سایت کاریابی جویا کار

آیا کافی نت یا دفتر خدمات اینترنتی دارید؟
همین حالا اینجا کلیک کنید

گلایه رهبر انقلاب از شورای عالی انقلاب فرهنگی کاملا درست است/ دولت سند 2030 را الزامی کرد

دسته بندي: اخبار / کافی نت‌ها کنکورها دانشگاه‌ها ثبت نام اینترنتی / کنکور، آزمون و دانشگاه
18 اردیبهشت

منصور کبگانیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ، در رابطه با گلایه مقام معظم رهبری از شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر عدم ورود به مسئله سند آموزش 2030 و فرمان توقف اجرای این سند از سوی رهبر انقلاب گفت: سند آموزش 2030 سندی است که بارها درباره مغایرت آن با مصوبات قطعی شورای عالی انقلاب فرهنگی و اسناد بالادستی نظام هشدار داده بودیم که خوشبختانه مورد تذکر مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت.

وی ادامه داد: ما به عنوان اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی از رهبر معظم انقلاب تشکر می‌کنیم که دستورات و رهنمودهای ایشان همیشه راهگشاست و به خصوص در برخی اوقات که ما با گره‌هایی مواجه هستیم رهنمودهای ایشان سبب باز شدن گره‌ها می‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در دهه‌های قبل ما اسناد بالادستی مستقلی نداشتیم بنابراین گاهی اوقات مجامع بین‌المللی برای ما تصمیم می‌گرفتند ولی حالا ما دارای سند چشم‌انداز هستیم و سیاست‌های کلی ایجاد تحول نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی را داریم که بحث آموزش و پرورش به طور کامل اعلام شده و همچنین نقشه جامع علمی، سند تحول آموزش و پرورش و سند راهبردی را داریم که در چنین نظامی با چنین اسنادی اصلا شایسته نیست که پیرو ابلاغیه‌های مجموعه‌های بین‌المللی باشیم.

کبگانیان با بیان اینکه پشتوانه اسنادی مانند سند 2030، طراحی‌های فرهنگی و اعمال نفوذ است، گفت: شایسته نیست ما به دنبال اسنادی باشیم که دیگران آن را برایمان طراحی می‌کنند ولی متاسفانه برخی از اعضای هیأت دولت و وزرا در برخی اجلاس در کشورهای مختلف شرکت کردند، از موافقتنامه مسقط در سال 2014 تا جلسه سازمان ملل در سپتامبر 2015 و اجلاس اینچئون را شرکت کردند ولی در هیچ یک از این موارد اعضای شورا در جریان نبودند و اصلا با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی هیچ مشورتی نشده و هیچ نامه رسمی برای اطلاع به شورا داده نشد. 

وی ادامه داد: نه تنها شورای عالی انقلاب فرهنگی بلکه نهادهای دیگری مانند مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام و بسیاری از دستگاه‌های دیگر اعتراض دارند که به چه دلیل در جریان تصویب سندی با این اهمیت قرار نداشتند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برخی از اسناد مورد پذیرش قرار گرفتند و به ما اعلام نکردند، ما هر چه شنیدیم به صورت غیررسمی بود و موردی که اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی را بسیار متعجب کرد این بود که با وجود مکاتبات رسمی اصلا به ما اعلام نکردند که کدام‌ یک از اسناد امضا شده و کدام قطعی شده ولی این سند را در هیأت دولت تصویب و الزامی کردند.

کبگانیان ادامه داد: کارگروه ملی آموزش 2030 نیز موظف به بررسی این سند شد که دی و بهمن ماه سال گذشته برخی از اعضای شورا اعتراض خود را اعلام کردند ولی متاسفانه در آن جلسه شورا این مسئله در دستور جلسه قرار نگرفت و موکول به جلسه بعد شد که اعضای شورا مجبور شدند در مصاحبه با رسانه‌ها اعتراضات خود را اعلام کنند.

