سایت کاریابی جویا کار

پاورپوینت نظریه جامعه شناختی مبادله

دسته بندي: مقالات / پاور پوینت
24 اردیبهشت

 

شامل 42 اسلاید زیبا که با جدیدترین نسخه پاورپوینت طراحی شده و قابل ویرایش می باشد . همچنین به راحتی می توان قالب آن را به مورد دلخواه تغییر داد و در تهیه آن کلیه اصول نگارشی، املایی و چیدمان و جمله بندی رعایت گردیده است. این پاورپوینت برای دانشجویان جامعه شناسی ، علوم تربیتی و سایر دانشجویان مرتبط کاربرد دارد. در ادامه ابتدا بخشی از متن این پاورپوینت را برای شما آورده ایم ، سپس فهرست مطالب و در انتها تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزئیات آن را مشاهده کنید و در صورت تمایل در ادامه مطلب آن را دانلود نمایید .

 

مقدمه

در تاریخ علم جامعه شناسی تعبیر و برداشت های گوناگونی تحت عنوان نظریه ی مبادله قابل رؤیت است. در میان مردم شناسان ( از قبیل فریزر و مالینوفسکی ) جامعه شناسانی چون اسپنسر، لوی اشتراوس، و مارسل موس، برداشتی از نظریه ی مبادله دیده می شود. برداشت مردم شناسان و جامعه شناسان اروپایی بیشتر مبتنی بر اصالت جامعه و دید جمعی بوده است. هومنز به عنوان مؤسس نظریه ی مبادله، طرح جدیدی از نظر مبادله در جامعه شناسی امریکایی داشته است. او از دریچه ی جامعه شناسی رفتاری به مطالعه ی مبادله ی با تأکید بر فردگرایی در مقابل جمع گرایی پرداخته است.

نظریه ی مبادله در مقابل نظریه ی ساخت گرایی، کارکردگرایی ساختی و مارکسیسم مطرح شده و به پاسخ گویی مشکلات جامعه ی امریکایی پرداخته است. به طورکلی نظریه ی مبادله ی اجتماعی فردگرایانه ی هومنز، در مقابله با دیدگاه و نظریه ی مبادله ی اجتماعی جمع گرایانه قرار دارد. نظریه ی مبادله در آثار تحولات اجتماعی، پیدایش نظریه های جدید، انتقادات وارد بر آن و مشارکت افرادی چون پیتر بلو و امرسون به اشکال گوناگون مطرح گردیده است.

ریشه های شکل گیری نظریه ی مبادله

1-            هومنز با وجود این که شاگرد تالکوت پارسنز و همکار مرتن بود، بر اثر درک اشکالات کارکردگرایی ساختی، در جهت نقد مکتب پارسنز برآمده است و در بررسی جامعه شناختی به انتخاب نظریه ی خود در مقابل نظریه ی کلان کارکردگرایی و موضوعی چون رفتار به جای ساخت و کارکرد پرداخت.

2- هومنز به نقد دیدگاه ساخت گرایی لوی اشتراوس پرداخت. زیرا او متأثر از دریافت فردگرایانه ی انگلیسی بود، در حالی که لوی اشتراوس از سنت فکری جمع گرایی فرانسوی پیروی می کرد. اکه ( 1974 ) مدعی است که نظریه ی مبادله ی اجتماعی فردگرایانه ی هومنز عکس العمل نظریه ی مبادله ی اجتماعی جمع گرایانه است. به عنوان مثال هومنز با این که در کتاب ازدواج، ا قتدا ر و علل نهایی نامی از اشتراوس نمی برد، ولی اساساً در جهت نقد دیدگاه استراوس بوده و در پی بیان این نکته است که دیدگاه او غیرقابل قبول است. هومنز به طور خاص اصل مبادله ی تعمیم یافته را به لحاظ این که به مبادلات عمومی پرداخته و مبادله غیرمستقیم است، نقد کرده است و در مقابل آن مبادله ی چهره به چهره ی مستقیم را مطرح می کند.

و ...

فهرست مطالب

مقدمه
ریشه های شکل گیری نظریه ی مبادله
ویژگی های نظریه ی مبادله
چگونگی توسعه ی نظریه ی مبادله
پایان

 

عنوان : نظریه جامعه شناختی مبادله

فرمت : پاورپوینت

حجم : 348 کیلوبایت

تعداد صفحات : 42

 

پیش نمایش تمام صفحات پاورپوینت

 


علوم تربیتی
قيمت فايل:8800 تومان
تعداد اسلايدها:42
خريد فايل از سايت مرجع
دسته بندی ها
تبلیغات متنی