سایت کاریابی جویا کار

برای عضویت در کانال فرهنگیان در تلگرام کلیک کنید

دانلود درس پژوهی تاریخ پایه پنجم ابتدایی ظهور اسلام

دسته بندي: مقالات / تحقیقات فرهنگیان / درس پژوهی
16 مهر

هدف کلی: پرورش انسان دینی اهداف جزیی: 1- دلایل اهمیت شهر مکه را در قبل از اسلام بیان کند. دانش ← 2- کودکی و نوجوانی پیامبر اسلام را بررسی کرده و به صورت داستان در چند سطر بنویسید. 3- مفهوم بعثت را شرح دهید. 1- آشنایی با روشهای امانتداری و ابراز علاقمندی به این کار. نگرش ← 2- علاقمند شدن به اعیاد مذهبی مسلمانان. مهارت ← 1- مراجعه به تقویم و پیدا کردن عید سعید مبعث. روش تدریس: اعضای تیم – گروهی وسایل مورد نیز: کتاب- نقشه- تقویم _ سلام و احوالپرسی و حضور غیاب ایجاد انگیزه← تعریف کردن فیلم محمد رسول الله توسط یکی از بچه ها – از بچه ها قبلاً یکی را انتخاب می کنیم که این فیلم را دیده باشد و برای بچه ها در این جلسه تعریف کند.

ارائه درس: گام اول ← دادن متن های زیر به دانش آموزان( متن درس همه پاراگراف به یک دانش آموز). نفر اول: ظهور اسلام نفر دوم : کودکی پیامبر نفر سوم: جوانی پیامبر نفر چهارم: بعثت پیامبر پیامبر نفر اول: دین اسلام از سرزمین عربستان طلوع کرد. هنگام ظهور اسلام بیشتر مردم عربستان صحرا نشین بودند. عربها به صورت قبیله ای زندگی می کردند. یکی از این قبیله ها قبیله قریش بود مهمترین شهرعربستان مکه بود زیرا این شهر بر سر کاروان بود و همچنین خانه ی کعبه نیز در آنجا بود. نفر دوم: پیامبر اسلام در مکه بدنیا آمد.پدرش عبدالله و مادرش آمنه نام داشت. پدر پیامبر در زمان پیش از تولد پیامبر در گذشت و وقتی پیامبر 6 سال داشت مادرش نیز از دنیا رفت و سرپرستی پیامبر را پدر بزرگش عبدالمطلب بهعده گرفت. عبدالمطلب یکی از قبایل بزرگ قریش بود. وقتی پیامبر 8 ساله بود عبدلمطلب نیز در گذشت و پیامبر تحت سرپرستی عمویش ابوطالب قرار گرفت. پیامبر در کودکی به امانتداری و درست کاری معروف بود به همین دلیل او را محمد امین می گفتند. نفر سوم: پیامبر بعد از گذراندن دوران کودکی و نوجوانی در سن 25 سالگی که یک جوان کامل بود با خدیجه ازدواج کرد . حضرت خدیجه زنی مهربان و درست کار بود و بعد از ازدواج با پیامبر تمام ثروتش را در راه خدا – و برای تبلیغ اسلام خرج کرد. نفر چهارم: حضرت محمد(ص) از بت پرستی مکه آزرده خاطر بود. آرزوی ایشان این بود که مردم از بت پرستی دست بردارند و خدا پرست شوند. حضرت محمد(ص) یک ماه در غار حرا که در نزدیکی مکه بود می رفتند و در آنجا خدا را عبادت می کردند و سرانجام در سن 40 سالگی برای پیامبری برگزیده شد. به« برگزیده شدن پیامبر از طریق خداوند به پیامبری را بعثت می گویند». حضرت علی و خدیجه اولین کسانی بودند که به پیامبری روی آوردند.

