سایت کاریابی جویا کار

آیا کافی نت یا دفتر خدمات اینترنتی دارید؟
همین حالا اینجا کلیک کنید

به خط قرمزهای تصوری و فرضی اعتقادی ندارم/همه مسئولیت فرهنگی آموزش عالی با وزارت علوم نیست/ فشارهای بیرون از دانشگاه مانع برگزاری کرسی‌ها

دسته بندي: اخبار / کافی نت‌ها کنکورها دانشگاه‌ها ثبت نام اینترنتی / کنکور، آزمون و دانشگاه
18 اردیبهشت

بر اساس اطلاعات خبرنگار گروه دانشگاه ، اهمیت مساله فرهنگ برای دانشگاه‌ها بر کسی پوشیده نیست و اگرچه امروز به این مسئله در حد مسائلی همچون آموزش اهمیت داده نمی‌شود ولی فرهنگ و حوزه فرهنگی دانشگاه‌ها مساله‌ای است که اگر از آن غفلت شود و به درستی به آن پرداخته نشود، تاثیر آن به سرعت خودش را در جامعه نشان می‌دهد.

شاید بتوان گفت که هرگونه تصمیم برای تغییر و تحول در جامعه باید از دانشگاه آغاز شود و به سایر بخش‌های جامعه جریان پیدا کند. دانشگاه می‌تواند بهترین مرجع برای رفع مشکلات اجتماعی و مخصوصا مشکلات فرهنگی جامعه باشد. موضوع فرهنگ در دانشگاه‌ها بسیار اهمیت دارد و شاید به همین دلیل هم بود که معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها در سال 67 شکل گرفتند تا به مسئله فرهنگ در دانشگاه توجه بیشتری شود.

با توجه به اهمیتی که در حوزه فرهنگی آموزش عالی وجود دارد، گفت‌وگویی تفصیلی با سیدضیاهاشمی معاون فرهنگی وزارت علوم انجام داده‌ایم. هاشمی پژوهشگر، عضو هیات علمی و عضو هیأت نظارت بر مطبوعات است، وی مدرک دکترای جامعه‌شناسی خود را از دانشگاه تهران گرفته و پیش از این ریاست مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران را برعهده داشته است، عضویت در شورای پژوهشی دانشگاه تهران، ریاست گروه علوم اجتماعی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی، عضویت در کمیسیون تخصصی شورای عتف و عضویت در کمیسیون اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی از دیگر سوابق وی به شمار می‌رود.

هاشمی با حکم رضا فرجی‌دانا وزیر سابق علوم به معاونت فرهنگی وزارت علوم منصوب شد. وی اعتقاد دارد که باید فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها بر مبنای قانون تنظیم شود و معتقد است عمل به قانون کمک می‌کند تا بهتر بتوان از آزادی بیان در دانشگاه‌ها پاسداری کرد.

* آنچنان که باید در عرصه رسانه موفق نبوده‌ایم

از آنجایی که هاشمی دستی در فعالیت‌های رسانه‌ای دارد و عضو هیأت نظارت بر مطبوعات هم هست، برای مقدمه این گفت‌وگو به نقش رسانه در جامعه اشاره کرد و گفت: عصر امروز عنصر اطلاعات و ارتباطات است و رسانه‌ها هم نقش محوری دارند یکی از مظاهر و محورهای قدرت جوامع قدرت رسانه‌ای است. رسانه‌هایی مانند بی‌بی‌سی، سی‌ان ان و مواردی از این قبیل بنگاه‌های خبری هستند که تا حدود زیادی بر سایر ابعاد اقتدار این جوامع اثرگذار بوده‌اند.

