سایت کاریابی جویا کار

آیا کافی نت یا دفتر خدمات اینترنتی دارید؟
همین حالا اینجا کلیک کنید

نامه وزیر آموزش و پرورش به صداوسیما درباره تبلیغات موسسات کنکوری

دسته بندي: اخبار / کافی نت‌ها کنکورها دانشگاه‌ها ثبت نام اینترنتی / کنکور، آزمون و دانشگاه
13 آذر

، عبدالرسول عمادی در نشست «مافیای کنکور» که در برگزار شد، درباره مافیای کنکور گفت: ما به مجموعه فعالیت های ناسالمی که در حوزه آموزش صورت می گیرد به مافیای کنکور تعبیر می کنیم. زیرا این فعالیت ها به افزایش استرس، هزینه های خانواده ها و ایجاد فضای پرتنش در جامعه کمک می نماید.  به دلیل گردش مالی که در جریان کنکور وجود دارد اقدام به تبلیغات ناسالمی در  فضای رسانه ها به ویژه رسانه ملی می کنند.

سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: اعتقاد داریم قانون سنجش و پذیرش با همه الزاماتی که دارد را اگر به خوبی پیاده کنیم می تواند تب کنکور را کنترل کند.

وی ادامه داد: ما موسساتی داریم که مجوز دارند و برخی موسسات در مقیاس ملی شناخته شده اند، برخی در استان ها و برخی دیگر از مراکز دیگری مجوز گرفته اند و خارج از کارکرد خودشان فعالیت می کنند. جریان ناسالم یک مافیا است و در یکی دو دهه اخیر نهادینه شده است.

قانون سنجش و پذیرش دانشجو همان ماجرای حذف کنکور است

عمادی گفت: مجلس قانون حذف کنکور را تصویب می نماید و بعد تغییر می نماید و قانون سنجش و پذیرش تصویب می گردد. قانون سنجش و پذیرش دانشجو همان ماجرای حذف کنکور است و با کوچک تر کردن کنکور این کار را انجام می دهد. ما ناگزیر از غربالگری هستیم. در حال حاضر هم در هر سه شیوه پذیرش، سوابق تحصیلی اهمیت دارد. آنچه قطعی است این است که با اعمال سوابق تحصیلی کنکور آنقدر کوچک شود که از سر اعصاب و روان جامعه برداشته شود.

وی ادامه داد: قانونگذار تعیین کرد که امتحانات تعدادی از دروس سه سال آخر متوسط نهایی شود و اگر می خواهیم کنکور از میان برود باید این التهابات را از بین برد.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: ما مجوز موسسات آموزشی آزاد را می دهیم و بر اجرای آزمون های دوره ای آنها در مدارس که در ساعات غیر درسی برگزار می گردد نیز نظارت داریم.

وی یادآور شد: ما با جریان بزرگی روبرو هستیم که موجب می گردد تب کنکور فرو کاسته نمی گردد و هر وقت احساس می کنند که این تب در حال فروکش است فشارشان بیشتر می گردد. وقتی بحث سوابق تحصیلی مطرح شد آنها نیز فشارشان را بیشتر کردند. از این رو ما با یک جریان اقتصادی اجتماعی مواجه ایم که مقابله با آن از حد وزارتخانه خارج است.

انتقاد از دیر اقدام کردن شورای سنجش و پذیرش برای رشته های بی نیاز از کنکور

عمادی با انتقاد از دیر اقدام کردن شورای سنجش و پذیرش برای رشته های بی نیاز از کنکور گفت: ما باید از اول این موضوع را مدیریت می کردیم اما پس از ۷ سال داریم آن را تصویب می کنیم. ۷ سال پیش باید رشته هایی که از کنکور آزاد هستند را اعلام می کردیم اما انجام نشد تا تب کنکور همچنان باقی بماند.

وی ادامه داد: این موضوع باعث شده است به داوطلب بگوییم پول ثبت نام بدهد و در کنکور هم شرکت کند و در آخر در رشته هایی که با سوابق تحصیلی پذیرفته می شد، قبول شود. این اتفاق باید به درستی مدیریت می شد و بسیاری از رشته محل ها نیازی به ثبت نام کنکور نداشتند و باید با سوابق تحصیلی به دانشگاه مراجعه می کردند.

سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: من نیز می دانم که کنکور هم تبدیل به کنکور تجربی شده است و فشار فزاینده ای که در تجربی است مشکل ساز شده است اما شورای سنجش و پذیرش باید این را مدیریت کند. مسلم است که وقتی برای یک صندلی ۷۰ متقاضی وجود دارد آن ۶۹ نفر دیگر افسرده و سرخورده می شوند.

وی ادامه داد: تبلیغات موسسات کنکوری باید قانونی باشد. در تبلیغات شهری، مدیریت شهری باید نظارت کند که آیا این تبلیغ از مرجع ذیربط مجوز دارد یا خیر. در مورد صدا و سیما هم همین طور است که باید از مرجع ذیربط مجوز داشته باشد.