گام دوم ← از دانش آموزان می خواهیم با مطالعه ی دقیق به صورت گروهی سوالاتی را از متن طراحی کنند.و بهترین سوالات را با نظر خواهی دوستانشان به آموزگار ارائه دهند. 1- مهمترین شهر عربستان چه نام دشت؟ 2- معروف ترین قبیله عربستان؟ 3- نام پدر ومادر پیامبر؟ 4- نام پدر بزرگ و عموی پیامبر را بنویسید؟ 5- پیامبر در چه سنی پدر ومادر خود را از دست داد؟ 6- پیامبر در چه سنی و با چه کسی ازدواج کرد؟ 7- چرا به پیامبر محمد امین می گفتند؟ 8- بعثت یعنی چه؟ 9- اولین مرد و زنی که به اسلام ایمان آوردند را نام ببرید؟ 10- پیامبر برای عبادت خدا به کجا می رفتند؟

گام سوم ← بعد از دریافت سوالات دانش آموزان هر گروه را شماره بندی می کنیم و به به آنها متنی را که به هر گروه داده ایم را به سه قسمت تقسیم می کنیم و از آنجا می خواهیم که شماره 1 در یک گروه و شمارهای 2،3 نیز در یک گروه دیگر قرار گیرند و برای دوستان خود مطلب را توضیح دهند. در این مرحله معلم با سر کشی به تیم ها آنها را جهت درست رسیدن به هدف راهنمایی می نماید. پس از گذشت مدت زمان تعیین شده از شماره ها می خواهیم که دوباره به تیم یا گروه خود بر گردند و مطالب یاد گرفته شده را برای دوستان خود به صورت مرتب از شماره 1 بعد 2 بعد 3 مطالب گفته شود. گام چهارم ← معلم جهت جمع بندی مطالب درسی داستان زندگی پیامبر را برای دانش آموزان تعریف می نماید و روی مطالبی که در درس گفته شده بیشتر تاکید می نماید البته جمع بندی معلم باید با همکاری دانش آموزان باشد. ارزشیابی پایانی ← در این مرحله معلم سوالاتی که در بالا ذکر شده و خود دانش آموزان طراحی کردهاند را پای تابلو می نویسد و از آنها می خواهد که سوالات را یادداشت کنند و پاسخ آنها را با توجه به مطالب یاد گرفته شده بنویسند. تعیین تکلیف ← ازدانش آموزان می خواهیم چند حدیث از پیامبر گرامی و بزرگ اسلام تهیه کنند و روی مقوا بنویسند و در کلاس نصب کنند.

آنچه در این مجموعه وجود دارد:چکیدهمقدمه بیان مسئلهتبین ضرورت و اهمیت موضوعیک دوره درس پژوهیبرنامه ریزی درس پژوهشیاهداف کلیهدف درس پژوهیحیطه عاطفینحوه تقسیم کارویژگی های طرح درس ( سناریو )زمان بندي نحوه اجرا چالش های فرا روی گروه و راهکارهای گروه برای مقابله با آن هاارزشیابی تدریسطرح درستدریس اول*بازاندیشی و تجدید نظر براساس تفکر گروهجلسه دوم درس پژوهیتعیین امکانات مورد نیازارزشیابی تدریس معایب تدریس :چالش های فرا روی گروه و راهکارهای گروه برای مقابله با آن هاروش تعیین اثربخشی نتایج اجرایی درس پژوهیارایه گزارش پایانیدیدگاه اعضای شرکت کننده در درس پژوهی پیرامون نقاط قوت و ضعفراهبرد های یاد دهی – یادگیری ابزار و امکانات مورد نیاز گروهچالش های فرا روی گروه : روش تعیین اثر بخشی نتایج اجرای درس پژوهی:امکانات مورد نیاز گروهنتایج حاصله:فهرست منابع و مآخذ :

تگ هاي مطلب: درس پژوهی تاریخ پنجم, درس پژوهی ابتدایی, درس پژوهی پنجم ابتدایی, دانلود درس پژوهی
قيمت فايل:8100 تومان
تعداد صفحات:27
خريد فايل word
دسته بندی ها
تبلیغات متنی