سایت کاریابی جویا کار

آیا کافی نت یا دفتر خدمات اینترنتی دارید؟
همین حالا اینجا کلیک کنید

زمان دقیق اعلام نتایج و انتخاب رشته کنکور سراسری 93

دسته بندي: کنکور، آزمون و دانشگاه / اخبار مقطع کارشناسی ( کنکور سراسری)
11 مرداد
زمان دقیق اعلام نتایج و انتخاب رشته کنکور سراسری 93

 

 رییس سازمان سنجش آموزش کشور زمان اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری 93 دانشگاه و مراکز آموزش عالی را اعلام کرد.

 

ابراهیم خدایی در نشست خبری که امروز شنبه برگزار شد، گفت: نتایج اولیه کنکور 93 از ساعت 14 فردا یکشنبه دوازدهم مردادماه از طریق سایت سازمان سنجش اعلام خواهد شد و داوطلبان با مراجعه به سایت سازمان سنجش به آدرس www.sanjesh.org و وارد کردن اطلاعات می‌توانند نتیجه خود را مشاهده کنند.

 

وی با اشاره به اینکه دفترچه راهنمای انتخاب رشته از دهم مردادماه همراه با ظرفیت‌های 5 گروه آزمایشی در سایت سازمان قرار گرفته است، افزود: ویژه‌نامه راهنمای انتخاب رشته مجازی از سیزدهم مرداد در سایت سازمان سنجش قرار خواهد گرفت.

 

رییس سازمان سنجش ادامه داد: پاسخنامه 70 هزار نفر اول همراه با کلید نهایی از پانزدهم مردادماه در سایت سازمان سنجش و پاسخنامه بقیه داوطلبان به تدریج در این سایت قرار خواهد گرفت.

 

خدایی در مورد فرآیند رسمی انتخاب رشته اظهار کرد: فرآیند رسمی انتخاب رشته از چهارشنبه 15 مرداد آغاز و تا 22 مرداد ادامه خواهد داشت و نتایج نهایی در نیمه دوم شهریورماه اعلام خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه همه داوطلبان حاضر در جلسه مجاز به انتخاب رشته خواهند شد، گفت: ظرفیت‌های اعلامی دانشگاه‌ها 695 هزار و 697 نفر است و شانس قبولی کلی داوطلبان 70 درصد است. یعنی از هر 100 نفر 70 نفر قبول خواهند شد.

 

رییس سازمان سنجش با بیان اینکه در گروه آزمایش علوم ریاضی و فنی مازاد ظرفیت وجود دارد، گفت: تعداد مجازین به انتخاب رشته در گروه علوم ریاضی و فنی 191 هزار و 551 نفر و ظرفیت پذیرش 254 هزار و 686 نفر است.

 

خدایی ادامه داد: تعداد داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در گروه آزمایش علوم تجربی 443 هزار و 881 نفر و ظرفیت پذیرش آن 190 هزار و 140 نفر است. تعداد داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در گروه آزمایشی علوم انسانی 217 هزار و 245 نفر و ظرفیت پذیرش آن 213 هزار و 911 نفر است.

 

وی در مورد تعداد ظرفیت گروه آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی نیز اظهار کرد: تعداد داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در گروه آزمایشی هنر40 هزار و 640 نفر و ظرفیت پذیرش آن 16 هزار و 182 نفر است. تعداد داوطلبان مجاز به انتخاب گروه‌های آزمایشی زبان‌های خارجی نیز99 هزار و 104 نفر و ظرفیت پذیرش آن 20 هزار و 778 نفر است. به طور کلی تعداد داوطلبان به انتخاب رشته در آزمون سراسری سال 93، 992 هزار و 421 نفر است و ظرفیت پذیرش آن 695 هزار و 697 نفر است.

 

وی تاکید کرد: 58 درصد ظرفیت با استفاده از سوابق تحصیلی و 42 درصد ظرفیت از طریق نمرات کنکور پذیرفته خواهند شد.