وی خاطرنشان کرد: نهاد کنندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، ستاد نقشه جامع علمی کشور و شورای تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی و برخی از اعضای حقیقی شورا به خصوص دبیر شورای عالی مواضع رسمی و شفاف خود را درباره مغایرت‌های سند 2030 اعلام کردند زیرا نگران تاخیر در بررسی این سند در شورا بودند، گاهی جلسات شورا به دلیل تعطیلات رسمی و گاهی به دلیل مشغله مسئولان تعطیل می‌شد که ما از این موضوع ناراحت و نگران بودیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اشکالات اساسی سند 2030 اظهار داشت: در خوشبینانه‌ترین حالت، سند 2030 یک سند سکولار و مروج بی‌دینی است که در کشوری که قانون اساسی آن بر مدار اسلام نوشته شده اصلا قابل پذیرش نیست، در این سند ما موظف به بازبینی کتب درسی و سیاست‌گذاری آن بر اساس خواسته‌های نهادهای بین‌المللی، ترویج آموزش برای توسعه پایدار، آموزش‌های جامع جنسیتی در سنین پایین در مدارس و از همه مهم‌تر الزام به ارائه گزارشات و آمار می‌شویم که این گزارش‌ها شامل اطلاعات ویژه‌ای است که برخی از آنها نباید در اختیار کشورهای دیگر قرار بگیرد.

کبگانیان اضافه کرد: با وجود تمام اعتراضات، مسئولان می‌گفتند این اسناد الزام‌آور نیست در حالی که دولت این اسناد را الزامی کرد و ما شاهد هستیم سازمان ملل به کشورهای عضو در این زمینه تذکرات بسیاری می‌دهد و اینطور نیست که بگوییم الزام‌آور نیست زیرا به تدریج جو جهانی را علیه کشور هدایت می‌کنند. همانطور که تذکرات بسیار تکان دهنده‌ای به برخی کشورهای مسلمان دادند.

وی گفت: تعداد زیادی از اعضای شورا اعتراض خود را مطرح کرده بودند و درخواست دادند که در جلسه شورا این مسئله مطرح شود ولی سند 2030 وارد دستور جلسه نشد. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: البته مسئله مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی یک اشکال ساختاری دارد و آن این است که برای مصوبات شورا تضمین کافی اجرا وجود ندارد، اگر وزیر یا دستگاهی از مصوبات و تصمیمات شورا خوشش بیاید یا موافق باشد آن را انجام می‌دهد ولی اگر مخالفتی داشته باشد به راحتی از این مصوبات می‌گذرند و آن را انجام نمی‌دهند. 

کبگانیان با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه علم و فرهنگ مسئولیت سنگینی دارد، گفت: گلایه مقام معظم رهبری از شورا کاملا درست است.

وی ادامه داد: باید مشکل تضمین اجرای مصوبات شورا حل شود زیرا در غیر این صورت ممکن است باز هم مشکل داشته باشیم، عزیزانی که متاسفانه سند 2030 را تائید یا پیگیری کردند، مطلع بودند که مقام معظم رهبری ابلاغیه و مطالبه بسیار مهمی را به صورت کتبی به شورای عالی انقلاب فرهنگی داده‌اند که طرح جامعی برای مراودات علمی، آموزشی و پژوهشی تهیه شود، این عزیزان اطلاع داشتند که مراودات بین‌المللی در حال ساماندهی است. بنابراین ما گلایه‌ داریم که چرا با وجود اطلاع از این قضیه مسئله 2030 را در جلسات مطرح نکردند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مراودات بین‌المللی باید گسترش یابد و سیاست اصلی نظام هم همین است ولی این گسترش به معنی انفعال نیست، ما وظیفه داریم طبق قوانین دینی و ملی خودمان مراوداتی با تمام کشورها داشته باشیم ولی چارچوب‌ها، باید و نبایدهایی دارد که انتظار داریم دولت این چارچوب‌ها را رعایت کند.

پایان/

منبع خبرخبرگزاری فارس - دانشگاهی
اشتراک گذاري در:تلگرام کلوب فيس نما لينکداين گوگل پلاس توئيتر فيس بوک
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود
دسته بندی ها
دریافت رایگان اخبار کنکور از طریق ایمیل
تبلیغات متنی