سایت کاریابی جویا کار

طی کردن پله های ترقی سلامت در اصفهان/۴۴۰۰ پزشک در اصفهان داریم

دسته بندي: اخبار / اخبار علوم پزشکی
18 بهمن
طی کردن پله های ترقی سلامت در اصفهان/۴۴۰۰ پزشک در اصفهان داریم
گروه استانها، عاطفه قلع ریز: اصفهان در ۴۰ سال پس از انقلاب به پیشرفتهای قابل ملاحظه ای در حوزه بهداشت و درمان رسیده است به طوری که در یکسری از رشته‌های علمی به قطب منطقه‌ای مبدل شدیم و حتی در رده‌های جهانی جایگاه پیدا کرده و حرف برای گفتن داریم. از آن جمله می‌توان به پیشرفت‌های قابل ملاحظه در حوزه سلول‌های دانش بنیان،‌ شبیه سازی و تولیدات دارویی به ویژه داروهای گیاهی،  درمان‌های تخصصی بیماریهای غیر واگیر دار مثل بیماری ام اس، جراحی صرع، خدمات باروری و ناباروری و شکاف لب و کام و پیوند اعضا به جز پیوند کبد و همچنین درمان ها و جراحی چشم اشاره کرد.
امروزه استان اصفهان قطب کشور در حوزه آموزش مهارت های بالینی، آموزش آناتومی و علوم تشریحی محسوب می‌شود و در حوزه آموزش پرستاری و تغذیه جایگاه ویژه ای دارد، در اصفهان امروز شاهد رشد شاخص های جهانی سلامت از جمله  کاهش مرگ و میر مادران، کاهش مرگ  ومیر کودکان زیر یک سال و کودکان زیر ۵ سال و بالا رفتن شاخص امید به زندگی هستیم. بر اساس آخرین آمار ثبت شده، در ایران نرخ مرگ و میر مادر به ۱۸ و یک دهم در صد هزار می رسد و در استان اصفهان این نرخ به ۱۳ و نیم در صد هزار نفر می‌رسد که به نسبت آمار کشوری، وضعیت مطلوب‌تری داریم.
شاخص مرگ و میر کودکان زیر یکسال در اصفهان به ۹ و ۴ دهم در یک هزار می‌رسد
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در خصوص دستاوردهای انقلاب در حوزه سلامت اظهار داشت: در سالهای ۵۰،  آمار مرگ و میر مادران به نسبت امروز ۳۶ درصد بالاتر بوده است.
طاهره چنگیز بیان داشت: سال ۵۷ از هر هزار تولد، ۱۱۰ کودک زیر یکسال جان خود را از دست می داد اما در زمان حاضر نرخ مرگ و میر کودک زیر یکسال در کشور به ۱۷ در یک هزار و در استان اصفهان به ۹ و ۴ دهم در یک هزار می‌رسد.
شاخص امید به زندگی در اوایل انقلاب حدود ۵۷ و ۷ دهم بوده است،‌ در زمان حاضر این شاخص در استان اصفهان به ۷۸ و ۷ صدم و در ایران به ۸۱ و ۳۹ صدم رسیده است که شاهد رشد ۲۰ سال امید به زندگی طی ۴۰ سال گذشته بوده ایموی ابراز داشت: زمانی بیشترین علت مرگ و میر نوزادان زیر یکسال،‌ بیماریهای عفونی بود در صورتی که امروزه بیشتر ناهنجاریهای مادرزادی و بیماریهای ژنتیکی و تولد کودکان کم وزن علت مرگ و میر نوزادان است و در زمان حاضر توسعه بخش هایNICU و خدمات فوق تخصصی از اهداف طرح تحول سلامت در نظر گرفته شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اعلام اینکه سال ۵۷ از هر یک هزار کودک، ۱۴۰ کودک زیر ۵ سال جان خود را از دست می داد که در سطح کشور امروز آمار به ۱۳ و یک دهم می رسد و در استان اصفهان این رقم به ۱۱ و ۳ دهم در یک هزار می رسد، تصریح کرد: بیشترین علل مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال در گذشته بیماریهای عفونی و واگیردار بود و امروزه بیشترین علت حوادث و سرمنشا آن سقوط و حوادث ترافیکی است.
