ۲۴ مهر ماه ادامه دارد.

وی ادامه داد: این اولین باری است که سرشماری به روش اینترنتی در کشور در حال انجام است و اگر روش سرشماری اینترنتی استقبال شود موفقیت بزرگی در جمع آوری اطلاعات کشور خواهد بود.

قائم مقام مدیر اجرایی سرشماری استان قزوین از ثبت نام اینترنتی ۴ درصد از خانوارهای ایرانی در سرشماری اینترنتی خبر داد و ادامه داد: تنها7.2 درصد از خانواده های قزوینی در سرشماری عمومی نفوس و مسکن به روش اینترنتی شرکت کرده اند که این روند رضایت بخش نیست و ما از مردم انتظار مشارکت بیشتری داریم.

حیاتی تاکید کرد: در حال حاضر سایت آماده ثبت نام مردم است و پیشنهاد می کنیم مردم استان شرکت در سرشماری عمومی نفوس و مسکن را به روزهای پایانی موکول نکنند.

وی بیان کرد: سرعت بالا و دقت در رسیدگی به نتایج و صرفه جویی در هزینه ها مهم ترین تاثیر سرشماری اینترنتی در کشور است.

سرشماری حضوری از ۲۵ مهر ماه در کشور آغاز می گردد

قائم مقام مدیر اجرایی سرشماری استان قزوین خاطرنشان کرد: از ۲۵ مهر ماه تا ۲۵ آبان ماموران سرشماری با مراجعه به منازل طرح سرشماری را به صورت حضوری انجام خواهند داد و کسانی که به صورت اینترنتی ثبت نام کرده اند کد آماری را در اختیار ماموران قرار می دهند و دیگر نیازی به پرسش و پاسخ نیست.

حیاتی همچنین ادامه داد: خانوارهایی که عدما و سهوا اطلاعات خود را به صورت اشتباه ثبت کنند از ۲۲ تا ۲۴ مهر ماه می توانند به سایت مراجعه و نسبت به تصحیح اطلاعات خود اقدام کنند.

وی گفت: در حال حاضر حدود ۴۰ هزار نفر عوامل اجرایی درگیر برگزاری سرشماری در کشور و یک هزار و ۳۶۳ نفر عامل اجرایی در قزوین وظیفه اجرای سرشماری در رده های ستادی متفاوت را عهده دار هستند.

قائم مقام مدیر اجرایی سرشماری در استان قزوین هم چنین به کاهش سه برابری هزینه ها و تعداد ماموران در سرشماری امسال اشاره و بیان کرد: استفاده از کاغذ به طور کامل در این دوره از سرشماری - و استفاده از تبلت و سیستم های نوین در دستور کار قرار داده شده است.

از اطلاعات اقتصادی و درآمدی خانوارها سوال نمی گردد

همزمانی برگزاری هشتمین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در کشور با اما و اگر های قطع و دریافت یارانه ها دل نگرانی حساسیت های اقتصادی و درآمدی را برای مردم ایجاد نموده است.

شایعات این روزهای فضای مجازی دل نگرانی در خصوص تاثیر اطلاعات آماری سرشماری در برنامه های اقتصادی کشور و دولت را در بین مردم ایجاد نموده است.

وحید رحمتی از شهروندان قزوینی در این باره می گوید: من از شبکه های مجازی شنیده ام که بعد از سرشماری قرار است طبقات درآمدی خانواده های ایرانی مشخص شود و بر این اساس یارانه برخی قطع خواهد شد.

وی افزود: بعضی از افراد میگویند اگر در سرشماری شرکت نکنیم به نفع ماست چرا که بعدها از همین اطلاعات به ضرر ما استفاده می گردد و در تخصیص مالیات و عوارض تاثیرگذار خواهد بود.

قائم مقام مدیر اجرایی سرشماری در استان قزوین در این خصوص بیان کرد: مردم بدانند به هیچ عنوان هیچ سوالی در خصوص درآمد و وضعیت اقتصادی خانوار پرسیده نخواهد شد و تنها در خصوص متراژ محل سکونت سوالاتی طراحی شده است.

حیاتی ادامه داد: بر اساس قانون اطلاعات جمع آوری شده در سرشماری به هیچ عنوان به سایر نهادها و دستگاه های اجرایی داده نخواهد شد و فقط کلیت آمار به اطلاع عموم خواهد رسید.

سرشماری از طرح هایی مهمی است که آینده کشور بر اساس برنامه ریزی مسئولان می تواند بر مبنای آمار چشم انداز روشنی در تصمیم گیری را محقق کند.

مسئولان تعهد کرده اند این اطلاعات کاملا محرمانه است و حتی در اختیار دستگاه قضایی قرار نخواهد گرفت و مردم نیز وظیفه دارند با اعتماد به مسئولان خود در این طرح مشارکت کنند و با نشان دادن روحیه مشارکت و تعالی فرهنگی خدمتگزاران نظام را در ترسیم آینده ای روشن کمک کنند.

همه باهم در طرح سرشماری نفوس و مسکن شرکت کرده و در مدیریت بهینه کشور و استان سهیم می شویم.

منبع خبرخبرگزاری مهر - سرشماری سال 95
اشتراک گذاري در:تلگرام کلوب فيس نما لينکداين گوگل پلاس توئيتر فيس بوک
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود
دسته بندی ها
تبلیغات متنی