 

رییس سازمان سنجش در ادامه در مورد تفاوت پذیرش آزمون سراسری 93 با نحوه پذیرش در آزمون سراسری 92 اظهارکرد: در پذیرش آزمون امسال، تاثیر قطعی 25 درصد سوابق تحصیلی اعمال می‌شود. سال گذشته تاثیر مثبت سوابق تحصیلی اعمال می‌شد یعنی اگر سوابق تحصیلی نمره فرد را کاهش می‌داد، اعمال داده نمی‌شد. اما امسال چه تاثیر مثبت باشد چه منفی، اعمال می‌شود.

 

خدایی ادامه داد: تفاوت دیگر اجرای قانون جامع ایثارگران و تغییر در شیوه پذیرش پردیس‌های خودگردان است.

وی در مورد ثبت نام مجدد در رشته‌های بدون آزمون گفت: داوطلبانی که تاکنون در رشته‌های بدون آزمون ثبت‌نام نکرده‌اند در صورت تمایل می‌توانند در زمان انتخاب رشته ثبت‌نام کنند.

 

رییس سازمان سنجش در ادامه با تاکید بر اینکه داوطلبان می‌توانند براساس پارامترهای مختلف انتخاب رشته کنند، گفت: اولین و مهم‌ترین پارامترعلاقه داوطلب است که توجه به ظرفیت‌های اعلام شده، آشنایی با ضوابط پذیرش مانند سهمیه‌ها، بومی‌پذیری و مشورت با متخصصان، پارامترهای دیگری هستند که داوطلبان هنگام انتخاب رشته باید به آنها توجه کنند.

خدایی ادامه داد: سازمان سنجش درحال آماده‌سازی یک بسته کامل در این خصوص به منظور گسترش راهنمایی است. در این بسته به جز پارامتر مشورت با متخصصان، پارامترهای دیگر نیز پوشش داده می‌شوند. اولین و مهمترین بسته راهنما از سه‌شنبه چهاردهم مرداد در سایت سازمان سنجش قرارداده شده و از طریق پست هم توزیع می‌شود.

وی در مورد ویژه‌نامه راهنمایی انتخاب رشته اظهار کرد: این ویژه‌نامه از دوشنبه سیزدهم مردادماه در سایت سازمان سنجش قرارداده می‌شود و از باجه‌ها هم قابل تهیه است.

خدایی در مورد انتخاب رشته مجازی توضیح داد: در این نوع انتخاب رشته شانس قبولی داوطلب براساس نمره با آخرین ضوابط تحصیلی محاسبه شده و حداکثر 250 رشته پیشنهاد می‌شود.

رییس سازمان سنجش با تاکید بر اینکه نمرات سال گذشته معتبر نیست، گفت: زیر سیستم نمره‌رسانی و چرخش سهمیه تغییر کرده است و امسال کامل‌ترین نوع راهنما براساس کامل‌ترین نوع اطلاعات در سایت سازمان سنجش موجود است.

 

خدایی در ادامه در مورد پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی نیز توضیح داد: پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی به دو شیوه پذیرش با آزمون و پذیرش بدون آزمون انجام می‌شود که بدون آزمون آن از طریق دفترچه راهنمای انتخاب رشته است.

 

وی در مورد پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی از طریق آزمون توضیح داد: در کارنامه آزمون سراسری داوطلبان کد پیگیری مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد و داوطلبانی که مایل هستند می‌توانند از طریق کد پیگیری اقدام به انتخاب رشته در دانشگاه آزاد اسلامی کنند.

 

خدایی ادامه داد: انتخاب رشته در سال گذشته براساس انتخاب اول و علاقه اول بود. اما امسال انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی براساس سیستم کنکور سراسری است به این معنا که داوطلبان می‌توانند 150 رشته انتخاب کنند و ترتیب در قبولی تاثیری ندارد. 

 

تگ هاي مطلب: کنکور سراسری 93, آزمون سراسری 93, زمان اعلام نتایج کنکور سراسری 93, زمان انتخاب رشته کنکور سراسری 93, سازمان سنجش
منبع خبرخبرگزاری ایسنا
اشتراک گذاري در:تلگرام کلوب فيس نما لينکداين گوگل پلاس توئيتر فيس بوک
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود
دسته بندی ها
دریافت رایگان اخبار کنکور از طریق ایمیل
تبلیغات متنی