سایت کاریابی جویا کار

آیا کافی نت یا دفتر خدمات اینترنتی دارید؟
همین حالا اینجا کلیک کنید

90 درصد آموزش عالی کشور پولی است

دسته بندي: اخبار / کافی نت‌ها کنکورها دانشگاه‌ها ثبت نام اینترنتی / کنکور، آزمون و دانشگاه
1 اسفند
90 درصد آموزش عالی کشور پولی است

 رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی جزییات قانون جدید حذف کنکور را تشریح نمود.

محمدمهدی زاهدی امروز در نشست پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه قانون اولیه حذف کنکور از سال 86 در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، اظهار کرد: بر اساس این قانون کنکور باید در تمامی مقاطع تا سال اول برنامه پنجم توسعه حذف می‌شد و سوابق تحصیلی جایگزین آن می‌شد. اما این قانون چند مشکل داشت.

 

وی تصریح کرد: مشکل اول این قانون آن بود که سابقه تحصیلی را امتحانات استاندارد دوران دبیرستان عنوان کرده بود که بنابراین برای پذیرش در دوره‌های ارشد و دکتری نیز باید به این سوابق رجوع می‌شد که به گونه‌ای تضاد داشت. از سوی دیگر آزمون استاندارد به درستی تعریف نشده بود.

 

وی با بیان اینکه بر اساس این قانون کنکور باید تا سال اول برنامه پنجم حذف می‌شد، اظهار کرد:‌ در واقع سال اول، سال گذشته بود. اما اگر با ارفاق امسال را برای حذف کنکور در نظر می‌گرفتیم هنوز یک خلاء قانونی برای سنجش و پذیرش دانشجو وجود دارد. بنابراین از زمانی که وارد مجلس شدیم این موضوع را دنبال کردیم.

 

زاهدی با اشاره به طرح جدید جایگزین حذف کنکور، با بیان اینکه یک فوریت این طرح در مجلس تصویب شده است، تصریح کرد: فردا بعدازظهر جلسه‌ای را با وزرای مربوطه و همچنین دانشگاه آزاد برای آخرین چکش‌کاری‌های لازم برگزار خواهیم کرد که طرح مربوطه پس از آن به صحن علنی مجلس برود.

 

 

نحوه اجرای قانون جدید حذف کنکور

 

رییس کمیسیون آموزش مجلس درباره جزئیات قانون جدید حذف کنکور، چنین گفت: بر اساس قانون جدید از زمان تصویب این قانون باید تا مدت 5 سال کنکور برداشته شود و پذیرش دانشجو با استفاده از سوابق تحصیلی انجام شود، اما تفاوت این قانون با قانون قبلی این است که حذف کنکور فقط در دوره کارشناسی و به سه شیوه «سابقه تحصیلی»،«سابقه تحصیلی و آزمون عمومی» و همچنین «سابقه تحصیلی، آزمون عمومی و آزمون تخصصی» در برخی از رشته‌ محل‌ها انجام می‌شود.

 

وی ادامه داد: رقابت جدی برای ورود به دانشگاه در بین 10 درصد کد رشته‌ها وجود دارد و بنابراین تنها برای این 10 درصد درست نیست که از همه داوطلبان برای پذیرش علاوه بر سوابق تحصیلی، آزمون عمومی و آزمون تخصصی نیز گرفته شود.

 

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به حذف کنکور حدود 10 هزار رشته محل در سال جاری تصریح کرد:‌ حدود 10 هزار کد رشته دیگر نیز می‌توانند تا یکی دو سال آینده بدون کنکور پذیرش دانشجو داشته باشند و یا حداکثر برای ورود به این رشته‌ها تنها آزمون عمومی برگزار شود.

 

 

آموزش و پرورش هنوز نتوانسته سابقه تحصیلی استاندارد ایجاد کند

 

به گزارش ایسنا،وی با بیان اینکه آموزش و پرورش تا به حال نتوانسته سابقه تحصیلی استانداردی برای داوطلبان ایجاد کند، اظهار کرد: ما آموزش و پرورش را موظف کرده‌ایم که تا پنج سال آینده سابقه تحصیلی برای دانش آموزان به وجود آورد. همچنین شورای عالی آموزش و پرورش باید استانداردها را برای برگزاری آزمون ‌ها بر اساس ملاک و معیارهای تخصصی ارائه کند و سوالات به گونه‌ای باشد که قدرت دانش آموزان بر اساس استعدادها تمیز زده شود.