اخیرا چین در حوزه رسانه خوب وارد شده است. بعد از ظهور «الجزیره» جایگاه جهانی قطر هم تغییر کرد و به اعتقاد من بعد از ظهور «الجزیره» است که قطر در عرصه‌های سیاسی، نظامی و غیره مطرح شده است. برای همین الان در تحلیل‌های منطقه‌ای نمی‌گوییم عربستان و سایر کشورهای خلیج فارس بلکه می‌گوییم عربستان، قطر، امارات و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس، پس می‌بینیم قطر هم در کنار این کشورها به یک رکن تبدیل شده است.

البته قطر به هیچ وجه برای ایران به عنوان یک رقیب مطرح نیست، البته برای عربستان اینگونه است و قطر مشخصا با رسانه توانسته است برجسته شود، البته بحث‌هایی مانند نفت و گاز هم بی‌تاثیر نبوده است.

رسانه‌های ما علیرغم رشد فوق‌العاده‌ای که داشتند در عرصه جهانی نتوانستند بدرخشند. ما در عرصه‌ رسانه به اندازه قطر موفق نبوده‌ایم، با ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای جمهوری اسلامی ایران داشته عرصه رسانه نتوانسته است پیش برود.

ایران در تولید خبر حتما در دنیا برجسته است و یکی از کانون‌های تولید خبر بدون شک ایران است ولی در خبررسانی موفق نیست و می‌بینیم اخبار ما را دیگران می‌گویند. طبیعی است که در این صورت نوع سوگیری‌ها و جانبداری‌ها هم در کنار اخبار خواهد بود.

در همین راستا ، یکی از کانون‌های خبری بوده که از بدو تاسیس روند رشد خوبی داشته و در ادامه مسیر هم توانسته خودش را نشان دهد. این خبرگزاری در جاهایی گوی سبقت را از هم‌قطارانش ربوده است.

* وقت آن رسیده رسانه‌های داخلی خود را با رسانه‌های بزرگ دنیا مقایسه کنند

به نظرم امروز در مرحله‌ای هستیم که همکاران رسانه‌ای ما باید مبنای مقایسه‌ خود را فراتر از حوزه ملی ببینند. رقابت درون کشوری بین رسانه‌ها خوب است ولی باید دید خود را کمی بالاتر برد و رسانه‌هایی مانند فارس و خبرگزار‌ی‌های دیگر کشور باید خودشان را با رسانه‌هایی مانند بی‌بی‌سی و الجزیره مقایسه کنند و بتوانند توانمندی خودشان را به جایی برسانند که ایران به یک کانون خبررسانی در منطقه تبدیل شود.

رشد علمی خبرنگاران، رسانه‌ها، سایت‌ها و شبکه‌های مجازی به این دلیل است که مردم ما علاقمند به حوزه خبر هستند و بازار مصرف خبر در کشور پررونق است و کانون‌های تولید خبر کشور فعال هستند. ولی ما گویا در افق‌های بین‌المللی ورود جدی نداشتیم و اکنون وقت آن است که این اتفاق رخ دهد. ما مقداری در این رابطه عقب هستیم.

یک زمان کانون‌های خبررسانی جهانی مرجع اصلی خبرهای ما بودند. مثلا در زمان مبارزات انقلاب بی‌بی‌سی مهمترین منبع خبری ما بود ولی با فعال شدن رسانه‌های خبری در ایران این مسئله مقداری افول کرد و تا حد زیادی جای خودش را به رسانه‌های داخلی داد. این روند باید با شتاب بیشتری ادامه داشته باشد تا کانون‌های خبری داخلی به جایی برسند که ابتدا در داخل کشور به عنوان مرجع اصلی برای ایرانیان باشند، البته اکنون همینگونه است ولی باید طوری عمل کنند که دیگر جایی برای رسانه‌های خارجی باقی نماند.

* سهم ایران در تولید خبر برای کشورهای منطقه کم است

سهم ما در تولید خبر برای کشورهای منطقه کم است در حالی که فارسی‌زبانان، شیعیان و علاقمندان به انقلاب اسلامی در دنیا آمادگی دارند که مخاطب رسانه‌های ما باشند. ما بایستی بتوانیم حوزه‌های رسانه‌ای را توسعه دهیم و این اتفاقا افقی است که می‌تواند تعامل و همکاری بین رسانه‌ها را افزایش دهد و این محوری است که در این زمینه می‌تواند پیشقدم باشد.

