سایت کاریابی جویا کار

پاورپوینت روش تدریس پرسش و پاسخ

دسته بندي: مقالات / پاور پوینت
9 تیر

 

شامل 31 اسلاید زیبا که با جدیدترین نسخه پاورپوینت طراحی شده و قابل ویرایش می باشد . این پاورپوینت برای دانشجویان علوم تربیتی وسایر دانشجویان مرتبط کاربرد دارد. در ادامه ابتدا بخشی از متن این پاورپوینت را برای شما آورده ایم ، سپس فهرست مطالب و در انتها تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزئیات آن را مشاهده کنید و در صورت تمایل در ادامه مطلب آن را دانلود نمایید .

 

مقدمه

پرسش و پاسخ روشى است که معلم به وسیلهٔ آن، شاگرد را به تفکر دربارهٔ مفهومى جدید یا بیان مطلبى تشویق مى‌کند. در این روش، شاگرد تلاش مى‌کند با کوشش‌هاى ذهنی، از معلوم به مجهول حرکت کند. این روش را روش سقراطى نیز گفته‌اند. سقراط معتقد بود که دانش در طبیعت افراد وجود دارد، کافى است که معلم زمینه را مساعد کند و به شاگرد کمک نماید تا او خود به دانش مورد نظر برسد. او از این جهت کار خود را به مامایى تشبیه مى‌کرد. سقراط در جلسات بحث با شاگردانش، ابتدا به انتقال اطلاعات یا پاسخ به سؤال یا مسأله‌اى نمى‌پرداخت، بلکه از راه پرسش‌هاى متوالی، افراد را به تفکر وامى‌داشت و آنان را قدم به قدم هدایت مى‌کرد تا خود جواب درست را کشف کنند.

در روش پرسش و پاسخ نیز معلم هنگام جلب‌توجه شاگرد به مطلب یا درس جدید و تدریس آن، مستقیماً به بیان مطلب نمى‌پردازد، بلکه با طرح سؤال‌هاى برنامه‌ریزى مى‌کند تا خودشان به کشف مفاهیم جدید توفیق یابند. این روش براى مرور مطالبى که قبلاً آموخته شده یا ارزشیابى میزان درکى که شاگردان از مفهوم درس دارند و براى پرورش قدرت تفکر و استدلال آنان، روش بسیار مؤثرى است. اما سؤالات باید با توجه به زمینه‌هاى علمى شاگردان طرح گردند و به‌ گونه‌اى مطرح شوند که توه آنان را برانگیزد و ذهن آنان را به حرکت درآورد.

در کلاس‌هاى پرجمعیت، معلم باید ترتیبى اتخاذ کند که همهٔ شاگردان در جریان فعالیت‌هاى آموزشى قرار گیرند و فعالانه به اندیشه و پرسش و پاسخ بپردازند. از طرف دیگر، معلم باید به شاگردان فرصت کافى براى تفکر و تأمل و پاسخ دادن بدهد.

و ...

 

فهرست مطالب

مقدمه

سه اصل روش پرسش و پاسخ

 هدف از روش پرسش و پاسخ

محاسن روش پرسش و پاسخ

محدودیت‌هاى روش پرسش و پاسخ

پایان

 

عنوان : روش تدریس پرسش و پاسخ

فرمت : پاورپوینت

حجم : 568 کیلوبایت

تعداد صفحات : 31 

 

پیش نمایش تمام صفحات پاورپوینت

 


علوم تربیتی
قيمت فايل:7800 تومان
تعداد اسلايدها:31
خريد فايل از سايت مرجع
دسته بندی ها
تبلیغات متنی