سایت کاریابی جویا کار

خصوصي سازي و تاثير آن در رشد اقتصادي

دسته بندي: مقالات / حسابداری
5 آبان

 

1-  تاريخچه ي خصوصي سازي در جهان

2- تاريخچه ي خصوصي سازي در ايران

تاريخچه ي خصوصي سازي در جهان :

بررسي نظريه ها و انديشه هاي اقتصادي در اعصار مختلف بيانگر مرزبندي بين نقش دولت و بخش خصوصي سازي در فعاليت هاي اقتصادي مي باشد. اين كش و قوس ها هرگز شكل روشني به خود نگرفته و همواره بنا به مقتضيات زماني يكي بر ديگري برتري پيدا كرده است.

و تاكنون هيچگاه تركيب مطلوب دولت و بازار پيدا نشده است. بطور مثال افلاطون در اين مورد داراي نگرشي جمع گرايانه بود. يعني در واقع طرفدار نقش پر رنگ تر دولت در اقتصاد و اجتماع بود. و دليل خود را برقراري عدالت در جامعه عنوان مي كرد.

اما برخلاف او شاگردش ارسطو به اصالت فرد بيش از اجتماع معتقد بود او نفع فردي و خانوادگي را قبل از نفع عمومي موجب تحرك فعاليت هاي اقتصادي مي داند. و پس در دوره قرون وسطي يا عصر تفكر مغبوط در مقابل تفكر آزاد فرا مي رسد. و پس در همين دوران مركز كانتاليست ها با در نظر گرفتن اين اصل كه نفع يك نفر مستلزم ضرر ديگري مي باشد. ناتيوناليسم را تقويت كردند و نقش دولت در اختيار و سعادت جامعه را بسيار مؤثر دانستند.

اما درقرن هجدهم ميلادي آدام اسميت بعنوان بنيانگذار علم اقتصاد وارد صحنه مي شود و مدعي خصيصه متفاوت دولت و تاجر مي شود. او بيان مي كند كه دولت ولخرج است و از درآمدي خرج مي كند كه خود آنرا بدست نياورده است.

با عضويت ويژه در سايت کندو فايل ها را با 50% تخفيف خريداري نماييد. جهت عضويت کليک کنيدجهت دانلود رايگان فايل به صورت pdf pdf کليک نماييد
تگ هاي مطلب: حسابداري, دانلود رایگان حسابداری, حسابداری دولتی, مقالات حسابداری, حسابداری, دانلود پروژه حسابداری مالی, دانلود استانداردهای حسابداری
قيمت فايل:8000 تومان
تعداد صفحات:32
خريد فايل word
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود
دسته بندی ها
تبلیغات متنی