سایت کاریابی جویا کار

آیا کافی نت یا دفتر خدمات اینترنتی دارید؟
همین حالا اینجا کلیک کنید

دغدغه ورود به دانشگاه؛ از سد کنکور سراسری تا حذف کدرشته‌محل‌های کارشناسی ارشد

دسته بندي: اخبار / کافی نت‌ها کنکورها دانشگاه‌ها ثبت نام اینترنتی / کنکور، آزمون و دانشگاه / اخبار مقطع کارشناسی ( کنکور سراسری)
16 تیر

بر اساس اطلاعات خبرنگار گروه دانشگاه ، هفته منتهی به کنکور سراسری آنقدر در آموزش عالی از حساسیت برخوردار است که بیشتر اخبار آموزش عالی به کنکور و کنکوری‌ها ختم می گردد.

* کنکور سراسری همچنان حساس‌ترین آزمون آموزش عالی

آزمون سراسری سال 96 به منظور پذیرش دانشجو برای دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، نیمه حضوری، مجازی و پردیس‌های خودگردان، دانشگاه پیام نور، مؤسسات آموزش عالی، پردیس دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و کدرشته‌های تحصیلی با آزمون دانشگاه آزاد برگزار شد.

همچنین آزمون سراسری برای داوطلبان متقاضی مدارس ایرانی خارج کشور نیز در 23 کشور خارجی و 27 حوزه امتحانی کشور برگزار شد.

برای شرکت در آزمون سراسری سال 96 در مجموع تعداد 930 هزار و 208 داوطلب ثبت‌نام کردند که از این تعداد 548 هزار و 434 نفر زن و 381 هزار و 774 نفر مرد هستند. به عبارت دیگر 58.6 درصد ثبت‌نام کنندگان زن و 41.4 درصد مرد هستند. 

از تعداد 930 هزار و 208 داوطلب ثبت‌نام کننده تعداد 881 هزار و 644 نفر در مهلت اولیه ثبت‌نام و تعداد 48 هزار و 564 نفر در مهلت مجدد ثبت ‌نام کردند. 

آمار داوطلبان ثبت‌نام کننده در آزمون سراسری سال 96 نسبت به آمار داوطلبان ثبت‌نام کننده در آزمون سراسری سال 95 تعداد 69 هزار و 771 نفر یعنی 7.5 درصد بیشتر است. 

از تعداد ثبت‌نام کنندگان، تعداد 51 هزار و 310 نفر از گروه‌های آزمایشی ریاضی، تجربی، علوم انسانی و زبان‌های خارجی علاقمندی خود را به شرکت در گروه آزمایشی هنر نیز اعلام کردند. 

 از تعداد کل ثبت‌نام کنندگان، تعداد 112 هزار و 199 نفر داوطلب گروه‌های آزمایشی ریاضی، تجربی، انسانی و هنر نیز علاقمندی خود را به شرکت در گروه‌های آزمایشی زبان‌های خارجی اعلام کردند. 

با توجه به آمار ثبت‌نام کنندگان و آمار افرادی که 2 یا 3 گروه آزمایشی را برای آزمون انتخاب کردند، در مجموع تعداد یک میلیون و 93 هزار و 717 کارت ورود به جلسه آزمون صادر شد که از این تعداد 657 هزار و 883 کارت برای خواهران و 435 هزار و 834 کارت برای برادران است.

* دانشگاه آزاد و دغدغه ورودی‌های ارشد

وزارت علوم تعداد بسیاری از کدرشته‌محل‌های دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی ارشد را حذف کرده بود و این مسأله سبب شد تا ورودی‌های کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد برای انتخاب رشته با مشکل مواجه شوند.

برای حل این مشکل، کنندگان مجلس نیز اقدام کردند و با مسؤولان وزارت علوم و دانشگاه آزاد جلسه داشتند.

بر اساس تصمیم اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، رشته‌های دانشگاه آزاد که دارای مجوز دکتری هستند، به صورت اتوماتیک مجوز کارشناسی ارشدشان نیز معتبر اعلام می گردد.