رشد ۲۰ سال امید به زندگی طی ۴۰ سال گذشته
وی ادامه داد: شاخص امید به زندگی در اوایل انقلاب حدود ۵۷ و ۷ دهم بوده است،‌ در زمان حاضر این شاخص در استان اصفهان به ۷۸ و ۷ صدم و در ایران به ۸۱ و ۳۹ صدم رسیده است که شاهد رشد ۲۰ سال امید به زندگی طی ۴۰ سال گذشته بوده ایم.
چنگیز اظهار داشت: البته این افزایش امید به زندگی از یک سو شاخص موفقیت برای نظام سلامت است و از سوی دیگر یک زنگ هشدار سالمندی و فراهم کردن زیرساخت های بهداشت و درمانی برای نیازهای سالمندان می باشد.
اصفهان نه تنها در حوزه شاخص های جهانی سلامت بلکه در عرصه شاخص های فرایندی مثل بالا رفتن سطح دسترسی مردم به خدمات بهداشت و درمان، افزایش تعداد تخت های بیمارستانی و تعداد نیروهای به کار گرفته در حوزه خدمات سلامت نسبت به سال ۵۷ رشد بالایی داشته است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در خصوص دستاوردهای پزشکی در ۴۰ سال پس از انقلاب اظهار داشت: تعداد تخت های بیمارستانی استان اصفهان در مقایسه با پیش از انقلاب حدود پنج برابر بیشتر شد اما این آمار باید افزایش یابد.
بهروز کلیدری با اشاره به اینکه پیش از سال ۱۳۵۷ حدود یک هزار و ۵۰۰ تخت بیمارستانی در مجموعه های درمانی و مراکز پزشکی این منطقه موجود بود که اکنون این میزان به بیش از هفت هزار تخت بیمارستانی افزایش یافته است، ادامه داد: تعداد تخت بیمارستانی در سال ۱۴۰۴ به ۱۵ هزار تخت افزایش پیدا کند.
همطرازی اصفهان با شهرهای مطرح دنیا در استفاده از فناوریهای پیشرفته
وی بیان داشت: راه اندازی مجموعه‌های درمانی برخوردار از فناوری پیشرفته (های‌تک)، این شهر را از حیث پزشکی و خدمات درمانی هم تراز با شهرهای مطرح دنیا در این عرصه کرده است.
 اصفهان درعرصه بهداشت و پیشگیری رشد شاخص‌های بهداشت محیط و عمومی و مراقبت های بهداشتی مسیرخوبی را طی کرده است به این صورت که در سال ۵۷ تنها ۵۸درصد از خانوارهای روستایی به آب آشامیدنی سالم دسترسی داشتند و این در حالی که این آمار هم اکنون به ۱۰۰درصد رسیده است.
می‌توانیم امروز درعرصه بهداشت و درمان رقابت کنیم به طوری که تعداد پزشکان عمومی، تخصصی و فوق تخصصی در اصفهان به حدود  چهار هزار و ۴۰۰ نفر می‌رسد، این در حالی است که در سال ۵۷ تنها ۳۵۰ پزشک داشتیماکنون ۹۹ و هفت دهم درصد خانوارهای روستایی به شبکه های عمومی و اماکن عمومی و نزدیک به ۹۸ درصد به مراکز تهیه و توزیع خوراکی و معیارهای بهسازی و بهداشتی دسترسی دارند که در گذشته نزدیک به ۴۵ درصد بود.
امروز تعداد پزشکان در اصفهان به حدود  چهار هزار و ۴۰۰ نفر می‌رسد
خوشبختانه امروز در حوزه سلامت جایگاه خوبی داریم و می‌توانیم درعرصه بهداشت و درمان با دنیا رقابت کنیم به طوری که امروز تعداد پزشکان عمومی، تخصصی و فوق تخصصی در اصفهان به حدود  چهار هزار و ۴۰۰ نفر می‌رسد، این در حالی است که در سال ۵۷ تنها ۳۵۰ پزشک داشتیم.
با توجه به اینکه در حال حاضر بازار دارو و تجهیزات پزشکی و لوازم آرایشی و بهداشتی بزرگ است و در بسیاری از موارد نیاز به تکنولوژی پیچیده‌ای ندارد به خوبی می توان کارآفرین‌ها و نیروهای جوان را وارد این عرصه کرد و آموزش و پژوهش را در این خصوص به کار بردتا سبب رونق  بیشتر حوزه سلامت در کشور و استان اصفهان شود.
منبع خبرمهر
اشتراک گذاري در:تلگرام کلوب فيس نما لينکداين گوگل پلاس توئيتر فيس بوک
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود
دسته بندی ها
تبلیغات متنی