سایت کاریابی جویا کار

آموزش مهارتهاي زندگي

دسته بندي: مقالات / روانشناسی و علوم تربیتی
21 آذر

 

یکی از حیاتی ترین نیازهای بشری آموزش است ، که به منظور تعالی انسان ها و کمک به آنان در جهت سازگاری با اوضاع وشرایط متفاوت صورت می گیرد. بعبارت دیگر علم و یادگیری به انسان توانایی می بخشد که محیط را مطابق با نیازهای خویش تنظیم و سازماندهی کند. در همین راستا امروزه در سایه تخصصی شدن امور، همواره شکل و کارایی نظام های تعلیم و تربیت مورد بررسی و باز نگری قرار می گیرد تا بتواند با در اختیار گرفتن امکانات وسیع به نیازهای فزاینده آموزش انسانها ، پاسخی مناسب ارائه نماید.

آموزش مهارتهای [1] زندگی بعنوان یک طرح پیشگیرانه و تأثیر گذار مورد تأکید و توجه خاص بسیاری از کشورهای جهان و بخصوص ( سازمان بهداشت جهانی ) است. زیرا از یک طرف موجب اشاعه رفتار درست و افزایش آ گاهی افراد در رابطه با بکار بردن راه حل های متمرکز بر مشکل در مقابله با چالش های زندگی است و از طرف دیگر تأمین کننده بهداشت روانی افراد می باشد.

مهارت های زندگی اساساً یک مدل آموزشی است که در فعالیتهای گروهی سازمان یافته جهت رشد و مهارت های عملی ویژه که برای زندگی روزمره مورد نیاز هستند مورد استفاده قرار      می گیرد[2] به تعبیری دیگرمهارت های زندگی خانواده در تشکیل شخصیت و تربیت انسانها، بزرگترین نقش را ایفا می کند، اگر مناسبات انسان ها در خانواده توأم با بینش و آگاهی و انس و الفت و مبتنی بر اصول اخلاقی و ارزش های فرهنگی باشد باعث این الگوهای روابط صحیح به دیگر مناسبات اجتماعی و فرهنگی هم سرایت می کند به عبارت دیگر انسانها در خانواده می آموزند و تمرین می کنند که با دیگران چگونه باشند تا بهتر زیست کنند و بهتر در خدمت یکدیگر باشند.

امروزه توجه اساسی به آموزش مهارت های زندگی به افراد به ویژه اولیاء مسأله روز دنیا می باشد و این آموزش به شکلهای متفاوت سالهاست که در کشورهای توسعه یافته انجام می گیرد. به نظر می رسد که آموزش و پرورش بهترین بستر برای ارائه این آگاهی به والدین است در ایران آموزش اولیاء صرفاً به دایر شدن کلاسهای آموزش خانواده در مدارس محدود می باشد که تحت تصدی انجمن اولیاء و مربیان قرار دارد این آموزش ها تا حدی مؤثر می باشند ولی آنچه مسلم است کافی نیست و باید حتماً سر فصلهای آموزش و شکل ارائه آنها باز نگری شده و از سنتی بودن خارج گردد.

در این پژوهش ضمن بیان اهمیت و ضرورت انجام پژوهش ، تعاریفی از آموزش مهارت های زندگی و ضرورت ارائه آموزش به اولیاء به ویژه در بستر آموزش و پرورش عنوان شده است. و همچنین پیشینه پژوهش و تعدادی از تحقیقات انجام شده داخلی و خارجی در این زمینه مطرح گردیده است


  

 

جهت دانلود رايگان فايل به صورت pdf pdf کليک نماييد
تگ هاي مطلب: دانلود روان شناسی, مقاله های روان شناسی, دانلود رایگان مقالات روانشناسی, دانلود روانشناسی, تحقیقات روانشناسی, مقاله روانشناسی, دانلود تحقیق روانشناسی, روانشناسي, روان شناسی, دانلود رایگان روانشناسی, دانلود رایگان مقاله روانشناسی, مقاله روانشناسی pdf
قيمت فايل:8000 تومان
تعداد صفحات:42
خريد فايل word
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود
دسته بندی ها
تبلیغات متنی