سایت کاریابی جویا کار

آیا کافی نت یا دفتر خدمات اینترنتی دارید؟
همین حالا اینجا کلیک کنید

برگزاری شانزدهمین نشست دبیران هم اندیشی اساتید دانشگاه‌های کشور از فردا

دسته بندي: اخبار / کافی نت‌ها کنکورها دانشگاه‌ها ثبت نام اینترنتی / کنکور، آزمون و دانشگاه
29 آذر

بر اساس اطلاعات خبرنگار گروه دانشگاه ، حجت الاسلام والمسلمین ساداتی‌نژاد مدیر مرکز هم اندیشی اساتید دانشگاه‌های کشور  گفت: شانزدهمین نشست دبیران هم اندیشی اساتید دانشگاه‌های کشور با حضور 300 نفر از دبیران هم اندیشی دانشگاه ها با شعار «هم اندیشی، تخصص محوری، تاثیرگذاری » در روزهای پنج شنبه 30 آذر و جمعه اول دی ماه در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در این همایش غلامی وزیر علوم و تحقیقات و فناوری، فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان ریاست نهاد کنندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و حجت الاسلام والمسلمین قریشی معاون آموزشی و پژوهشی نهاد کنندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به سخنرانی خواهند پرداخت.

ساداتی‌نژاد ادامه داد: همچنین در این همایش شیخ الاسلام مشاور سابق وزیر امور خارجه نیز در این همایش به بررسی تحلیل تحولات منطقه خواهد پرداخت. همچنین معاون آموزشی وزارت علوم، مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت، معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در کمیسیون‌های ویژه همایش که با حضور دبیران هر کدام از دستگاه‌های تابعه آن تشکیل جلسه خواهند داد و موضوعات فرهنگی که در فضای استادی نیاز به بررسی دارد در این نشست‌ها مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی گفت: همچنین بحث دوره‌های دانش افزایی و ارتقای این دوره‌ها و حل معضلات و مشکلاتی که در حوزه اجرایی وجود دارد با حضور معاونین مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مدیر مرکز هم اندیشی اساتید دانشگاه های کشور در خصوص کمیسیون‌هایی که در این همایش به تبادل نظر خواهند پرداخت گفت: ما سه کمیسیون در این همایش داریم؛ در واقع دبیران دانشگاه‌های آزاد اسلامی با معاون فرهنگی دانشگاه آزاد جلسه خواهند داشت و دبیران دانشگاه‌های وزارت علوم که شامل پیام نور و فرهنگیان هم می‌شود با معاون آموزشی وزارت علوم و دبیران دانشگاه‌های وزارت بهداشت هم با مشاور معاون آموزشی دانشگاه آزاد جلسه خواهند داشت.

وی در ادامه گفت: با توجه به این که ما هر سال این همایش را در مناسبت  27 آذر سالروز وحدت حوزه و دانشگاه برگزار می‌کنیم در حقیقت خود این همایش یک نوع گرامیداشت برای وحدت حوزه و دانشگاه است و ما معتقدیم که فعالیت هایی که مجموعه هم اندیشی در دانشگاه انجام می دهد یک حلقه مکملی هست برای تحکیم وحدت حوزه و دانشگاه.

حجت الاسلام ساداتی‌نژاد ادامه داد: در طی سالهای گذشته ما در حوزه دانش افزایی  موفقیت های چشم گیری داشتیم ولی در بحث هم اندیشی‌ها و هدف اصلی که ارتباط با دستگاه‌های اجرایی و مشاوره دادن به آنهاست، خیلی نتوانستیم کاربردی عمل کنیم.

وی ادامه داد: امسال ما به دنبال این هستیم که با تغییر این رویکرد و تشکیل نشست های تخصصی در این عرصه یک قدم جدی برداریم و روش کار ما به این شکل خواهد بود که در ابتدا ، ما در خصوص موضوعات الویت سنجی خواهیم کرد و موضوعاتی که در سطح منطقه‌ای و ملی نیاز هست که در مورد آنها به دستگاه‌های اجرایی مشورت داده شود را دراتاق فکر دفترمرکزی هم اندیشی اساتید در نهاد تعیین و به کل دانشگاهها ابلاغ خواهیم کرد.

وی ادامه داد: این نشست ها در دانشگاه ها با موضوعات مرتبط تعیین شده به شکل تخصصی برگزار خواهد شد و گزارش علمی نشست ها توسط دبیران به مرکز ارجاع داده شده و در نهایت با جمع بندی این نتایج و داوری علمی این گزارش ها به دستگاه های ذی ربط اجرایی ، ارجاع داده خواهد شد. همچنین بازخورد این پیشنهادات که توسط دبیران ارائه شده از دستگاه های اجرایی هم خواسته خواهد شد. لذا این نشست ها یک نوع آموزش هم برای دبیران ما به حساب می‌آید.

