سایت کاریابی جویا کار

برای عضویت در کانال فرهنگیان در تلگرام کلیک کنید

گزارش تخصصی چگونگی افزایش دادن سطح نمرات عربی دانش آموزان به وسیله بازی های گروهی و کمک درسی

دسته بندي: مقالات / تحقیقات فرهنگیان / گزارش تخصصی
20 اسفند

چکیده:

انسان موجودی با ابعاد زیستی، روانی، اجتماعی و اخلاقی است و در هر یک از این ابعاد نیازهایی دارد. به منظور برآورده ساختن نیازهای خود ناچار گردید تا به صورت اجتماعی زندگی کند و در این شرایط نیاز به داشتن وسیله ارتباطی در حد بالایی احساس شد. ابتدا به زبان اشاره ای روی آورد اما به دلیل محدودیت های این زبان، به خلق زبان کلامی نیاز پیدا کرد و برای پاسخگویی آن به زبان کلامی و بعد هم نوشتاری پرداخت. این موضوع امروزه به حدی تنوع دارد که حدود 4000 زبان را می توان در دنیای امروزی شناسایی نمود. واستفاده از امکانات علمی، فنی و… یکدیگر، ضرورت یادگیری بعضی از زبان های را حتمی نموده است. دربعضی از جوامع مسلمان وغیر عرب ،زبان عربی جایگزین زبان اصلی آنها گردیدکه دراین خصوص می توان به جوامع شمال آفریقا اشاره نمود.اما بعضی از جوامع ،زبان اصلی خود را فراموش نساختند وآن رادر کنارزبان عربی حفظ نمودند.ازجمله کشورمسلمان ایران. آموزش این زبان درآموزش وپرورش کشور ما از متوسطه اول به طور رسمی آغاز می گردد و سالانه وقت زیادی از معلمان و دانش آموزان صرف یادگیری مسائل مختلف این زبان به عنوان زبان خارجی می گردد.

مقدمه

درمقاله ایی که پیش رودارید روش های افزایش پیشرفت درس زبان عربی دوم راهنمایی مورد بررسی قرار داده شده است. دراین پژوهش که در مقطع دوم متوسطه اول در درس عربی صورت گرفته دلایل افت درسی دانش آموزان با استفاده از روش پرسش نامه ومصاحبه بااولیاء مورد بررسی قرار داده شده است . سوالات مطرح شده دراین رابطه -نحوه تدریس معلم. سخت بودن عربی پایه دوم.کم بودن ساعات تدریس درس عربی. عدم انگیزه دانش آموزان واولیاء ایشان جهت فراگیری زبان عربی به عنوان زبان دوم ،عدم تکرار و تمرین در منزل، عدم جایگزینی صحیح در برنامه هفتگی استفاده بدون برنامه از تلویزیون-کامپیوتروماهواره وعدم پیگیری اولیاء بود. نتایج حاصل شده عبارت بود از: • ارتباط نزدیکی بین آموخته های قبلی دانش آموزان با مطالب درس جدید وجود دارد. • مشارکت دانش آموزان در تدریس های به تعمیق آموخته های اوکمک شایانی می نماید. • انجام بازی فردی وگروهی کلاس راشاداب وازدلزدگی نسبت به درس عربی می کاهد. • عامل تشویق تاثیر محسوسی در بهبود فرآیند یادگیری دارد. • استفاده از وسایل کمک آموزشی در یادگیری دانش اموزآن نقش مثبت دارد. یادگیری این زبان از گذشته های دور در میان ملل و جوامع اسلامی از اهمیت شایانی برخوردار بوده است چراکه : الف:زبان کتاب آسمانی ماقرآن کریم،پیامبر اکرم)ص(وامامان بزرگوارمان)علیهم السلام(عربی است وبهترین راه برای گام نهادن به دنیای دلپذیر علوم و معارف اسلامی آشنایی با زبان عربی ب:بسیاری ازواژه های عربی که در زبان فارسی به کارمی رود،واژه هایی زیباست.مثل :نسیم ،شهاب،احساس ج:بسیاری ازواژههای کاربردی ریاضیّات عربی است .مثل جبر ،هندسه ،مستطیل جمع وتفریق. د:ادبیّات فارسی کاملاًباواژه ها، اشعار وضربالمثلهایعربی درآمیخته است ولازمه ی خوشه چینی از ادب پارسیآشناییبازبانعربیاست. ح: هماکنون پایگاه های اینترنتی فراوانی به زبان عربی به کاربران سراسرجهاناطّلاعات علمی وفرهنگ ارائه میکنند. خ: بسیاری از دانشمندان برجسته ی ایران زمین آثارعلمی فاخرخودرابه زبان عربی نوشته اند، بزرگانی همانند ابوعلی سینا،زکریای رازی،ابن مسکویه ،خوارزمی، جابربن حیّان، غیاث الدین جمشید کاشانی، غزّالی صدرالمتأ لّهین شیرازی، حکیم عمرخیام نیشابوری. د: زبان عربی از دروس تأثیرگذاربرخی از رشته های دانشگاهی نظیر زبان و ادبیّات فارسی،حقوق، الهیّات ومعارف اسلامی،فلسفه وتاریخ علم، ایرانشناسی به شمار می رود. پس از برگزاری امتحان آبان ماه متوجه ضعف دلنش آموزلن شدم با توجه این جانب سکینه خورشیدی دبیر دینی وعربی در مدارس ناحیه دو ساری مشغول به تدریس هستم وباتوجه به این که چگونگی آسیب شناسی ورمز موفقیت درآموزش عربی موضوعی است که به سادگی نمی توان از آن گذشت وتعهد ومسئولیتی که در قبال دانش آموزان وشغل خود احساس می کردم برآن شدم تا مساله راپیگیری کنم.