 

وی تاکید کرد: اگر تمامی این موارد به شکل مطلوب انجام شود، مطمئنا بهتر از کنکور فعلی خواهد بود.

 

 

همه دانشگاه‌های تهران تحت پوشش طرح بومی‌گزینی نیستند

 

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه ما مخالفیم که همه دانشگاه‌های استان تهران زیر پوشش طرح بومی‌گزینی باشند، گفت: طی صحبت‌هایی که با سازمان سنجش داشته‌ایم همه دانشگاه‌های تهران تحت پوشش این طرح نیستند.

 

 

پیگیر ابلاغ پژوهانه به دانشجویان دکتری هستیم

 

زاهدی همچنین در مورد اعطای پژوهانه به دانشجویان دکتری نیز اظهار کرد: اعطای پژوهانه در دولت نهم ابلاغ شد اما اجرای آن به دولت دهم رسید که اگر اجرا نشده باشد ما آن را پیگیری می‌کنیم تا اگر برای سال آینده امکان اجرا داشته باشد آنرا اجرایی کنیم اما به هر حال در حال حاضر با مشکلات بودجه‌ای روبرو هستیم.

 

وی ادامه داد: برخی از دانشجویان دکتری ضمن تحصیل کارهای جنبی نیز انجام می‌دهند که اگر استاد راهنما تایید کند و دانشگاه انعطاف پذیری داشته باشد می‌توانند این کار را انجام دهند.

 

90 درصد آموزش عالی کشور پولی است

 

دکتر زاهدی همچنین در پاسخ به سوالی درباره پذیرش دانشجوی پولی در دانشگاه‌ها، گفت: در قانون برنامه پنجم توسعه آمده است که دانشگاه‌ها می‌توانند از ظرفیت مازاد خود استفاده کرده و با دریافت شهریه دانشجو پذیرش کنند. شورای نگهبان نیز این قانون را تصویب کرده و بنا بر این خلاف قانون اساسی نیست اما نظر خودم چیز دیگری است، البته بنده اینجا به عنوان یک مسئول پاسخگو هستم.

 

وی افزود: در حال حاضر 90 درصد آموزش عالی کشور پولی است اما شهریه‌ها با هم متفاوت است و باید مراقبت شود که یک دانشگاه پول زیادی نگیرد که دولت مراقب این موضوع نیز هست.

 

 

تخصیص یارانه بیشتر به دانشگاه‌ها قابل پیگیری است

 

رییس کمیسیون آموزش تحقیقات مجلس در پاسخ به برخی از سخنان دانشجویان درباره بحث خوابگاه‌ها و تغذیه دانشجویان، تصریح کرد: من شهادت می‌دهم که بحث تغذیه و خوابگاه نه تنها برای دانشگاه‌ها کوچکترین درآمدی ندارد بلکه حتی با وجود خصوصی سازی مبلغی هم دانشگاه در آنها هزینه می‌کند، اما اینکه یارانه بیشتری به دانشگاه داده شود بحث دیگری است که قابل پیگیری است.

 

به گزارش خبرنگار ایسنا، وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه 50 درصد سهام شرکت‌های دانش بنیان برای اعضای هیات علمی باشد، گفت: این موضوع اجبار نیست و ما گفته‌ایم که می‌تواند باشد اما حسن انجام این کار این است که باتوجه به ارتباط گسترده اعضای هیات علمی با دانشگاه و اطلاعات آنها این امر به رشد شرکت‌ها کمک می‌کند.

 

 

در برخی دانشگاه‌ها با آبرو و حیثیت علم بازی می‌شود/هشدار مجلس به وزارت علوم

 

زاهدی درباره پذیرش دانشجویان به صورت بدون آزمون و خارج از آزمون‌های سراسری نیز گفت: ما به وزارت علوم فشار آوردیم که در برخی دانشگاه‌ها با آبرو و حیثیت علم بازی می‌شود. شما اگر تا سه ماه قبل در خیابان قدم می‌زدید در جاهای مختلف می‌دیدید که پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری به صورت فراگیر انجام می‌شود و برخی از دانشگاه‌ها بی حساب و کتاب دانشجو می‌گرفتند. بنابراین ما احساس کردیم که با علم بازی می‌شود و به وزیر نامه نوشتیم که این مشکلات وجود دارد و باید آنرا اصلاح کنیم، چرا که اگر اصلاح نشود در این زمینه قانون تصویب می‌شود و قانون بدتر و سفت و سخت تر است.