یک رسانه منتقل کننده واقعیت‌هاست به ویژه اینکه از یک رسانه خبری توقع می‌رود صادق و منصف باشد و خلاقانه کار و بر مبنای بی‌طرفی عمل کند.

اگر احساس شود یک رسانه جهت‌گیری خاصی دارد و این را هم خیلی رو بازی کند به سلامت رسانه‌ای‌اش ضربه زده است. فارس در حوزه دانشگاه بسیار خوب فعال بوده است گاهی اوقات نقدهایی هم داشته‌ایم و در مورد آنها گفت‌وگو کرده‌ایم و امیدواریم بتواند در همه عرصه‌ها موفق عمل کند.

* برخی تقابل‌ها و ناهماهنگی‌ها در حوزه فرهنگی، آزاردهنده است/ تاکید بر تقویت همدلی و هماهنگی بین دستگاهی در حوزه فرهنگی آموزش عالی 

فارس: اخیرا همایش معاونان فرهنگی آموزش عالی را برگزار کردید، این همایش با چه هدفی برگزار شد و چه نتایجی بدنبال داشت؟

هاشمی: در 4 سال گذشته همواره بر تقویت همدلی و هماهنگی بین دستگاهی در حوزه فرهنگی آموزش عالی تاکید کرده‌ایم و در این رابطه در سطح ستادی به طور مستمر و مرتب جلسات و تعاملاتی با دستگاه‌های ذی‌ربط در حوزه آموزش عالی از جمله در شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها انجام شده است.

* فعال‌سازی شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها

یکی از این برنامه‌ها فعال‌سازی شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها در سطح ملی و استانی بود. که طبق مصوبه وزارت علوم، وزارت بهداشت، نهاد کنندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، جهاد دانشگاهی و دانشگاه آزاد عضو این شورا هستند و معاونان فرهنگی این دستگاه‌ها به ریاست معاون فرهنگی وزارت علوم، شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها را تشکیل می‌دهند.

 آئین‌نامه شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها قبلاً تدوین و ویرایش شده بود ما هم به همراه دوستان عضو در این دوره آن را ویرایش کردیم و بعد از نهایی شدن آیین‌نامه، در سطح استانی برای مسئولان شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها احکام صادر شد و در سطح استانی هم جلسات این شورا برگزار شد.

* برگزاری جلسه شوراهای استانی فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها برای اولین‌بار

 سال گذشته تصمیم گرفتیم اعضای شوراهای استانی فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها را دور هم جمع کنیم و مسائل و فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها را به بحث بگذاریم و این جلسه سال گذشته برای اولین بار تشکیل شد.

این جلسه، جلسه بسیار خوب و مؤثری بود و 2 بخش مهم داشت. یکی توصیف و تحلیل وضعیت موجود و فرهنگی دانشگاه‌ها و بخش دوم تصمیم‌گیری‌هایی بود برای اینکه بتوانیم همکاری‌ها و همراهی‌ها را تداوم ببخشیم.

* ایجاد بستری مناسب برای تعامل فعالان فرهنگی دانشگاه‌ها

 بر این اساس قرار شد همکاران ما در استان‌های مختلف این جلسات را توسعه دهند و دوم اینکه بستری فراهم شود برای اینکه فعالان فرهنگی دانشگاهی با رویکردهای مختلف دورهم بنشینند و بحث‌های خود را مطرح کنند.

فعالان فرهنگی دانشگاه‌ها باید به‌طور مرتب باهم در ارتباط و تعامل باشند و سنت حسنه گفت‌وگو را توسعه دهند. دانشگاه پیشگام گفت‌وگو است و گفت‌وگو و تبادل‌نظر در فرهنگ اجتماعی راه بسیار کارآمد و مناسبی است برای توسعه فرهنگی و حل بسیاری از مسائل.