زمینه های پیدایش مساله:

بدیهی است که دانش آموزان محور مهمی از آموزش وپرورش را تشکیل می دهند و ویژگی های آنان در تسهیل یا دشواری یادگیری تمام دروس مؤثرند. این ویژگی ها در یادگیری دروسی که برای آنان تازگی دارند از اهمیت بیشتری برخوردار خواهند بود. ویژگی های دانش آموزان در دو حیطه شناختی و عاطفی با یادگیری دروس زبان خارجی مرتبط میشوند. از ویژگی های شناختی آنان می توان به هوش، تجارب و آموخته های گذشته اشاره کرد. هوش دانش آموزان در یادگیری تمامی دروس تأثیرگذار است. تجارب و آموخته های گذشته آنان در یادگیری درس عربی به شکل خاصی نقش بازی می نماید. بدین صورت که دانش آموزان در کلاس اول راهنمایی تقریباً بدون گذراندن هیچ درس پیش نیاز، یادگیری این درس را آغاز میکنند و طبیعی است که عملکرد آنان در این دروس درمقایسه با دروس دیگر از جمله ریاضی، فارسی و… متفاوت و احتمالاً پایین تر باشد. تحقیقات مختلف از جمله تحقیق بلوم در چندین کشور دنیا نشان داده است که رفتارهای ورودی شناختی نقش مهمی در یادگیری آموزشگاهی دارند .بنابراین، یکی از موانع یادگیری دروس عربی و زبان انگلیسی فقدان رفتارهای ورودی شناختی کافی در دانش آموزان است. در حیطه عاطفی و رفتارهای ورودی عاطفی می توان به تجارب دانش آموزان که در سال های قبل ازیادگیری زبان عربی از طریق اعضاء خانواده )خواهران و برادرانی که در متوسطه اول و دبیرستان تحصیل م یکنند( و دوستان و… کسب میشوند، اشاره کرد. به نظر می رسد که بیشتر دانش آموزان در هنگام ورود به کلاس های این درس نگرش مثبتی نسبت به یادگیری آن ندارند و احتمالاً یا دارای حالتی خنثی و یا منفی هستند.

قيمت فايل:8000 تومان
تعداد صفحات:22
خريد فايل word
دسته بندی ها
تبلیغات متنی