 

زاهدی با بیان اینکه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از نظر کاری یکی از شلوغ‌ترین کمیسیون‌هاست گفت: مخاطبین ما بسیار زیادند و در هر جایی که آموزش باشد پای ما نیز گیر است.

 

وی به اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان یکی از برنامه‌های این کمیسیون اشاره کرد و افزود: دو مبحث مهم نظام جذب و ارتقای معلم در این سند از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است چرا که این نظام جدید معلم محور است.

 

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: همچنین در وزارت علوم مهمترین بخش طرح آمایش سرزمینی است که این امر باید با نگاه به چشم انداز 1404 و نقشه جامع علمی کشور صورت گیرد که در این خصوص تعامل بسیار خوبی بین کمیته آموزش و تحقیقات مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد.

 

 

اصلاح طرح ارتباط دانشگاه و صنعت

 

وی به حمایت از شرکت‌های دانش بنیان به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های مجلس اشاره کرد و گفت: این قانون در مجلس هشتم تصویب شده اما مشکلاتی دارد که در حال پیگیری و حل آن هستیم . همچنین بحث دیگر ارتباط دانشگاه و صنعت است که متاسفانه این دو یکدیگر را باور نکرده‌اند و هنوز این بحث به عنوان یک سخن و جایگاه عام جا نیفتاده است.

 

به گزارش ایسنا، زاهدی تصریح کرد: در این زمینه گام‌های مهمی در دولت‌های نهم و دهم برداشته شده اما هنوز تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم. ما به دنبال پیدا کردن چالش‌ها و مواردی که نیاز به تصویب یا اصلاح قانون دارند هستیم که اگر بتوانیم این سه مقوله را انجام دهیم تا 10 سال آینده یعنی زودتر از چشم انداز تعیین شده به جایگاه ترسیم شده به عنوان مقام اول علم و فناوری در آسیای غربی دست خواهیم یافت. هرچند که در حال حاضر از نظر تولید علم در رتبه اول هستیم اما در فناوری و صنعت مشکل داریم.

 

 

نبود مهارت در نظام آموزشی کشور، ضعف‌ آموزش عالی

 

وی به نبودن مهارت در نظام آموزشی کشور به عنوان یکی از ضعف‌های آموزش عالی اشاره کرد و افزود: ما باید ضعف‌های کشور را به خصوص در جامعه دانشگاهی خیلی روشن بیان کنیم چرا که به نفع کشور است و همه می‌توانند در حل این مشکلات سهیم باشند. ما در نظام آموزش خلاء آموزش مهارتی داریم و به دانشجویان و دانش آموزان مهارت را یاد نمی‌دهیم.به عبارت دیگر فارغ التحصیلان علم دارند اما مهارت تبدیل آن به عمل و کارآفرینی ندارند.

 

 

آماده شدن یک فوریت طرح ایجاد سازمان ملی مهارت

 

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه به دنبال ایجاد سازمان ملی مهارت هستیم گفت: یک فوریتی این طرح را در مجلس آماده کرده‌ایم که امیدواریم تا پایان سال تصویب آن انجام شود.

 

زاهدی در خاتمه با بیان اینکه باید خدا را شکر کنیم که رهبری هوشمند و بصیر داریم، تصریح کرد: در ابلاغیه 23 ماده‌ای که برای شکوفایی اقتصادی برای تولید ملی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد هر ماده‌ای را که نگاه کنید نشان از دقت ایشان به عنوان یک کارشناس خبره و مطلع به مسائل فرهنگی، علمی، فناوری و اقتصادی دارد که ایشان برای اولین بار فرمودند که باید نظام ملی نوآوری ایجاد شود.

تگ هاي مطلب: حذف کنکور, بدون کنکور, دانشگاه ها
منبع خبرخبر گزاری ایسنا
اشتراک گذاري در:تلگرام کلوب فيس نما لينکداين گوگل پلاس توئيتر فيس بوک
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود
دسته بندی ها
دریافت رایگان اخبار کنکور از طریق ایمیل
تبلیغات متنی