همچنین رشته‌هایی که پیش از این در مقطع کارشناسی ارشد فعال بودند و فارغ‌التحصیل داشتند، از سوی دفتر گسترش آموزش عالی دارای مجوز اعلام می گردد و رشته‌هایی که حداقل سه استادیار فعال داشته باشد نیز معتبر است که اطلاعات این گروه، هفته گذشته به دفتر گسترش اعلام شده و دفتر گسترش به‌زودی این رشته‌ها را تصویب می‌کند.

به گفته رئیس سازمان سنجش، فردا شنبه نتیجه بررسی‌های نهایی کدرشته محل‌های دانشگاه آزاد اعلام می گردد و داوطلبان برای انتخاب رشته تا 27 تیرماه مهلت دارند.

* معرفی 5 عضو هیات امنای دانشگاه آزاد به شورایعالی انقلاب فرهنگی

با توجه به اینکه تعداد اعضای هیات امنای دانشگاه آزاد به ترمیم نیاز داشت، 5 نفر به عنوان اعضای حقیقی هیات امنا به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شدند تا به تائید این شورا برسند.

فریدون عزیزی، بهمن صمدی یزدی، فرهاد رهبر، محمود طباطبایی و محمدمهدی طهرانچی 5 فردی هستند که به شورا معرفی شده‌اند.

منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در حاشیه جلسه این ستاد در جمع خبرنگاران گفته بود که در جلسه آینده شورایعالی انقلاب فرهنگی مسئله تائید اعضای هیات امنای دانشگاه آزاد در دستور کار قرار می‌گیرد.

* ثبت‌نام بیش از 30 هزار دانشجو برای اعزام به عتبات/22 تیرماه آخرین مهلت ثبت‌نام

حجت‌الاسلام فقیهی رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در نشست خبری هفدهمین دوره عتبات دانشگاهیان در رابطه با هفدهمین دوره عتبات دانشگاهیان گفت: ثبت‌نام این دوره از 10 تیرماه آغاز شده و تا 22 تیر ادامه دارد. از ابتدای ثبت‌نام تا امروز بیش از 30 هزار نفر از دانشگاهیان در این دوره ثبت‌نام کردند که این یک آمار بسیار بالایی است.

وی اظهار داشت: پس از پایان ثبت نام قرعه‌کشی انجام خواهد شد و 14 هزار نفر از دانشگاهیان به عتبات اعزام خواهند شد.

* تغییر ماموریت سازمان بسیج علمی کشور

حسین قدیانی جانشین قرارگاه جهاد علمی بسیج در افتتاحیه نشست هم اندیشی مسئولان سازمان علمی، پژوهشی و فناوری کل کشور که در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، از تغییر ماموریت سازمان بسیج علمی در ورود عملیاتی برای الگو سازی علمی در این عرصه خبر داد.

در این نشست رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور مطالبی پیرامون داشتن بصیرت و تحلیل دقیق و روشن از وضعیت جهان، منطقه و داخل کشور عنوان کرد و گفت: این مسائل از اولویت‌های کاری ما باید باشد تا بتوانیم مأموریت‌های خودمان را بر اساس آن تعیین کنیم.

وی ادامه داد: با تغییر ساختار مجموعه بسیج علمی از ساختار وظیفه محور به ساختار پروژه محور، 13 پروژه در سال 96 تعریف و عملیاتی پیش خواهد رفت.

قدیانی وظیفه مسئولین علمی استان ها را قدم برداشتن در مسیر پیشرفت علمی کشور با بهره گیری از ظرفیت ها و روش های بومی هر استان در قالب پروژه های سازمان عنوان کرد.

رئیس سازمان بسیج علمی و پژوهشی ادامه داد: خبرگزاری علم و فناوری با هدف مرجع سازی علمی برای اطلاع رسانی اخبار مورد اعتماد و قابل استناد بر پایه مستندات علمی است که به دور از فضا سازی های رسانه ای تاسیس شده است و این خبرگزاری به اطلاع رسانی بی طرفانه و مستند اخبار علمی در سراسر کشور خواهد پرداخت.

پایان/

منبع خبرخبرگزاری فارس - دانشگاهی
اشتراک گذاري در:تلگرام کلوب فيس نما لينکداين گوگل پلاس توئيتر فيس بوک
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود
دسته بندی ها
دریافت رایگان اخبار کنکور از طریق ایمیل
تبلیغات متنی