* برخی تقابل‌ها و ناهماهنگی‌ها در حوزه فرهنگی وجود دارد که آزاردهنده است

 ما امروز با مسائل و مشکلاتی در مرحله فرهنگ روبرو هستیم. برخی تقابل‌ها و ناهماهنگی‌هایی وجود دارد که آزاردهنده است و هزینه‌ها و خسارت‌هایی از حیث اجتماعی و بعضاً اقتصادی و مدیریتی برای ما ایجاد می‌کند که این هماهنگی‌ها برای این است که جلوی این هزینه‌های غیرضروری را بگیرد و این تفاوت نظرها به این فرصتی برای تضارب آرا یا هم‌افزایی و بهره‌گیری متقابل.

بر همین اساس قرار بر این شد که در دو سطح تعاملات و گفت‌وگوها تداوم پیدام کند، یکی بین مسئولان فرهنگی و دانشگاهی در سطح استانی و سطح ملی؛ دوم بین فعالان دانشجویی با سلایق و تخصص‌های مختلف.

مجموعه همکاران ما از جلسه‌ای که در این خصوص برگزار شد بسیار خشنود بودند و عزم جدی دارند تا این روند را در سطح استانی و ملی توسعه دهند.

* آموزه‌های فرهنگی را نمی‌شود با روش‌های تحکمی توسعه داد

فارس: وضعیت فرهنگی دانشگاه‌ها و به طور مشخص وضعیت حجاب و عفاف امروز به چه صورت است؟

هاشمی: عفاف و حجاب اگرچه با هم مرتبط اند ولی دو حوزه مجزا هستند. ما در بخش عفاف مشکل حادی در دانشگاه‌ها نداریم به این دلیل که عفاف یکی از ارزش‌های مسلم و فراگیر جامعه ماست و کسانی که این ارزش را در مقام عمل نقض می‌کنند بسیار اندک هستند.

 فعالیت‌های حوزه عفاف و حجاب به طور مرتب تداوم داشته است، سبک زندگی امروزی باعث شده ما در حوزه حجاب دغدغه‌هایی را داشته باشیم ولی همواره تلاش کردیم این دغدغه‌ها کمتر شود.

* با ولنگاری و هنجارشکنی در حوزه حجاب مخالفیم

حجاب یک امر فرهنگی، آموزه اجتماعی و یک حکم دینی است بنابراین در حکم دینی نمی‌شود اکراه و اجبار کرد. از لحاظ فرهنگی و اجتماعی هم حجاب باید تبدیل به یک هنجار نهادینه شود و این جز با روش‌های فرهنگی، اغنایی و ترغیبی میسر نمی‌شود.

روش‌های تحکمی نمی‌شود آموزه‌های فرهنگی را توسعه داد. البته در جایی که چارچوب قانونی وجود دارد قانون بایستی اجرا شود ولی ما با ولنگاری، بی توجهی و هنجارشکنی در حوزه حجاب اساسا مخالفیم و در حوزه‌ای که به ما مربوط می‌شود اقدامات لازم را انجام داده‌ایم.

در این رابطه هیات‌هایی را در سطح دانشگاه‌ها داشتیم، نشست‌های مختلفی را برگزار، جزوات مختلفی را منتشر و همواره در این زمینه تلاش کردیم و تلاش خود را هم ادامه خواهیم داد.

* بخشی از موانع برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در اختیار ما نیست

فارس: چرا علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری هنوز کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها نتوانسته است جایگاه خودش را پیدا کند؟

هاشمی: برای اینکه یک کاری انجام شود دو کار لازم است، ابتدا باید مقدمات کار فراهم شود و بعد موانع برطرف شود.

