سایت کاریابی جویا کار

جو سنگین حاکم بر محیط کسب و کار کشور/ دریافت حقوق با پول نفت، آفت کارآفرینی و نوآوری

دسته بندي: اخبار / استخدام / اخبار حوزه اشتغال
6 اسفند

بر اساس اطلاعات خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سورنا ستاری معاون علمی فناوری ریاست جمهوری عصر امروز در نشست هم‌اندیشی فعالان زیست بوم فرهنگی و دانش‌بنیان در ساختمان مرکزی این معاونت با اشاره به تجربیات تلخ دوران مسئولیت‌های قبلی اظهار داشت: متاسفانه جو سنگینی در کارهای دولتی در کشور وجود دارد و ساختار پیچیده تو در تو سبب بروز مشکلات متعددی در این حوزه شده است که باید بگویم بحث فرهنگی یکی از مهمترین مسائل این مقوله است که باید هر چه سریعتر اصلاح شود و این جو سنگین هیچ ربطی به دولت ها ندارد.

وی ادامه داد: رفتار دولت مانند زن و شوهر است و از زمانی که استقبال برای استخدام در ادارات دولتی ایجاد شد، نوآوری و کارآفرینی از بین رفت زیرا همه آنها با اتکا به پول نفت سعی در اداره کشور داشتند.

ستاری ادامه داد: بعضی‌ها به یک حقوق ناچیز دولتی و یک ماشین پیکان و یک مسکن مهر قانع هستند که این گونه افراد هیچ پیشرفت و خلاقیتی در زندگی خود نمی‌کنند و اقتصاد کشور ما مانند زمین فوتبالی است که در آن 80 هزار نفر بازی می‌کنند و مردم و بخش‌های دولتی و غیر دولتی در این اقتصاد وارد نمی‌شوند.

وی عنوان کرد: در اقتصاد مردمی سود خوبی نصیب کشور می گردد و این مسئله زمانی رخ می‌دهد که همگی بر اساس یک اصول و قوانین در فضای کسب و کار تحت عنوان شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت کنیم و این شرکت‌ها باید در فضای کنونی کسب و کار کشور جدا شوند.

وی تاکید کرد: در معاونت علمی هیچ مجوزی به اجبار به شرکتی داده نمی گردد و من شخصا با این بحث‌ها مخالف هستم و متاسفانه باید بگویم که فضای کسب و کار ناسالم و پیچیده است و همین مسئله جلوی بسیاری از نوآوری و خلاقیت ها را می‌گیرد و من این فضا را همیشه نقد می‌کردم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه فضای کسب و کار کنونی توانایی‌های ما را در کارآفرینی می‌گیرد، تصریح کرد: در چنین فضایی ما توانمندی برای ایجاد نوآوری و فضای کسب و کار نداریم و کسانی از پول نفت حقوق می‌گیرند، کارآفرینی و ارزش ادامه داده بلد نیستند و با این اصول مقابله می‌کنند.

ستاری ادامه داد: بسیاری از مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان مانند بیمه معافیت‌های مالیاتی و سربازی حل شده است و ما باید در این معاونت یک فضایی را ایجاد کنیم تا به الگویی برای تمام کشور تبدیل شوند و این مسئله می‌تواند با ایجاد محیط کسب و کار ایده آل همراه باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه مسئله نوآوری در زندگی روزمره کم اهمیت شده است و ما باید به سمتی برویم که فضای کسب و کار و زیست بوم فرهنگی تغییر پیدا کند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور تصریح کرد: در حوزه شتاب‌دهی دانشگاه‌ها ما حمایت مالی و تسهیلات بیشتری در اختیار این افراد قرار می‌دهیم و همچنین با برنامه‌ریزی صورت گرفته سعی در برطرف کردن مشکل مکانشان داریم تا این شرکت‌ها با اجاره بسیار کم مشغول فناوری و نوآوری در کشور شوند.

ستاری عنوان کرد: متاسفانه عناصر اکوسیستم و زیست بوم ما مریض است و محیط دولتی هیچ تغییری را در فضای کسب و کار کارآفرینی ایجاد نمی‌کند و به نظر من مهمترین دلیل آن مسائل فرهنگی است.

وی تصریح کرد: کشور باید به جایی برسد که اگر کسی کرکره یک شرکت دانش‌بنیان پایین بکشد، خودش اذیت شود و هزینه‌های گزافی برای این کار پرداخت کند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ادامه داد: ما به دنبال درست کردن یک زیست بوم فرهنگی هستیم و در این حین، معاونت پژوهشی در دانشگاه‌ها در ایجاد استارت آپ های دانشگاهی نقش موثری داشتند و همه ما باید در یک جبهه کار کنیم و مواظب باشیم تا این نهال جوان پایمال نشود و کسی شاخه‌اش را نبرد.

ستاری ادامه داد: در دولت برای ایجاد زیست بوم فرهنگی و اکوسیستم همه همفکر هستند و باید بگویم که کار سختی برای تغییر در کشور در پیش رو داریم.

وی یادآور شد: همه ما کارهای اشتباه در زندگی انجام داده‌ایم و باید خودمان را اصلاح کنیم و به نظر من تعداد کارهای اشتباه افراد بیشتر از کارهای درستشان است و مسائل مختلف و مشکلات با جلسات گوناگون و تبادل نظر قابل حل هستند.

منبع خبرباشگاه خبرنگاران - استخدام
اشتراک گذاري در:تلگرام کلوب فيس نما لينکداين گوگل پلاس توئيتر فيس بوک
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود
دسته بندی ها
تبلیغات متنی