حجت الاسلام ساداتی نژاد در خصوص اساس و اهداف هم اندیشی اساتید در دانشگاه‌ها گفت: از سال 1380 مرکز هم اندیشی در نهاد کنندگی مقام معظم رهبری تاسیس شده و هدف اصلی این مرکز برقراری ارتباط موثر با اعضای هیئت علمی دانشگاه هاست و در این ارتباط چند هدف دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: هدف اول ارتقای فرهنگی است که این ارتقای فرهنگی دو طرفه است ، از یک طرف ارتباطی است که ما در حوزه فرهنگی به عنوان مرکز هم اندیشی می توانیم به اساتید منتقل کنیم. به عنوان مثال دوره های دانش افزایی که ما داریم در دانشگاه‌ها برگزار می کنیم در همین راستا است یعنی ما از نظر معرفتی و نظری داریم اساتید را توانمند می کنیم. بخش دوم هم کمکی است که ما میتوانیم از اساتید دانشگاه در بحث توسعه فرهنگی دانشگاه بگیریم.

مدیر مرکز هم اندیشی اساتید دانشگاه های کشور اضافه کرد: یعنی با توجه به جایگاه مهم اساتید در تربیت دانشجو اگر بتوانیم اساتید را از نظر فرهنگی ارتقا دهیم عملا آنها هم می توانند در تربیت دانشجو و رشد فرهنگی دانشجویان کمک کنند. بنابراین این اموزش ها دو منظوره است از یک طرف ما از طریق هم اندیشی‌ها یک توانمندسازی برای خود اساتید انجام می‌دهیم از طرف دیگر انتظار داریم که استاد دانشگاه بتواند نقش تربیتی خودش را در مورد دانشجویان انجام دهد.

وی ادامه داد: بحث دوم کمک گرفتن از اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه هاست برای مشورت به دستگاه های اجرایی و حل معضلات کلان کشور و معضلاتی که در منطقه یا استان های ما وجود دارد چرا که خود مقام معظم رهبری هم در همان سال 80  به این نکته تأکید کردند که اساتید دانشگاه به فرآیند تصمیم سازی دستگاه های اجرایی کمک کنند.

حجت الاسلام ساداتی نژاد ادامه داد: بنابراین ما علاوه بر آن بعد فرهنگی و نظری و توانمند سازی که اشاره شد، هدف دیگر مرکز هم اندیشی این است که بتوانیم در حوزه های کاربردی هم اساتید را به عنوان یک حلقه واسط به دستگاه های اجرایی وصل کنیم و این دستگاه ها بتوانند از توانمندی های علمی حرفه ای و مهارتی اساتید دانشگاه برای حل معضلاتی که در میدان و صف دارند بهره مند شوند.

مدیر مرکز هم اندیشی اساتید دانشگاه‌های کشور تأکید کرد: رویکرد ما در امسال بحث تخصص محوری و تأثیر گذاری است و به دنبال این هستیم که در نشست ها بتوانیم به معنای واقعی به عنوان یک کارگروه علمی در خدمت دستگاه های اجرایی بوده و بتوان در سطح ملی و منطقه ای برای حل مشکلات و گره های نظام کارگشایی کنند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال یکی از این مسائل، مسئله فرهنگ و آسیب های اجتماعی و حل معضلات مربوط به آن است که به شدت مورد تأکید شخص مقام معظم رهبری است که چندین جلسه با مسئولان عالی نظام در ارتباط با این موضوعات برگزار نموده است . این همان جایی است که اساتید دانشگاه باید به میدان بیایند و ایده و نظر دهند که ما چگونه می توانیم این آسیبها را کاهش دهیم و در دراز مدت این آسیب ها را از بین ببریم. این راه کارهای علمی می خواهد.

وی تأکید کرد:  بنابراین اعضای هیأت علمی و متخصصان دانشگاه هستند که باید در این حوزه ها نظر دهند و در حال حاضر رویکرد ما این است که با استفاده از افراد متخصص در حوزه های ذکر شده به راه کاری برای رفع آسیب اجتماعی برای ارائه به مجموعه های اجرایی کشور برسیم.

پایان/

تگ هاي مطلب: استخدام مشهد
منبع خبرخبرگزاری فارس - دانشگاهی
اشتراک گذاري در:تلگرام کلوب فيس نما لينکداين گوگل پلاس توئيتر فيس بوک
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود
دسته بندی ها
دریافت رایگان اخبار کنکور از طریق ایمیل
تبلیغات متنی