آن بخشی که به عهده ماست این است که مقدمات لازم را فراهم کنیم. انصافا در یک زمان این مقدمات در دانشگاه‌ها وجود نداشته است و حمایت‌های لازم انجام نشده یا کم بوده است. به دلایل مختلف این مقدمات باید انجام می‌شد که تلاش‌های خوبی هم در این رابطه صورت گرفت و پیشرفت خوبی داشتیم.

در این رابطه آئین‌نامه کرسی‌های آزاداندیشی را اصلاح کردیم و همایش و جشنواره ملی برگزار کردیم تا آداب آزاداندیشی ایجاد شود، بنابراین بخشی که به عهده ما بود انجام شده است.

* فشارهای بیرون از دانشگاه مانع برگزاری کرسی‌ها

برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی و جریان آزاداندیشی در دانشگاه‌ها یکسری موانع دارد که در اختیار ما نیست. ما تلاش می‌کنیم موانع را کنترل و کم کنیم ولی وقتی یک استاد یا دانشجو برنامه‌ای را برگزار می‌کند و بعد مجبور می‌شود هزینه‌ بدهد و برود و یک جایی پاسخگوی این اقدامش شود، انگیزه‌اش کم می‌شود.

 برخوردها با برگزارکنندگان برنامه‌های آزاداندیشی از بیرون دانشگاه و به صورت سلیقه‌ای انجام می‌شود، آنچه در این رابطه به دانشگاه‌ها مربوط بوده و ما باخبر شدیم حتما واکنش نشان دادیم و همواره سعی کردیم این موانع را کاهش دهیم ولی اگر این برخوردها از بیرون دانشگاه صورت گرفته باشد از حوزه اختیار ما خارج است.

در این خصوص مکاتباتی صورت گرفته و جلساتی داشتیم. طبیعتا بخشی از قوانین و دغدغه‌ها به گونه‌ای است که ما باید تلاش کنیم تفاهم بیشتر شود تا کمتر شاهد این مسائل باشیم.

رئیس‌جمهور و وزیر علوم همواره تاکید داشته‌اند که نباید برخورد امنیتی داشته باشیم متاسفانه این بایدها را همه قبول دارند ولی در مقام عمل، اجرا نشده است. البته تا آنجایی که مربوط به ما بوده تلاش کردیم نگاه‌ها باز و همراه با اعتماد باشد.

ما باید قدم به قدم جلو برویم امروز احساس می‌کنیم نسبت به سال‌های گذشته بسیار جلو رفته‌ایم و خیلی از موانع برطرف شده است.

*نمی‌توانیم به حوزه فرهنگی دانشگاه آزاد و وزارت بهداشت نظارت کنیم

فارس: انتقادهای زیادی به مسائل فرهنگی و اجتماعی آموزش‌عالی وجود دارد، مانند برگزاری اردوهای مختلط دانشجویی یا لغو برنامه‌های سیاسی.

هاشمی: برخی از انتقادهایی که در حوزه فرهنگی و اجتماعی در خصوص دانشگاه‌ها به وزارت علوم می‌شود در حوزه معاونت فرهنگی وزارت علوم نیست، ما جدولی از انتقادهای موجود در این رابطه را تهیه کردیم و دیدیم که خیلی از انتقادهایی که می‌شود واقعا در حوزه ما نیست.

* همه مسئولیت فرهنگی آموزش عالی باید با وزارت علوم باشد

 اگرچه باید همه مسئولیت آموزش عالی با وزارت علوم باشد و این توقع وجود دارد که وقتی اسم آموزش عالی برده می‌شود همان معنای وزارت علوم را بدهد ولی از بخشی از مصوبات اینگونه تفسیر شده که مسئولیت بخشی از آموزش عالی با وزارت علوم نیست، برای نمونه معاونت فرهنگی وزارت علوم در دانشگاه آزاد و وزارت بهداشت مکانیزم نظارتی ندارد و به طور مستقل عمل می‌شود.

