سایت کاریابی جویا کار

برای عضویت در کانال فرهنگیان در تلگرام کلیک کنید

اقدام پژوهی دبیر ریاضی چگونه با فعالیتهای تکمیلی رسم هندسی به ایجادعلاقه مندی دانش آموزان نسبت به رسم وتدریس موفق شوم؟

دسته بندي: مقالات / تحقیقات فرهنگیان / اقدام پژوهی
28 دی

چکيده

در سال تحصیلیجدید كه در مدرسه عفت حاجی آباد شهرستان علی آباد به كار داشتم با هدف افزایش علاقه مندی دانش آموزان به رسم هندسی کتاب ریاضی متوسطه اول طرحی را با شش راه كار بردانش آموزان مدرسه راهنمایی عفت حاجی آباد ارائه دادم . راه کارهای انجام شده عبارتند از : 1- بازدید اماکن متبرکه 2-رسم چند قوس و و گنبد 3- طراحی چند قطعه مکانیکی توسط دانش آموز 4-درست کردن الگوی فراکتال هندسی 5- معرفی ستاره جغرافیا که معرف جهات اصلی و فرعی در جغرافیاست 6-معرفی چند کتاب .

علی رغم نتایج مثبتی که انجام این طرح براي من ودانش آموزان داشت بعضی از راه کارها ناتمام ماند یا موفق به اجرای آنها نشدم. بنابراین با یک رویکرد فرایندی و راهبردی منسجم طرح های قبلی را با کمی تغییر و اصلاح مجدد و روش های جدید و متنوع ديگر به تقویت موضوع در دانش آموزان و دبیران محترم ریاضی پرداختم .

– در راه کارهایم برای حل این مسئله با فعالیت های تکمیلی سعی کردم دانش آموزان ودبیران ریاضی را با کاربرد و کارایی رسم های تزیینی و فنی در مکان ها و موقعیت های مختلف آشنا کنم تا یک تصویر عینی ساده و روشن در ذهن آنان بوجود آید و زمینه را برای علاقه مندی آنان ایجاد کنم .

– به منظور آشنایی و تعمیم و تطبیق کاربرد رسم ریاضی ، کاربرد رسم های كتاب دوره راهنمایی را در منبت کاری آینه کاری و… نشان دادم ، همچنین با در اختیار گذاشتن طرح هایی دانش آموزان احجام هندسی زیبا و نقوش سنتی و معماری را با اشکال هندسی درست کردند .

کاربرد رسم را در تذهیب و الگوهای خیاطی به آنان شناساندم ، شش کتاب درزمینه آشنایی با رسم جهت مطالعه به دانش آموزان و همکاران معرفی نمودم .

از جمله اقدامات انجام شده برای دبیران تهیه پوستر و برنامه Power point بود . پس از اجرای این راه کارها دبیران ریاضی نیز نسبت به رسم هندسی بی تفاوت نبودند. همچنین دانش آموزان اعتراف بر جذاب بودن رسم هندسه و زنگ ریاضی كردند . آنان رسم ابتکاری شان را بصورت کارت پستال در آورده و به معلم شان تقدیم می کنند اولیای آنها نسبت به اجرای این طرح اظهار رضایت نمودند . درضمن تدریس ریاضی به شیوه نو و جدید تحقق یافت . نتایج به دست آمده حاکی از افزایش علاقه مندی و توجه دانش آموزان و دبیران ریاضی به رسم هندسی می باشند .

توصيف وضع موجود

اینجانب ……….. دارای مدرک ………… ، تقریبا مدت …… سال است که مشغول خدمت در کسوت مقدس آموزگاری می باشم .

هنگامی که دردوران راهنمایی ، مشغول به تحصیل علم ودانش بودم ، علی رغم علاقه خاصی که به درس ریاضی داشتم ٬ بخشی از این درس به نام رسم درمن وسایر همکلاسی هایم یک نوع دلزدگی و بی علاقه گی ایجاد می کرد .

معلم مربوطه آموزش مختصری به ما می داد ٬ سپس ازما می خواست که روی صفحه روغنی و با قلم رسم و جوهرتکلیف مربوطه راانجام دهیم . من واکثریت قریب به اتفاق بچه ها به دلیل پخش شدن جوهر و کثیف شدن رسم ومشکلات دیگری که ضمن کار پیش می آمد ٬ علی رغم تلاش وزحمت فراوان ٬ نمره خوبی ازاین قسمت نمی گرفتیم و همیشه می گفتیم که « رسم به چه دردی می خورد و چه ارتباطی باریاضی دارد ؟‍‍! »

تا این که وارد تربیت معلم شده ودررشته دبیری ریاضی به تحصیل مشغول شدم . درآنجا نیزدربررسی کتب به بخش رسم که می رسیدم همان بی علاقه گی وفقدان انگیزه دوران تحصیل به سراغم می آمد و باز همان سؤال که« این مبحث به چه دردی می خورد» را مطرح می کردم .

 

قيمت فايل:10000 تومان
تعداد صفحات:40
خريد فايل word
دسته بندی ها
تبلیغات متنی