نامه وزیر آموزش پرورش به رسانه ملی

عمادی گفت: نامه ای از وزیر آموزش پرورش به رسانه ملی زده شده است که تبلیغات کنکوری باید ساماندهی شود. این تبلیغات از حد گذشته است و خارج از مجرای قانونی در حال انجام است و شهروندان واقعا از این حجم تبلیغات ناراضی هستند.

وی گفت: البته وزارت علوم هم در این زمینه مسئولیت هایی دارد.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: از محل ثبت نام و تاسیس و صدور مجوز آموزشگاه های آزاد ۴ درصد باید به حساب متمرکز وزارت آموزش پرورش واریز می گردد ولی آمار دقیق را مرکز مدارس غیرانتفاعی وزارت آموزش پرورش در اختیار دارد.

وی ادامه داد: ما بحث مان این است که مافیا خارج از فرآیند رسمی است. منظور تب شدیدی است که در کشور وجود دارد و قانون هم می گوید سوابق تحصیلی اعمال شود قانون را تغییر می دهند. قانون امسال سه بار تغییر کرد. یک بار گفته شد ۳۰ درصد قطعی سوابق تحصیلی، ماه بعد از آن اعلام شد ۲۰ درصد قطعی و ۱۰ درصد مثبت و بعد هم دوباره منتفی شد و تاثیر مثبت شد که تاثیر مثبت یک جور تعارف است و به این معنی است که کنکور همچنان باشد.

عمادی اظهار داشت: روح قانون سنجش و پذیرش اعمال تاثیر قطعی سوابق تحصیلی است.

زیرساخت های لازم برای سوابق تحصیلی امن تر و دقیق تر شد

وی درباره زیرساخت های برگزاری امتحانات نهایی دانش آموزان گفت: زیرساخت های لازم برای سوابق تحصیلی وجود دارد و ما اکنون تعدادی از دروس سه سال آخر متوسطه که امتحانات نهایی دارند را مطابق مصوبه شورای عالی برگزار می کنیم.

سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: این فرآیندها را امن تر و دقیق تر شده است. پیش از این استان ها می آمدند و تکثیر شده سئوالات را می گرفتند اما اکنون فرآیند الکترونیک شده است و تصحیح الکترونیک در دی ماه انجام می گردد و تا خردادماه این فرآیند مستقر می گردد. تصحیح به این صورت است که مصحح برگه اسکن شده دانش آموز را می بیند و نمی تواند دخالتی در آن داشته باشد.

وی ادامه داد: ثبت نمرات بدون فرآیند انسانی انجام می گیرد و نمرات مستقیم برای سازمان سنجش ارسال می گردد. امتحانات نهایی بر اساس یک محتوای مشخص است و سئوالات آن به سختی کنکور نیست. کنکور به دلیل پیچیدگی هایی که دارد دانش آموزان را در چرخه تست زنی قرار می دهد اما امتحانات نهایی فرآیند بهتری از کنکور دارد.

ترمیم معدل با سوابق تحصیلی متفاوت است

عمادی با اشاره به موضوع ترمیم معدل که برخی موسسات آن را تبلیغ می کنند، گفت: ترمیم معدل با سوابق تحصیلی متفاوت است و هر فردی که در درسی یک نمره ای داشته است که آن را می خواهد ارتقا دهد می تواند یک بار در امتحانات نهایی شرکت کند و نمره اش را ارتقاء دهد. اگر جایی هم می رود و آموزش می بیند تا بهتر امتحان دهد بر اساس قانون، مشکلی وجود ندارد.

درآمد موسسات کنکوری از کتاب و سایر ملزومات به آموزش و پرورش مربوط نیست

وی گفت: موسسات کنکوری کتاب و سی دی منتشر می کنند که متولی این امر آموزش و پرورش نیست . ما ناظر به عملکرد قانونی آنها در چارچوب برگزاری آزمون ها در مدارس هستیم و درآمد آنها از کتاب و سایر ملزومات آموزشی به آموزش و پرورش مربوط نیست. همان طور که گفتم درآمد آموزش پرورش سهم ۴ درصدی از مجوزهایی است که به این موسسات داده می گردد

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: نکته مهمی که در غربالگری وجود دارد این است که ما آنقدر معدل ۲۰ نداریم که نتوانند همه با یک متر وارد دانشگاه شوند. در اینجا قانون کنکور را مدنظر قرار می دهد که نمرات آزمون های عمومی و اختصاصی فرد را لحاظ کند.

وی درباره مجوز موسسات کنکوری گفت: موسسات در سطوح مختلف مجوز می گیرند. مجوز ملی، منطقه ای و استانی. آموزش پرورش مجوز ملی نمی دهد بلکه در هر استان در شورای نظارت بر سازمان های غیرانتفاعی مجوز داده می گردد و اگر تخلفی صورت می گیرد باید مراجع ذی صلاح ورود پیدا کنند و جلوی فعالیت آنها را بگیرند.

منبع خبرخبرگزاری مهر
اشتراک گذاري در:تلگرام کلوب فيس نما لينکداين گوگل پلاس توئيتر فيس بوک
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود
دسته بندی ها
دریافت رایگان اخبار کنکور از طریق ایمیل
تبلیغات متنی