دانشگاه آزاد بخشی از آموزش عالی است و وزارت علوم نمی‌تواند نسبت به آن بی‌تفاوت باشد ولی برخلاف حوزه آموزش و گسترش که مکانیزم هایی برای نظارت تعریف شده ولی در حوزه فرهنگی سازوکارهای مشخصی برای این کار تعریف نشده است.

بر همین اساس برای من به عنوان معاون فرهنگی وزارت علوم سازوکار مشخصی تعریف نشده تا بتوانیم در حوزه فرهنگی دانشگاه آزاد نظارتی داشته باشیم. توقعی که از جانب رسانه‌ها و دانشجویان در رابطه با نظارت بر فعالیت های فرهنگی بخش مختلف آموزش عالی از ما می رود توقع قابل فهمی است ولی تا امروز این سازوکار ایجاد نشده و امیدواریم درآینده چنین سازوکاری ایجاد شود.

در رابطه با انتقادهایی که بخشی مربوط به دانشگاه آزاد و وزارت بهداشت و دوستانی که در آنجا فعالیت می‌کنند باید پاسخ دهند. گاهی هم انتقادهایی به برخی برنامه ها گرفته می گردد که این برنامه صلا مربوط به دانشگاه نیست. برای مثال گاهی تعدادی از دانشجویان بدون اطلاع و در بیرون از محیط دانشگاه برنامه‌هایی را برگزار می‌کنند که البته ما در صورت متوجه شدن برخوردهای لازم را انجام می‌دهیم.

حوزه فرهنگی عبارت است از برنامه هایی که در حوزه دانشگاه و زیر نظر و با مجوز مسئولان دانشگاهی انجام می‌شود در این حوزه مکرر گفته شده که قانون حاکم است و اگر خلاف قانون هم انجام شود واکنش های مدیریتی صورت خواهد گرفت.

ما در مسائل فرهنگی دانشجویان تا جایی که به حوزه فرهنگی مربوط می گردد بصورت جدی نظارت های کافی را داریم و در جاهایی که سازوکار تعریف نشده مانند دانشگاه آزاد، وزارت بهداشت و دانشگاه‌های غیردولتی امیدواریم سازوکارهای قانونی انجام شود تا وزارت علوم بتواند در همه بخش های آموزش عالی پاسخگو باشد.

* حمایت از فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان

فارس: برنامه معاونت فرهنگی در رابطه با فعالیت‌های قرآنی و دینی دانشگاه‌ها چیست؟

هاشمی: سیاست معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، ایجاد یک نهضت و جهش قرآنی است که در این راستا فعالیت‌های جدید مجامع دانشجویی و دانشگاهی در حوزه قرآن از سوی وزارت علوم حمایت می‌شود.

در همین راستا برنامه‌هایی مانند جشنواره سراسری قرآن و عترت در مراحل مختلف برگزار شده است.

همچنین چهارمین جشنواره پژوهش‌های حوزه غدیر با هدف پرداختن به واقعه غدیر به عنوان سند بزرگ امامت و ولایت مهرماه امسال با حضور دانشجویان سراسر کشور برگزار می‌شود.

راه‌اندازی و حمایت از کانون‌های رضوی و برگزاری اردوهای رضوی به مشهد مقدس از دیگر برنامه‌های فرهنگی و دینی وزارت علوم در طول سال است.

* اصل بیطرفی، حمایت از فعالیت‌ها و تلاش برای مشارکت حداکثری اصول کلی وزارت علوم در انتخابات است

فارس: با توجه به اینکه به انتخابات ریاست جمهوری و شوراها نزدیک می‌شویم، وزارت علوم چه برنامه‌ای دارد؟

هاشمی: در رابطه با انتخابات بخشی از چارچوب‌ها مدون است و تداوم پیدا می‌کند، چارچوب کلی ما قوانین رسمی کشور است که اعلام خواهد شد.

اخیرا در جلسه شورای معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها از رئیس ستاد انتخابات کشور و معاون  سیاسی وزیر کشور دعوت شد و آنها سیاست‌ها و چارچوب‌ها را مطرح کردند و این ضوابط مورد استقبال شرکت‌کنندگان قرار گرفت، هدف هم این بود که این قوانین و چارچوب‌ها یک بار دیگر مرور شود.

اصل بیطرفی، حمایت از فعالیت‌ها، تلاش برای رسیدن به مشارکت حداکثری اصول کلی ماست و مکرر هم تاکید کردیم در چارچوب قوانین محدودیتی برای فعالیت‌های سیاسی اجتماعی در دانشگاه‌ها وجود ندارد.

* مسئولان دانشگاه‌ها تسهیلات و تمهیدات لازم برای برنامه‌هایی که منجر به افزایش مشارکت سیاسی و ارتقاء روشنگری سیاسی می‌شود را فراهم کنند

توصیه ما به همکاران دانشگاهی این بود که حداکثر تسهیلات و تمهیدات لازم را برای فعالیت‌های اساتید دانشگاه‌ها که منجر به افزایش مشارکت سیاسی و ارتقاء روشنگری سیاسی می‌شود را فراهم کنند.

هیأت‌های نظارت در دانشگاه‌ها برای نظم و برنامه‌ها سازماندهی لازم را انجام خواهند داد. همیشه هم تقاضای ما از اساتید دانشگاه‌ها و فعالان دانشجویی این بود که در چارچوب ضوابط فعالیت‌های خود را انجام بدهند و ان‌شاءالله با نظم و انضباط بتوانیم حداکثر مشارکت را داشته باشیم.

* به خط قرمزهای تصوری و فرضی اعتقادی ندارم/برهم زنندگان جلسات انتخاباتی با برخوردهای مدیریتی مواجه می‌شوند

تنها شرطی که ما برای حضور فعالان سیاسی و برگزاری برنامه‌های انتخاباتی در دانشگاه‌ها داریم، چارچوب‌های قانونی و رعایت قانون است.

در یکی از جلساتی هم که با حضور رئیس نهاد کنندگی مقام معظم رهبری داشتیم وی صراحتا اعلام کرد تنها خط قرمز ما قانون است. ماهم در چارچوب قانون مدون، مکتوب و اعلام شده به مسئولان مرتبط حرکت خواهیم کرد.

مطمئنا ما نگاه‌های سلیقه‌ای را قبول نداریم و به خط قرمزهای تصوری و فرضی اعتقاد نداریم، خط قرمز ما قانون است و در این خصوص هم قانون باید اجرا شود.

چه قانون‌شکنی به معنای اینکه عده‌ای بخواهند قانون را نادیده بگیرند و بخواهند فراتر از قانون حرکت کنند و چه تعرض به جلسات و برنامه‌های قانونی هر دو از نظر ما یک حکم دارند و هر دو مردود است.

فعالیت‌ها در دانشگاه‌ها بایستی در چارچوب قانون باشد و فعالیتی هم که براساس قانون است بایستی محترم شمرده شود.

اینکه برنامه‌ای که براساس قانون است، توسط عده‌ای برهم زده شود یا اینکه جلسه‌ای بدون طی کردن روند قانونی برگزار شود هر دو غلط است و مسلما با برخوردهای مدیریتی لازم مواجهه خواهد شد.

اجرای قانون هم بایستی در مسیر خودش باشد و برای اینکه هماهنگی‌های لازم و انضباط جلسات حفظ شود، برنامه‌هایی که قرار است برگزار شود باید با هماهنگی مدیریت دانشگاه و هیات نظارت باشد.

پایان/

منبع خبرخبرگزاری فارس - دانشگاهی
اشتراک گذاري در:تلگرام کلوب فيس نما لينکداين گوگل پلاس توئيتر فيس بوک
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود
دسته بندی ها
دریافت رایگان اخبار کنکور از طریق ایمیل
تبلیغات متنی